آسیب های دندانی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فرض کنید مشغول انجام کارهای روزانه هستید که از مدرسه فرزندتان با شما تماس گرفته می گردد. به شما گفته می گردد که فرزندتان در حین بازی والیبال دچار آسیب دهانی ـ دندانی شده است.

آسیب های دندانی

آسیب های دندانی

فرض کنید مشغول انجام کارهای روزانه هستید که از مدرسه فرزندتان با شما تماس گرفته می گردد. به شما گفته می گردد که فرزندتان در حین بازی والیبال دچار آسیب دهانی ـ دندانی شده است.

فوری خود را به مدرسه می رسانید و متوجه می شوید یکی از دندان های جلوی فرزندتان شکسته و دیگری از جا کنده شده است. اولیای مدرسه اقدام خاصی انجام نداده اند. شما در این زمان چه می کنید؟

به علت آن که ضرب دیدگی دهان و شکستگی و کنده شدن دندان درد و اضطراب شدیدی به همراه دارد درمان سریع آن باعث آرامش مصدوم می گردد. دراین حادثه اولین اقدام پیدا کردن دندان جدا شده است.

90 درصد دندان های کنده شده با درمان مناسب احیا می شوند. دندان را پیدا و آن را از تاج در دست بگیرید. از تماس دست با ریشه دندان اجتناب کنید تا به ریشه آسیب کمتری وارد گردد.

اگر دندان روی زمین افتاده و آغشته به گرد و خاک است آن را به آرامی آب کشیده و از ساییدن آن خودداری کنید تا رشته های لیگامانی و تکه های بافتی چسبیده به آن حفظ گردد.

برای آن که دندان بر اثر خشک شدن آسیب نبیند باید آن را در یک محیط مرطوب قرار دهید. برترین محیط برای نگهداری دندان، کیت مخصوص دندان، شیر سرد یا داخل دهان مصدوم است. البته نگهداری دندان در محفظه دهانی برای کودک مصدوم خطرناک و احتمال بلعیدن دندان را افزایش می دهد.

برای مصدوم چه باید کرد؟

از مصدوم بخواهید تا دهانش را آب بکشد. یک گاز استریل لوله شده را داخل حفره دندان او بگذارید تا خونریزی کنترل گردد.

بلافاصله و در صورت امکان در کمتر از 30 دقیقه، مصدوم را به همراه دندان کنده شده به دندانپزشک برسانید. برای پیوند پیروز دندان زمان بسیار معین کننده است.

شکستگی دندان

در بیشتر مواقع ضربه های دهانی منجر به شکستگی دندان می گردد. بنابراین آلودگی و خون خارج شده از دهان یا لثه را با یک گاز استریل یا پارچه تمیز نمناک پاک کنید.

برای کاهش تورم و التهاب یک کیسه یخ روی گونه در منطقه دندان آسیب دیده قرار دهید و در جستجوی فوریت های پزشکی باشید.

دندان درد

دندان پوسیده اغلب به گرما و سرما حساس و در صورت ورود مواد تند یا شیرین به حفره پوسیدگی دردناک خواهد شد.

گاهی دندان پوسیده قابل شناسایی نیست بنابراین بهتر است با دسته قاشق یا یک شیء مشابه به دندان های ناحیه دردناک ضربه وارد نموده تا دندان پوسیده را پیدا کنید. یک دندان پوسیده بر اثر ضربه دردناک ترخواهد شد.

اگر لثه دندان پوسیده تحریک و متورم شده است برای کاهش درد و التهاب روی گونه کیسه یخ بگذارید. برای کاهش درد دندان، مسواک بزنید سپس چندین مرتبه دهان را با آب گرم بشویید تا ذرات غذا از حفره دندان خارج گردد.

بهتر است از نخ دندان بهره ببرید تا اگر غذا بین دندان پوسیده و دندان های مجاور گیر نموده پاک گردد. به مصدوم مسکن دهید و خیلی سریع در جستجوی دندانپزشک باشید.

منبع:جام جم آنلاین

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : hasantaleb

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64881

به "آسیب های دندانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های دندانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید