با همسر بداخلاق و عصبانی چگونه رفتار کنیم ؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، همسر ما جزیی از وجود و هویت ماست. اینکه در دین ما طلاق حلال است، به هیچ وجه مجوزی برای اقدام به جدایی با دیدن اولین مسائل و ناهنجاری ها نیست؛ بلکه طلاق آخرین راه چاره است، وقتی تمام مسیرها را رفته و به بن بست رسیده ایم.

با همسر بداخلاق و عصبانی چگونه رفتار کنیم ؟

برای برخورد با یک شوهر عصبانی از قلم نیاندازید که درجه صبر و تحمل خود را بالا ببرید. در هر صورت طرف مقابل شما آستانه تحمل پایینی دارد، پس اگر شما هم اینگونه باشید، انفجار در خانه تان حتمی خواهد بود.

بهتر است مطمئن شوید که مقصر شما نیستید. شاید لجبازی، نحوه حرف زدن و یا رفتارهای تان، او را عصبی می نماید. شاید تغییر در بعضی رفتارهای تان یاری کند تا او نیز آرام تر شود.

برای اینکه شما آرام باشید و در برنامه تان پیروز تر شوید، به نکات مثبت او فکر کنید. به زمان هایی که عصبی نیست و کارهایی که برای شما انجام داده است. از خداوند یاری بگیرید و به این ترتیب، با صبر و مقاومت خود، آرام ارام او را تغییر دهید.

می شود یک برنامه کنترل خشم در خانه پیاده کرد. قرارهای ساده ای که می تواند فضا را آرام کند. مثلاً از همسرتان بخواهید هر گاه ازرفتار شما عصبانی شد و خواست فریاد بزند، اتاق را ترک کند و مدتی را تنها باشد تا خشمش فرو بنشیند.

شما هم موقعیت بگو مگو را در خانه ایجاد نکنید. شاید اگر سکوت کنید او هم بعد از چند فریاد، شرمسار شود! در اینصورت بازی به نفع شما سرانجام می یابد.

ایا می توان همسر بد اخلاق را تحمل کرد ؟رفتار با شوهر بداخلاق، کار ساده ای نیست. مردان بیشتر کلامی هستند و به همین خاطر باید اجازه دهید عصبانیت خود را بیرون بریزند. درحالی که زنان تمام خشم خود را درون خود نگه می دارند و با گریستن آن را نشان می دهند. درمورد یک زوج متأهل، تمام خشم مرد متوجه زن خواهد بود چون او نزدیکترین فرد به شوهرش می باشد.

خشمی که از طرف شوهرتان سر می زند، مستقیماً شما را هدف قرار نمی دهد. در این شرایط شما به اندازه کافی به احساساتی شدن گرایش دارید. اندیشیدن به شوهرتان که همواره با خشم برخورد می نماید، باعث می شود احساس فرومایگی کنید و این امری کاملاً طبیعی است. شما باید یک قدم به عقب بردارید و عملاً به آنچه اتفاق افتاده است بیندیشید و دلیلی که در پس این رفتار وجود دارد را بیابید.

واکنش مناسب چیست؟

ـ رفتار خوشایند داروی خشم و عصبانیت است. به جای اینکه بترسید و وحشت کنید یا یک گوشه قایم شوید و مراقب رفتارتان باشید تا بهانه به دست همسرتان ندهید سعی کنید با خوش برخوردی و مهربانی شرایط عصبانیت را تغییر بدهید. در واقع شما باید خوراک این خشم را بگیرید و برایش جایگزین داشته باشید. سکوت نکنید و با توجه به شرایط موقعیت را به چیزی خوشایند تغییر بدهید.

ـ خشم و عصبانیت یک رفتار تهدید آمیز اما موقتی است. گاهی هم ضروری است او خشمگین باشد اما برای خودش. شما نباید توجه زیادی به این خشم نشان بدهید. حتی اگر او برای چند روز متوالی هم از چیزی عصبانی باشد خودش باید با آن کنار بیاید مگر اینکه از شما بخواهد تا راهی برای خروج از این موقعیت نشانش بدهید. به جز این اگر از او و واکنش هایش می ترسید بهتر است توجهی به آن نشان ندهید.

ـ این خشم بالاخره فرو می نشیند. حالا بهترین موقع برای حرف زدن درباره آن است. شما این حق را دارید از همسرتان بپرسید چرا نمی تواند افسار احساسش را دست بگیرد و اینقدر سریع از کوره در می رود. خیلی خوب است که در شرایط عادی روش های کنترل خشم را با هم تمرین کنید و درباره اش حرف بزنید.

ـ اشتباه شما این است که حد و مرز هایتان را در زندگی مشترکتان معین ننموده اید. هرگز به همسرتان نگفته اید که تحمل چه چیزهایی را دارید و تا کجا می توانید یک رفتار را تاب بیاورید. به جای اینکه با آزارهای همسرتان سازگار و هماهنگ شوید محدودیت های رفتاری لازم را ایجاد کنید.

ـ همانقدر که سکوت، ترس و یا تحمل اشتباه است واکنش پرخاشگرانه نیز بد است.

شاید در موقع خشم همسرتان حرف های زننده و بدی بزند و یا بخواهد به سوی شما حمله ور شود حتی در این شرایط هم نباید واکنش مشابه نشان بدهید. اگر می توانید موقعیت را ترک کنید و یا آرامشتان را حفظ کنید. بعد از اینکه این خشم گذر کرد درباره اتفاقی که افتاده است حرف بزنید. گفتگوی شما نباید از روی ضعف یا ترس باشد. درباره احساس توهین و تاثیر رفتار بد همسرتان روی رابطه حرف بزنید و معین کنید که تا چه زمانی حاضر هستید به همسرتان مهلت تغییر رفتار را بدهید.

ـ اگر خودتان آدم مهربان و صبوری باشید می توانید به همسرتان یاد بدهید با کمی مهربانی و بالا بردن تحمل می تواند نتایج بهتری بگیرد. بردباری اکسیر ادامه رابطه است و فقط در این شرایط می تواند چیزی را برای خودش حفظ کند.

ـ حواستان باشد که آدم ها می توانند باعث خشم و عصبانیت یکدیگر بشوند. اگر شما کاری می کنید که باعث خشم و عصبانیت همسرتان می شود باید مسئولیت رفتارتان را بپذیرید. البته این به معنای این نیست که وقتی عصبانی می شویم باید افسار گسیخته رفتار کنیم اما اگر شرایط ناراحتی دیگران را فراهم می کنیم در هر صورت مسئول آن هستیم. اگر منشا عصبانیت ربطی به شما ندارد دلایل دیگر آن را جستجو کنید. چیزی که همسرتان را عصبی می نماید پیدا کنید و با هم به دنبال راهکاری برای آن باشید.

ـ در نهایت اگر راهی برای رابطه سالم با کسی که بلد نیست خشم و عصبانیت اش را مهار کند پیدا نمی کنید؛ شاید مجبور باشید تصمیم جدی تر و سخت تری برای زندگی تان بگیرید. اگر خشم همسرتان سلامت روانی و جسمی شما یا فرزندانتان را تهدید می نماید این خشم دیگر یک غلیان ساده احساسات نیست و دیگرآزاری و خشونت عنوان مناسب تری برای آن است. اگر قرار است همسرتان افسار احساسش را به دست نگیرد و هر موقع که عصبانی شد شما و دیگران را بترساند, یا چیزی را به سمت شما نشانه بگیرد و یا آماج توهین و تحقیر قرار بدهد ادامه این رابطه در حالی که همسرتان تلاشی برای بهبود خودش نمی نماید خوشایند، درست و منطقی نخواهد بود.

چگونه همسرعصبانی را آرام کنیم؟

نگذارید همسرتان درگیر خشم خود شود. اگر دیدید عصبانی است، او را تنها بگذارید. اگر فکر می کنید که مسئله خاصی باعث عصبانیت همسرتان می شود، از طرح آن موضوعات اجتناب کنید.

عصبانیت به آسیب های فیزیکی و عاطفی می انجامد. با شوهرتان لجبازی نکنید. در عوض سعی کنید راه هایی برای درک و حمایت او بیابید.

شما باید درون خودتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. باید به این فکر کنید که چرا همسرتان عصبانیت خود را برسر شما خالی کرد. غر نزنید، زیرا نتیجه ای جز انفجار عصبانیت و بدتر شدن شرایط ندارد.

طوری رفتار کنید که همسرتان با شما احساس راحتی کند. شما می توانید انفجار خشم همسرتان را با برقراری ارتباطی درست با وی، خنثی کنید. گفت و گو با همسرتان به هیچ وجه او را ناراحت نخواهد کرد. پس از اینکه با او گفت و گو کردید، درخواهید یافت که همه چیز به حالت عادی بازگشته است. این زمان مناسبی است تا با شریک زندگی خود روبه رو شوید.

شوهرتان را درک کنید. درک شما از او طغیان خشمش را کمتر می نماید. ضمناً مخاطب خوبی باشید.

اگر متوجه شده اید که شوهرتان بیش از اندازه عصبانی می شود، می توانید از یک متخصص یاری بگیرید. از او بخواهید که خود را متعهد به انجام برنامه های مدیریت خشم نماید

وراه درمان عصبانیت همسر

حمام ولرم با عرق بهارنارنج را از قلم نیاندازید

گاهی بد نیست به رسم و رسومات قدیمی حمامی ولرم، خوشبو و مطبوع را برای همسرتان که خسته و عصبانی از راه رسیده، آماده کنید.

برای این کار نیم ساعت قبل از آنکه به خانه برسد، حمام را آماده و گرم کنید.

اگر در حمام تان وان دارید، می توانید آن را با آب نیمه ولرم پر کنید و 3 تا 4 قطره اسانس لاوندر درون آب بریزید و در حمام را ببندید تا فضای حمام گرم و مطبوع شود.

حالا اگر در حمام تان وان ندارید، کافی است یک قطره از اسانس لاوندر را روی پنبه بریزید و پنبه را روی قفسه حمام قرار دهید تا بوی مطبوع و آرامش بخش لاوندر در فضای حمام پر شود.

سپس دست به کار شوید و برای همسرتان یک لیوان شربت بهارنارج تهیه کنید تا حین حمام یا بعد از حمام آن را بنوشد و احساس راحتی و آرامش کند. دراز کشیدن در آب و نوشیدن یک لیوان عرق بهارنارنج به او یاری می نماید تا تنش ها و استرس های ناشی از کار روزانه را کنار بگذارد و آرام شود.

برای شام سالاد کاهو تهیه کنید

به اعتقاد درمانگران طب سنتی و مکاتب طبیعی درمان، خوراکی ها و موادغذایی نیز تاثیر زیادی بر کاهش استرس، عصبانیت و آشفتگی حال ما دارد، از این رو نوع غذایی که برای همسرتان تهیه می کنید نیز می تواند در کاهش میزان تنش ها و استرس های ناشی از کار و فعالیت های روزانه او موثر باشد، پس توصیه می کنیم در وعده های شام که معمولا مهم ترین وعده غذایی خانواده محسوب می شود (چون تمامی اعضای خانواده پس از انجام فعالیت های روزانه برای خوردن شام دور هم جمع می شوند) حتما از سالاد کاهو و کرفس یا سبزی خوردن بهره ببرید تا بتوانید از خواص درمانی کاهو و کرفس و همین طور از خواص ترخون، پونه و نعناع برای تسکین اعصاب و کاهش میزان عصبانیت و اضطراب همسرتان بهره ببرید.

با چای گیاهی آرامش را به او هدیه دهید

یکی از بهترین روش هایی که می توانید همسر بداخلاق تان را در روزهای سرد پاییزی آرام کنید تهیه و سرو یک فنجان چای نعناع گیاهی است تا با یاری این نوشیدنی گیاهی به حفظ آرامش و تقویت سیستم عصبی همسرتان یاری کنید.

برای تهیه این دمنوش گیاهی می توانید از برگ های خشک نعناع به جای چای معمولی بهره ببرید و آن را در قوری دم کنید.

تنها از قلم نیاندازید که هنگام سرو این نوشیدنی خوش آب و رنگ یک قاشق چای خوری عسل و چند قطره لیمو نیز به چای نعناع اضافه کنید تا به این ترتیب با این معجون معجزه آسای گیاهی به تخلیه استرس ها و تنش های روزانه همسرتان یاری کنید.

شما می توانید تا نزدیک شدن ساعت شام، 2 فنجان از دمنوش نعناع را برای همسرتان سرو کنید و به این ترتیب علاوه بر افزایش آرامش بخشی، انرژی از دست رفته همسرتان را با سرو یک نوشیدنی ساده اما گیاهی به او بازگردانید.

می توانید در طول هفته در کنار تهیه چای نعناع از چای سنبل الطیب، چای سبز و دمنوش ریحان نیز برای کاهش خستگی ها و استرس های ناشی از کار روزانه بهره ببرید.

برایش لباس آبی بخرید

یکی دیگر از راه هایی که می توانید به طور نامحسوس از آن برای افزایش آرامش همسرتان بهره ببرید، استفاده از روش های رنگ درمانی است که در بسیاری از مکاتب درمانی در دنیا حتی طب سنتی نیز به آن اشاره شده است.

برای این منظور می توانید برای همسرتان لباس راحتی آبی بخرید و با یاری این لباس به او یاری کنید تا بر هیجانات، تنش ها و استرس هایی که به خاطر کار و فعالیت های اجتماعی هر روز سراغش می آید، غلبه کند.

بسیاری از کارشناسان رنگ درمانی در دنیا بر این باورند که استفاده از این رنگ ها می تواند به تنظیم جریان گردش خون فرد یاری کند و آرامش را به او هدیه دهد. با یاری این لباس می توانید فشارخون همسرتان را تنظیم کنید و برعملکرد سلول های عصبی مغز او تاثیر بگذارید.

از فواید اتاق سبز چه می دانید

ایجاد تغییر و نوآوری در چیدمان لوازم منزل به ویژه استفاده از رنگ های آرامش بخش یکی دیگر از راهکار هایی است که به یاری آن می توانید سندرم شوهر بداخلاق را برای همواره مغلوب خود کنید.

تنها کافی است پرده های اتاق نشیمن یا اتاق کار همسرتان در منزل را به رنگ آبی، فیروزه ای یا سبز در آورید. حتی می توانید بخشی از نورپردازی فضای خانه را نیز با یاری این رنگ انجام دهید. به عنوان مثال یک اتاق آبی یا سبز در خانه داشته باشید.

به این ترتیب می توانید با استفاده از آنچه در محیط اطرافتان واقع شده است بر تخلیه استرس ها و فشارهای ناشی از کار تاثیر بگذارید و او را زودتر از تنش های بیرون از منزل دور نموده و به آغوش گرم خانه و خانواده دعوت کنید.

با یاری این رنگ ها می توانید انقباض ها و اسپاسم های عصبی- عضلانی را از همسرتان دور کنید و با آرامش بخشی به او از لحظات شادی در کنار خانواده لذت ببرید.

موسیقی درمانی را از قلم نیاندازید

گوش سپردن به صداهای طبیعی مانند صدای پرندگان، رودخانه، موج دریا و حتی صدای باد و خش خش برگ ها می تواند تاثیر زیادی بر کاهش استرس ها و تنش های همسرتان داشته باشد و در تخلیه انرژی های منفی و عصبانیت او بسیار موثر باشد.

پیشنهاد ما این است که پس از آمدن همسرتان به خانه برای او یک فنجان چای گیاهی بابونه آماده کنید و درحالی که او را به نوشیدن این عصاره طبیعی و آرامش بخش دعوت می کنید از یک موسیقی آرام مثل موسیقی های طبیعی یا یک موسیقی رؤیایی یاری بگیرید تا به یاری آن بتوانید به بهبود روحیه و شرایط روانی همسرتان یاری کنید. به این ترتیب با ساده ترین روش می توانید او را از فضای کاری و تنش هایی که با او داخل منزل آمده، جدا کنید.

با رایحه آرامش بخش غافلگیرش کنید

در طب سنتی و شیوه عطردرمانی بارها به خاصیت بوها و رایحه های مختلف برای تسکین اعصاب و آرامش بخشی اشاره شده است.

اگر می خواهید خیلی نامحسوس و کاملا حرفه ای همسرتان را از بدو ورود به خانه غافلگیر کنید و او را در مقابل عمل اجرا شده قرار دهید، تنها کافی است مقدار کمی از اسانس یا عصاره وانیل یا... را روی یک دستمال کوچک اسپری کنید و آن را روی میز یا کتابخانه قرار دهید تا عطر آن سراسر خانه را پر کند. به جای اسانس وانیل می توانید از اسانس گریپ فروت، نارنگی و گل یاس نیز برای افزایش آرامش و راحتی در خانه بهره ببرید. تنها باید مراقب باشید که به میزانی از اسانس ها در فضای خانه بهره ببرید تا تنها رایحه ای خفیف اما معین از اسانس مورد نظر در فضای خانه وجود داشته باشد، زیرا استفاده بیش از حد از عطرها و اسانس ها ممکن است موجب ابتلا به سردرد در میان اعضای خانواده شود

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: زندگی روز
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 26760

به "با همسر بداخلاق و عصبانی چگونه رفتار کنیم ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با همسر بداخلاق و عصبانی چگونه رفتار کنیم ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید