ایران در جنگ 21 روزه می تواند ویروس کرونا را شکست دهد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: کرونا در ایران به مرحله ای رسیده است که جز با نبرد همگانی و مشارکت عمومی، حل این مشکل غیر ممکن است.

ایران در جنگ 21 روزه می تواند ویروس کرونا را شکست دهد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محمدعلی حیدرنیا، اظهار کرد: هر گاه یک بیماری در یک جامعه بیش از حد انتظار مشاهده شود می گویند بیماری در جامعه اپیدمی یا همه گیر شده است. این همه گیری اگر در سطح جهان باشد به ان پاندمی می گویند، در تاریخ جوامع انسانی تا کنون پاندمی های وحشتناکی بروز کرده است در این میان بیماری وبا با چهار مرتبه پاندمیک شدن رکورد دار است.

وی با اشاره به اهمیت اپیدمی ها و نقش آن ها در کشتار جوامع انسانی و ایجاد زیان های اقتصادی و فرهنگی گفت: با استفاده از تجربیات به دست آمده در همه گیری ها قبلی، برای مهار و مدیریت صحیح پاندمی ها چه در سطح محلی، استانی، کشوری و جهانی پروتکل هایی تهیه شده که عمل به آن ها به طور قطع و یقین از پیامد های نا گوار پاندمی به میزان قابل توجهی خواهد کاست.

این متخصص پزشکی اجتماعی، با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل ها، اولین قدم تشخیص بیماری است توضیح داد: باید به طور علمی پاسخ داده شود این بیماری که ادعا می شود سبب همه گیری شده چیست؟ آیا بیماری نو پدیدی است یا بیماری شناخته شده قبلی که اکنون بروز بیشتری پیدا کرده.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دومین قدم در مدیریت اپیدمی را تأیید همه گیری جهانی ذکر کرد و با طرح این سوال که آیا این بیماری واقعاً همه گیر شده یا خیر، گفت: هر گاه یک بیماری در یک جامعه بیش از حد انتظار دیده شود معنی و مفهوم همه گیری یا اپیدمی بر آن مترتب می شود، اقدام بعدی که از اهمیت بالایی برخوردار است و اطلاع رسانی به پزشکان و کادر بهداشت و درمان، خصوصاً مردم باید بدانند که یک همه گیری اتفاق افتاده تا در برابر آن از خود محافظت کنند.

وی تاکید کرد: برای قطع زنجیره کرونا باید پیشگیری از بیماری به زبان ساده و همه فهم و در عین حال کاملاً علمی برای عموم مردم توضیح داده شود.

متخصص پزشکی اجتماعی، در ادامه از منظر اجتماعی ضمن مروری اجاقتصادی بر همه گیری جهانی، منطقه ای ویروس کووید 19، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت در 21 ژانویه 2020 همزمان با 98/11/1 در اولین گزارش مربوط به کرونا ویروس جدید، می گوید: به گزارش دفتر این سازمان در کشور چین. در تاریخ 31 دسامبر 2019، 98/10/10 در شهر ووهان از استان هوبی تعدادی بیمار مبتلا به سینه پهلو با علت ناشناخته دیده شده که در فاصله این تاریخ تا 3 ژانویه (سه روز) تعداد این بیماران به 44 نفر رسیده. همچنین در 11 ژانویه 98/10/21 چین اعلام می کند که این بیماران با یک بازار غذا های دریای در شهر ووهان در تماس بوده اند. در ادامه 12 ژانویه اعلام می شود که علت بیماری، ویروسی از دسته کرونا ویروس ها است و بنام کووید- 19 نامگذاری می شود.

حیدرنیا ادامه داد: بر اساس این گزارش، در تاریخ 13 ژانویه 2020، کشور تایلند اولین مورد بیماری با این ویروس جدید را گزارش می دهد و در ادامه کشور ژاپن در 15 ژانویه و کره جنوبی در 20 ژانویه اولین موارد بیماری با این ویروس جدید را گزارش می کند در حالی که تمامی مبتلایان سفر به شهر ووهان چین را داشته اند. تا تاریخ 20 ژانویه (30 دی 99) در چین و سه کشور آلوده، یعنی تایلند، ژاپن و کره جنوبی مجموعاً 244 مورد مبتلا به بیماری گزارش شد، و داستان همه گیری بیماری کووید 19 از همین جا شروع می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه کمتر کسی فکر می کرد که این ویروس جدید فاجعه ای با این ابعاد بزرگ در جهان ایجاد کند، گفت: آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، 13 اکتبر 2020 (22 مهر 99) یعنی 262 روز بعد از اولین گزارش، منتشر شده عمق فاجعه را نشان می دهد هر چند که این آمار نیز رو به افزایش است.

حیدرنیا ادامه داد: تعداد کل افراد آلوده شده در جهان برابر است با 37،704،153 نفر و تعداد کشته شدگان 1،079،029 مورد می باشد؛ و در همین روز تعداد 269،975 نفر آلودگی جدید گزارش شده است.

این متخصص پزشکی اجتماعی، با اشاره به اینکه ایران در منطقه مدیترانه شرقی قرار گرفته و از میان 23 کشور منطقه، از آمار بالاتری به لحاظ شیوع کرونا برخوردار است، گفت: افراد آلوده شناسایی شده تا 22 مهر 99 در کل منطقه مدیترانه شرقی 2،639،723 نفر و تعداد مرگ ها 67،279 مورد و تا همین تاریخ در ایران تعداد 504،281 نفر آلوده و 23.816 مورد مرگ گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدام کشور برای قدم سوم مدیریت همه گیری کرونا در سطح کشوری جای سوال دارد توضیح داد: بر اساس دستورالعمل های مدیریت همه گیری ها، اطلاع رسانی به مردم باید هر چه سریع تر انجام شود این اطلاع رسانی باید به زبان ساده، اما کاملاً علمی و خصوصاً با تاکید بر راه های انتقال بیماری متمرکز باشد و از بحث های سیاسی و جناحی باید کاملاً دوری شود.

به گفته حیدرنیا، اطلاع رسانی مردمی باید به گونه ای باشد که ضمن دادن هشدار های لازم و جدی، از روان پریشی در سطح جامعه نیز پرهیز شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا با بهره مندی از تجارب ارزشمند متخصصان آموزش و بهداشت کشور محقق خواهد شد، استفاده بیش از پیش از توانمندی های اساتید و متخصصان این حوزه ها را ضروری دانست.

وی بیم و امید کاذب را دوروی مخرب در اپیدمی ها دانست و پرهیز از انتشار پیام های نادرست و غلط به مردم را ضروری دانست.

حیدرنیا در ادامه دعوت مردم به همبستگی و همکاری بیشتر با سیاست گذاران و مسئولان را راهکار مناسبی برای ریشه کنی کرونا دانست و گفت: در برخی از کشور ها مسئولان بحران کرونا را با جنگ جهانی دوم مقایسه کرده و همواره مردم را به همبستگی و همکاری با دست اندرکاران مبارزه با این بیماری دعوت می کنند چرا که کرونا یکی از بزرگترین چالش تاریخ نامگذاری شده و پر واضح است که این گونه برخورد با همه گیری مردم را برای اجرای پروتکل های بهداشتی بهتر آماده می کند.

این متخصص پزشکی اجتماعی، درباره اعمال جرایم عدم استفاده از ماسک نیز توضیح داد: پس از اعلام رسمی قوانینی مبنی بر اختصاص جریمه برای افرادی که ماسک استفاده نمی کنند شاهد حساسیت بیشتر مردم نسبت به استفاده از ماسک در سطح جامعه هستیم و این سوال مطرح می شود که آیا مردم صرفاً به دلیل جریمه نشدن ماسک می زنند و یا موضوع چیز دیگری است.

به عقیده حیدرنیا، اعلام جریمه تا حدودی اثر گذار است، ولی همه ماجرا نیست. شاید مهم ترین عامل این باشد که مردم زمانی که حس می کنند دولت در مبارزه با کرونا جدی تر وارد عمل می شود مطمئن تر می شوند که خطر جدی است و قطعاً تأثیر جدی هم به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به واقعیت های آماری و اوضاع بحرانی همه گیری کرونا توصیه کرد: دور از استرس و ترس بی فایده همه با هم باید تصمیم بگیریم و حد اقل به مدت 3 هفته یا 21 روز با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی به جنگ با کرونا برویم و آن چنان عرصه را بر ویروس تنگ کنیم تا محلی برای حضور پیدا نکند و بیماری کنترل شود.

حیدرنیا با بیان اینکه مسئله ای به این مهمی با همکاری سه هفته ای مردم به میزان قابل توجهی مرتفع خواهد شد، تاکید کرد: در شرایط فعلی به دنبال مقصر گشتن کاری نا بجاست و باید همه با هم کمک کنیم تا آتش این اپیدمی خاموش شود.

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

آموزشگاه ما: آموزشگاه ما | آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43112

به "ایران در جنگ 21 روزه می تواند ویروس کرونا را شکست دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در جنگ 21 روزه می تواند ویروس کرونا را شکست دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید