20 نکته ای که پزشکان آرزو می نمایند درباره بیماری سرطان بدانید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سرطان، بیماری که در آن سلول های غیرطبیعی به طور غیرقابل کنترل تقسیم می شوند و بافت بدن را از بین می برند، تنها در ایالات متحده سالانه بیش از نیم میلیون نفر را سالانه می کشد و این بیماری سرطان را به دومین دلیل اصلی مرگ و میر در کشور تبدیل می نماید که فقط بیماری قلبی از آن فراتر می رود.

20 نکته ای که پزشکان آرزو می نمایند درباره بیماری سرطان بدانید

عوامل زیادی باعث می شوند که بسیاری از افراد در ابتدا به این بیماری مبتلا شوند که بسیاری از آنها را می توان به طور کامل کنترل کرد.

چرا هنوز سیگار می کشید؟

دکتر باسو متخصص انکولوژی می گوید اگر رفتاری وجود داشته باشد که بیشترین خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، سیگار کشیدن است. بعضی عوامل خارج از کنترل شما هستند - مانند ژن ها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در محیط - اما آنچه شما انجام می دهید کاملاً به شما بستگی دارد. وی می افزاید: با توجه به این که با بدن چه کار می نماید و چگونه خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد که دو قاتل برتر دنیا هستند، هیچ علتی برای ادامه سیگار کشیدن وجود ندارد.

سرطان تنها یک بیماری نیست

دکتر باسو می گوید: این مجموعه ای از بیماری های مختلف از نظر قلبی است. وی می افزاید: بنابراین، درمانی برای آن وجود ندارد. سرطان های مختلف بر سلول های مختلف بدن تأثیر می گذارد و احتیاج به درمان های متفاوتی دارد. بعضی از آنها موثرتر از بقیه هستند و اغلب بستگی به این دارد که چقدر زود به آن مبتلا می شوید.

سرطان به معنای کیفیت پایین زندگی نیست

دکتر باسو می گوید، برخلاف آنچه در فیلم ها می بینید، امروزه درمان بسیاری از سرطان ها ممکن است. بعضی از بیماران ممکن است حتی موی خود را از دست ندهند، شیمی درمانی می تواند فقط یک قرص باشد و اگر سرطان زود تشخیص داده گردد، زنان ممکن است احتیاجی به ماستکتومی نداشته باشند. او می افزاید که شما باید دقیقاً بدانید که چه نوع بیماری دارید و در خصوص نحوه درمان آن بدانید.

سرطان احتیاجی به درمان ندارد

دکتر باسو می گوید، برای اینکه بیمار خوب گردد احتیاجی به حذف همه سرطان ها نیست. این شبیه دیابت است، اگر بیماری را مدیریت کنید، مجبور نیستید رنج ببرید و می توانید یک زندگی شاد و سالم داشته باشید. وی می افزاید: مولتیپل میلوما، سرطان سلول های پلاسما، یک نمونه است. اینگونه نیست که اگر درمان نشوید، عمرتان تمام شده است بلکه یک حد وسط وجود دارد.

بیشتر مردم زنده می مانند تا بر اثر سرطان بمیرند

این واقعاً به نوع سرطان بستگی دارد اما به طور کلی، افراد بیشتری با آن برای مدت طولانی مبارزه نموده یا آن را مدیریت می نمایند تا اینکه از آن بمیرند. با سرطان های شایع می توان بسیار خوب عمل کرد. برای مثال سرطان سینه و روده عظیم را در نظر بگیرید. میانگین بقای 5 ساله برای افراد مبتلا به سرطان پستان 90 درصد و میانه بقای 10 ساله 83 درصد است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، مقدار بقای نسبی 5 ساله برای افراد مبتلا به سرطان روده عظیم در مرحله اول حدود 92 درصد است.

بیماران سرطانی بسیار بیشتر از گذشته عمر می نمایند

دکتر باسو می گوید، این مورد حتی در خصوص سرطان های شدیدتر هم صادق است. علت این امر، درمان های نوتر و بهتر و بعلاوه آزمایش های بهبود یافته است که امکان تشخیص بعضی از تومورها را در مراحل اولیه فراهم نموده است. دکتر باسو می افزاید بعلاوه برنامه های مختلف غربالگری برای افرادی که به علت سابقه خانوادگی در خطر ابتلا به سرطان هستند، وجود دارد و مثل این است که برای جلوگیری از آتش سوزی آتش های کوچک را خاموش کنید.

بعضی از سرطان ها به وسیله ویروس ها ایجاد می شوند

تحقیقات نشان می دهد که ویروس ها حدود 20 درصد از کل موارد سرطان انسان را تشکیل می دهند. دکتر باسو می گوید، ویروس اپشتین بار (EBV) می تواند باعث ایجاد انواع خاصی از لنفوم گردد. وی می افزاید که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل ایجاد سرطان دهانه رحم است اما می تواند منجر به سرطان گردن و سر هم گردد. چیزی که بسیاری از مردم نمی دانند این است که آیا بسیاری از افراد مبتلا به HIV در دهه 80 انواع مختلفی از سرطان را تجربه نموده اند یا نه. وی می افزاید: افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستند که این خود علت خوبی برای توجه بیشتر به عادات سالم بهداشتی است.

بسیاری از درمان ها به سادگی بیماری سرطان را کنترل می نمایند

دکتر باسو می گوید، بیشتر مردم هنوز شیمی درمانی را دارویی IV با عوارض جانبی سمی می دانند اما این می تواند فقط یک قرص باشد. تعدادی عامل وجود دارد که برای کنترل توسعه سرطان طراحی شده اند اما آن را از بین نمی برند. به اسم مثال، سرطان خون میلوئید مزمن (CLM) که نوعی سرطان سلول خونی است که به آرامی در حال پیشرفت است و از مغز استخوان آغاز می گردد، قابل درمان نیست مگر اینکه شما پیوند مغز استخوان انجام دهید. وی می افزاید: قرص هایی وجود دارد که باعث نمی گردد سرطان خون برای همواره از بین برود اما توسعه سلول های سرطانی را کنترل می نماید.

چرا غلبه بر بیماری سرطان بسیار سخت است؟

دکتر باسو می گوید: سرطان اساساً بدن خود شما است که به خود حمله می نماید. یک عملکرد پاسبانی در بدن وجود دارد که در صورت خرابی سلول ها فعال می گردد. سلول های سیستم ایمنی به طور معمول از شر سلول های ناکارآمد خلاص می شوند. اما گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن آنها را نمی شناسد، زیرا بدن آموزش دیده است که به سلول های خود حمله نکند. گاهی اوقات با بروز علائم، سرطان بیش از حد توسعه یافته است و نمی توان اقدامات کمی برای کنترل یا درمان آن انجام داد.

تعداد کمی از سرطان ها به طور تصادفی تشخیص داده می شوند

دکتر باسو می گوید: متأسفانه بیشتر مردم پس از گذشت مدتی که علائم را تجربه کردند به ما مراجعه می نمایند. در حالت ایده آل، مردم به سلامت خود توجه بیشتری می نمایند و برای آنالیز های سالانه مراجعه می نمایند که در طی آن آزمایش خون و آزمایشات می تواند بی نظمی هایی را نشان دهد که می تواند مورد آنالیز قرار گیرد. هرچه زودتر سرطان را پیدا کنید بهتر است.

بعضی از سرطان ها دارای ارتباطات خانوادگی قوی هستند

دکتر باسو می گوید، اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به سرطان بوده است، حتماً با پزشک خود مشورت کنید که آیا ضروری است زودتر غربالگری شده و سپس تحت درمان قرار گیرد. در بعضی موارد، سرطان می تواند به وسیله یک ژن غیرطبیعی که به ارث برده است ایجاد گردد، هر چند ممکن است منجر به سرطان گردد یا نگردد. با این حال، دکتر باسو می گوید، به این واقعیت توجه داشته باشید که به اسم مثال، سرطان های پستان و روده ارتباطات خانوادگی قوی دارند. از طرف دیگر، سرطان خون چنین نیست.

مقدار کلی مرگ و میر ناشی از بیماری سرطان طی سالها کاهش یافته است

به گفته موسسه ملی سرطان، بین سالهای 1990 تا 2014، این مقدار 25 درصد کاهش یافته است. نوترین آنالیز آمار سرطان SEER، که در آوریل 2018 منتشر شد، نشان می دهد که مقدار مرگ و میر ناشی از سرطان در سالهای 2006 تا 2015 به مقدار 1.8 درصد در مردان، در بین زنان از 2006 تا 2015، 1.4 درصد در سال و در بین بچه ها سنین 0 تا 19 از 2011 تا 2015، 1.4 درصد در سال کاهش یافته است.

سرطان پوست به طور فزاینده ای در جوانان یافت می گردد

افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پوست و خال های غیر معمول متعدد دارند در معرض خطر بیشتری هستند. بعلاوه، هرچه سن شما بالاتر می رود، احتمال ابتلا به سرطان پوست به علت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش بیشتر است. به گفته دکتر الیزابت هیل، متخصص پوست، سرطان پوست به طور فزاینده ای در افراد جوان دیده می گردد. نظریه این است که آنها زمان بیشتری را در خارج از خانه می گذرانند. ضعف سیستم ایمنی، ژنتیک و التهاب طولانی مدت پوست هم عوامل خطرساز هستند.

دستگاه های سولاریوم خطرناک هستند

دکتر هیل می گوید: آنها فوق العاده خطرناک و متأسفانه بسیار رایج هستند. با استفاده از تخت های برنزه و لامپ ها، پوست خود را در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می دهید. حتی قبل از 35 سالگی، احتمال ابتلا به سرطان پوست را 75 درصد افزایش می دهید. هر جلسه آن را 20 درصد دیگر افزایش می دهد. بعلاوه، دکتر هیل می گوید، مردم تمایل دارند قسمت هایی از بدن را که به طور معمول نور زیادی را نمی بینند، در معرض اشعه قرار دهند. این نواحی بسیار حساس و مستعد ابتلا به سرطان پوست هستند.

مردان بیشتر به بیماری سرطان پوست مبتلا می شوند

به گفته AAD، احتمالاً به علت افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مردان بالای 50 سال نسبت به جمعیت عمومی بیشتر در معرض ابتلا به ملانوما هستند. در سال 2016، تخمین زده می گردد که 10130 مورد مرگ ناشی از ملانوما باشد - 6750 مرد و 3380 زن. به گفته دکتر هیل، دو قله در سرطان پوست وجود دارد: در زنان زیر 40 سال و مردان مسن. او می افزاید: مردان بیشترین مرگ و میر را دارند زیرا اغلب سرطان را در مراحل پیشرفته تشخیص می دهند. او می افزاید: زنان تمایل بیشتری به آنالیز پوست خود دارند که منجر به تشخیص زود هنگام می گردد.

چاقی یک عامل خطرساز عظیم است

دکتر نیتا لی از دانشگاه پزشکی شیکاگو می گوید: این مورد حتی بر سیگار کشیدن هم غلبه نموده است. درصد زیادی از بیماری سرطان پستان و تخمدان به ویژه با چاقی مرتبط است. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، سرطان های مرتبط با افراد دارای اضافه وزن و چاقی 40 درصد از سرطان های تشخیص داده شده در ایالات متحده را تشکیل می دهند.

بعضی از انواع بیماری سرطان را نمی توان غربالگری کرد

بعضی قبل از ایجاد درد مدت طولانی رشد می نمایند، بعضی دیگر به سرعت بروز پیدا می نمایند. بنابراین چکاپ سالانه خود را از دست ندهید. مردم اغلب به علت علائم هشداردهنده این کار را انجام می دهند. دکتر سلیمان گراف، متخصص هماتولوژی/انکولوژی و عضو اتحادیه مراقبت از سرطان سیاتل در پاسخ به این پرسش آیا علائم غیر قطعی نشان دهنده سرطان است می گوید، بستگی به سن بیمار، سابقه پزشکی و خانواده و عادات سلامتی دارد. وی می افزاید: غربالگری معمولاً در پیشگیری از بیماری موثر بوده است.

کمبودهای تغذیه ای خطر را افزایش می دهد

به گفته موسسه ملی سرطان، مصرف بیشتر ویتامین D یا سطوح بالای ویتامین D در خون خطر ابتلا به سرطان های خاص را کاهش می دهد. سرطان هایی که بیشترین اطلاعات انسانی برای آنها در دسترس است سرطان روده عظیم، سینه، پروستات و پانکراس است. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D با تنظیم ژن های دخیل در توسعه سلول های سرطانی به اسم یک عامل ضد تومور عمل می نماید. یکی دیگر از مواد معدنی مهم کلسیم است. بعضی از شواهد نشان می دهد که مردان و زنانی که بیشترین مقدار کلسیم را دریافت نموده اند، خطر ابتلا به بعضی سرطان ها در آنها کاهش یافته است.

مصرف غذا و نوشیدنی با شیرین نماینده های مصنوعی هم همینطور است

کاهش قند موجود در محصولات بهایی دارد. شیرین نماینده های مصنوعی برای حفظ طعم به آن اضافه می شوند اما نشان داده شده است که آنها حتی بیشتر از خود قند آسیب می رسانند. Splenda یکی از بدترین ها است، زیرا با انواع مختلف سرطان ارتباط دارد. با این حال برای تأیید ارتباط، مطالعات بیشتری باید انجام گردد. آزمایش بر روی موش ها نشان داده است که آسپارتام، که نام بازاری آن NutraSweet و Equal است، می تواند باعث ایجاد سلول های سرطانی در قسمت های مختلف بدن گردد.

سرطان ریه و پستان شایع ترین سرطان در سراسر دنیا است

بر اساس گزارش صندوق تحقیقات دنیای سرطان، هر کدام 12.3 درصد از کل موارد نو تشخیص داده شده را تنها در سال 2018 تشکیل داده اند. سه سرطان اصلی در مردان -سرطان ریه، پروستات و روده عظیم- 44.4 درصد از همه سرطان ها (به استثنای سرطان پوست غیر ملانومی) را شامل می گردد. سه سرطان اصلی در زنان -سرطان سینه، روده عظیم و ریه- 43.9 درصد از همه سرطان ها را شامل می گردد، بعلاوه سرطان پوست غیر ملانومی را هم شامل نمی گردد.

منبع:

theactivetimes

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: هفت گنج
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64114

به "20 نکته ای که پزشکان آرزو می نمایند درباره بیماری سرطان بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 نکته ای که پزشکان آرزو می نمایند درباره بیماری سرطان بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید