ایران با یک درصد جمعیت دنیا سهمش در فراوری علم دنیا 2 درصد است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ملک زاده گفت: سهم ایران در فراوری علم دنیا 2 درصد است در حالی که یک درصد از جمعیت دنیا را دارا هستیم.

ایران با یک درصد جمعیت دنیا سهمش در فراوری علم دنیا 2 درصد است

به گزارش رضا ملک زاده روز پنجشنبه در جشنواره هفته پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: رشد فراوریات علمی طی سال های گذشته در کشور حرکت رو به رشد داشته است به طوریکه ایران در زمینه فراوری مقالات رتبه 15 دنیا و رتبه اول منطقه را در سال 2019 کسب نموده است.

وی ادامه داد: در سال 2019 بیش از 62 هزار و 182 مقاله در ایران فراوری شد و 55 هزار استناد به این مقالات انجام شد که شاخص خوبی در دنیا محسوب می گردد.

وی گفت: شاخص ایران از نظر تعداد و انتشارات مقالات و ثبت مقالات پر استناد در دنیا قابل قبول است و اینک سهم ایران در فراوری علم دنیا 2 درصد است در حالی که یک درصد از جمعیت دنیا را دارا هستیم.

ملک زاده با اشاره به فعالیت مراکز رشد و ایجاد شرکت های دانش بنیان در کشور اضافه کرد: هم اکنون 30 درصد شرکت های دانش بنیان کشور در حوزه سلامت فعالیت می نمایند و تا به امروز 340 محصول دارویی توسط این شرکت ها در کشور فراوری شده است.

وی با اشاره به رشد نوآوری در کشور به وسیله تحقیقات و فناوری ادامه داد: در گذشته رتبه ایران در نوآوری و فناوری 106 بود که اکنون این رتبه به 61 صعود نموده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران در زمینه داروسازی پیشرفت شگرفی داشته است گفت: در گذشته 30 درصد از دارو ها در داخل کشور فراوری می شد که به دنبال پیشرفت های حاصله اکنون این رقم به 95 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 304 محقق و پژوهشگر ایرانی در صدر یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته اند که 90 پژوهشگر از این تعداد مربوط به حوزه سلامت است.

وی حمایت از طرح های سلول های بنیادی و ژن درمانی، افزایش تعداد اتاق های تمیز ویژه تحقیقات آزمایشگاهی از 10 به 18 اتاق و فعالیت 24 آزمایشگاه جامع تحقیقات در کشور را از ظرفیت ها و برنامه های تحقیقاتی وزارت بهداشت بیان کرد.

ملک زاده ادامه داد: ایران در زمینه سلول های بنیادی، پیوند کبد، فناوری نانو و پیوند مغز استخوان نیز طی سال های گذشته به پیشرفت های بسیار دست یافته و این دستاورد ها با وجود مسائل و چالش ها، تحریم ها و محدودیت بودجه ای حاصل شده است.

وی کاهش بودجه تحقیقاتی در ایران را یکی از چالش های مهم دانست و گفت: سالانه 70 میلیارد دلار به یارانه انرژی می دهیم، در حالی که کل بودجه تحقیقات در ایران 70 میلیون دلار است.

وی اضافه کرد: هم اکنون بودجه کل تحقیقات کشور سه صدم درصد است در حالی که این میزان در کره جنوبی 4.5 درصد است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به رشد فراوریات علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: سالانه 2 هزار مقاله در این دانشگاه فراوری می گردد و اکنون صندلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نظر فراوری مقالات بعد از دانشگاه تهران قرار گرفته است و از دانشگاه های شهید بهشتی و شیراز پیشی گرفته است.

وی اضافه کرد: تا به امروز 13 هزار و 410 مقاله توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثبت رسیده است که 130 هزار استناد به مقالات این دانشگاه در سطح دنیا شده است و از این نظر از رشد خوبی برخوردار است.

در این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد قدردانی شد.

این دانشگاه هم اکنون با بیش از 9 هزار دانشجو و افزون بر 21 هزار کارمند بهداشتی و درمانی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 19674

به "ایران با یک درصد جمعیت دنیا سهمش در فراوری علم دنیا 2 درصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران با یک درصد جمعیت دنیا سهمش در فراوری علم دنیا 2 درصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید