آنچه نماینده سازمان لیگ درباره تبلیغات محیطی نگفت، فیفا و AFC سهم واقعی فوتبال را می دهند
به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس کمیته مسابقات و یکی از نمایندگان سازمان لیگ برای دفاع از سازمان متبوع خود در حواشی اخیر، پای فیفا و AFC را به میان کشید، اما تمام واقعیت را نگفت.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به عنوان یکی از نمایندگان این سازمان در برنامه ورزش و مردم حضور یافته بود تا پیش از دربی درباره مسائل و ابهامات موجود در ارتباط با این بازی صحبت کند. عمده صحبت های مهدی درباره نحوه برگزاری مسابقات، برنامه بازی ها و شرایط برگزاری لیگ در فصل جاری بود که توضیحات لازم و مبسوطی درباره چرایی فشردگی بازی ها داد و اینکه سازمان لیگ در کوشش است نیم فصل لیگ بیست ودوم که سال آینده آغاز خواهد شد، همزمان با برگزاری جام جهانی 2022 باشد که از 30 آبان 1401 آغاز می گردد و به همین علت سازمان لیگ مجبور است لیگ این فصل را با فشردگی بیشتری برگزار کند که در برگزاری لیگ سال آینده دچار مشکل نگردد.
با این حال وقتی صحبت از دربی به میان آمد و افشین پیروانی به عنوان مدیر تیم فوتبال پرسپولیس مسائلی را درباره ابهامات و تنش های احتمالی در برگزاری این مسابقه عنوان نمود که مربوط به بحث تبلیغات محیطی بود، سهیل مهدی به دفاع از سازمان متبوع خود پرداخت. رئیس کمیته مسابقات هرچند پاسخگویی درباره بحث تبلیغات محیطی را به دیگر همکار خود یعنی صادق درودگر سپرد، با این حال مسئله ای را در دفاع از سازمان لیگ عنوان نمود. مهدی با اشاره ای درست به آیین نامه برگزاری مسابقات به این موضوع تأکید کرد که تیم های میزبان 24 ساعت پیش از آغاز مسابقات باید استادیوم محل برگزاری مسابقه را پاک و عاری از تبلیغات در اختیار مسئولان برگزاری مسابقه قرار دهند. رئیس کمیته مسابقات سپس این اتفاق را مشابه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا و بازی های ملی دانست که AFC و فیفا مسئول برگزاری آن هستند.
باشگاه ها و فدراسیون ها طبق قوانین مسابقات بین المللی موظف هستند که استادیوم محل برگزاری مسابقات خود را در لیگ قهرمانان آسیا یا بازی های رسمی ملی پاک و عاری از تبلیغات در اختیار AFC و فیفا قرار دهند، اما سهیل مهدی فراموش کرد حین دفاع از سازمان لیگ درباره مسئله دیگری نیز صحبت کند. رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در شرایطی از سازمان لیگ دفاع کرد و برای رسمیت بخشیدن به صحبت های خود پای AFC و فیفا را وسط کشید که اشاره نداشت این دو نهاد بین المللی به عنوان کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی فوتبال، سهم باشگاه ها و فدراسیون فوتبال را از محل تبلیغات محیطی و بعلاوه پخش تلویزیونی به درستی پرداخت می نمایند.
همین حالا که تیم ملی فوتبال ایران در آستانه صعود به جام جهانی قرار گرفته، 3.5 میلیون دلار از کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان درآمدهای خود و پاداش دریافت خواهد نمود و فیفا نیز بابت صعود ایران به جام جهانی 2022 بالغ بر 12 میلیون دلار (10 میلیون پاداش صعود + دو میلیون یاری هزینه آماده سازی) پرداخت خواهد نمود. این در حالی است که فرشید سمیعی معاون حقوقی باشگاه استقلال هفته گذشته در همین برنامه ورزش و مردم اعلام نمود سهم این باشگاه از یک سال تبلیغات در لیگ برتر فصل 1400-1399 حدود پنج میلیارد تومان بوده است، در حالی که استقلالی ها از انجام تبلیغات فقط در یک ملاقات خانگی مقابل نساجی بیش از این مبلغ را به دست آوردند.
سهیل مهدی به عنوان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ مقابل افکار عمومی و بیننده های تلویزیونی اقدامات اخیر سازمان لیگ را قانونی جلوه داد و با آوردن مثال از AFC و فیفا سعی در دفاع از سازمان متبوع خود را داشت. در حالی که سازمان لیگ در اقدامی غیرقانونی (اینجا را بخوانید) مانع از برگزاری ملاقات پرسپولیس - نفت مسجدسلیمان شد که در نهایت این ملاقات با 31 دقیقه تأخیر انجام شد و امروز نیز تهدید نموده است در صورت اجرا نکردن تبلیغات محیطی اجازه برگزاری دربی را نخواهد داد. حالا سهیل مهدی و سازمان لیگ پاسخ بدهند که آیا آنها مانند AFC و فیفا حقوق باشگاه ها را از درآمدهای تجاری به درستی پرداخت می نمایند یا اندازه پرداختی ها به شکلی است که باشگاه ها را وادار به اجرا کردن تبلیغات می نماید؟
منبع: خبرگزاری تسنیم