افزایش دانشگاه های بی کیفیت وضعیت نابه هنجاری رقم زده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم گفت: روند تاسیس دانشگاه ها بسیار زیاد شده و کیفیت آن ها افت نموده که این مسئله وضعیت نابه هنجار را به وجود آورده است.

افزایش دانشگاه های بی کیفیت وضعیت نابه هنجاری رقم زده است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، وحید احمدی، مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به همراه جمعی از مدیران و معاونین مرکز نشست مشترکی با داوری اردکانی ریاست فرهنگستان علوم و جمعی از اعضای پیوسته آن مرکز تشکیل دادند.

در این نشست داوری اردکانی ضمن تشکر از حضور احمدی و همکارانشان در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و فرهنگستان علوم سازمان هایی هستند که اهداف مشترکی را دنبال می نمایند و همکاری های مشترک می تواند هم افزایی خوبی برای کشور داشته باشد.

در ادامه وحید احمدی گزارش مبسوطی از فعالیت ها و برنامه های مرکز ارائه کرد و پیشنهاد هایی درخصوص نحوه تعامل و همکاری مرکز با فرهنگستان علوم بیان کرد. وی به همکاری در اجرای طرح های تحقیقاتی و نشست های علمی مشترک و تالیف و ترجمه کتاب اشاره نمود و امکان دسترسی و تبادل اطلاعات علمی و پژوهشی را از مواردی نام برد که درهمکاری ها می تواند شکل بگیرد.

احمدی همچنین یاری در تهیه و تدوین سیاست های توسعه علم و فناوری کشور، همکاری در شناسایی روند احتمالی تحولات علم و فناوری در ایران و دنیا و همکاری در انتخاب الگوی مناسب آینده پژوهانه برای معین اولویت های تحقیقاتی علم و فناوری را از زمینه های همکاری مشترک دانست.

همچنین داوری اردکانی در این جلسه توضیح داد: در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور کار های ارزشمندی اجرا شده و این گزارش نشان دهنده آن است که مشکل ما علم و عالم نیست بلکه مشکل اصلی ما نداشتن ارتباط با یکدیگر است چرا که در بسیاری از موارد موازی کاری در حال اجرا است. ما همگی به طور مستقل عمل می کنیم و مشکل ما نداشتن اثرگذاریست.

یوسف ثبوتی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان نیز اظهارکرد: در عناوین مطرح شده جای خالی مسائل زیست محیطی بسیار احساس می گردد و امروزه جامعه دنیای به مسئله زیست محیطی بسیار اهمیت می دهد.

نادعلیان رئیس گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان نیز به زیاد شدن تعداد دانشگاه ها اشاره نمود و اضافه کرد: روند تاسیس دانشگاه ها بسیار زیاد شده و کیفیت آن ها افت نموده است این مسئله باعث به وجود آمدن وضعیت نا به هنجار شده است.

شاهدی رئیس شاخه مهندسی علوم و صنایع غذایی فرهنگستان علوم نیز ضمن تشکر از احمدی به لزوم نظارت بر اجرایی شدن اسناد اشاره نمود وتاکید نمود: در تهیه برنامه ها الزام اجرایی شدن آن ها و آنالیز و نظارت بر روند اجرایی آن ها دیده نمی گردد و تا زمانی که مسئول اجرایی و کنترل و نظارت بر روی برنامه ها معین نباشد نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

مصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان نیزدر این جلسه با اشاره به خالی بودن جای بحث دانش الهیات در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، گفت: در کشور ما اعتقادی به مدیریت علمی وجود ندارد و به همین دلیل تناقضات رخ می دهد.

وی همچنین تاکید نمود: مرکز بخشی از وزارت علوم است، ولی فرهنگستان علوم مستقل است و این تفاوت ساختاری نباید باعث گردد تا کار مشترک و همکاری شکل نگیرد.

نوروزی چاکلی مدیر گروه علم سنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز اظهار کرد: می توانیم به صورت رسمی کاری تعریف کنیم تا چرایی اجرایی نشدن برنامه ها و روند نظارت بر آن ها آنالیز گردد.

سعید سهراب پور رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان نیز تنوع در مراجع مختلف تصمیم گیری را از عوامل درست اجرا نشدن برنامه ها دانست و گفت: وجود مراجع مختلفی که بعضا صلاحیت علمی ندارند از دلایلی است که سند های تهیه شده در کشور اجرایی نمی شوند. دانشگاه ها باید رده بندی شوند و طبق این رده بندی اختیارات و انتظارات ازآن ها متفاوت باشد.

در سرانجام جلسه داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ضمن تشکر از حضور وحید احمدی در فرهنگستان اعلام کرد: گروه های علمی فرهنگستان پیشنهاد های ارائه شده را مطالعه و آنالیز می نمایند تا در جلسه دیگری که در آینده نزدیک تشکیل می گردد نظرات جمع بندی و تصمیماتی درخصوص همکاری های مشترک اتخاذ گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15786

به "افزایش دانشگاه های بی کیفیت وضعیت نابه هنجاری رقم زده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دانشگاه های بی کیفیت وضعیت نابه هنجاری رقم زده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید