تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ترامپ، اولین رئیس جمهور تاریخ امریکاست که دو بار استیضاح می گردد

تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا

طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا توانست رای حداکثری را کسب کند.

به گزارش خبرنگاران، این طرح با هدف برکناری ترامپ، با 229 رای مثبت و 195 رای منفی تصویب شد.

10 نماینده جمهوری خواه به این طرح رای مثبت دادند.

ترامپ اولین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست که دوبار استیضاح می گردد.

طرح استیضاح ترامپ هم اکنون به مجلس سنا می رود.

اولین رئیس جمهور تاریخ امریکا که دو بار استیضاح می گردد

مجلس نمایندگان آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در ارتباط با یورش هفته پیش به کنگره به اتهام تشویق شورش استیضاح نموده است.

او اولین رئیس جمهور در تاریخ این کشور است که دو بار استیضاح می گردد.

به نوشته بی بی سی، این طرح با 232 رای مثبت در مقابل 197 رای منفی با پیوستن 10 جمهوری خواه به دمکرات ها تصویب شد.

دوره ریاست جمهوری ترامپ روز 20 ژانویه به خاتمه می رسد که بعد از شکست در انتخابات ماه نوامبر در مقابل جو بایدن نامزد حزب دمکرات است.

مجلس نمایندگان که در اختیار دمکرات هاست بعد از چند ساعت مباحثات پرحرارت طرح استیضاح را به رای گذاشت.

با این حال بعید است ترامپ پیش از خاتمه دوره اش مجبور به ترک کاخ سفید گردد چون مجلس سنا در یک هفته ای که از دوره او باقی مانده تشکیل جلسه نخواهد داد.

هفته پیش 139 جمهوری خواه علیه پذیرش نتایج انتخابات 2020 که کالج انتخاباتی در روز 14 دسامبر تایید نموده بود رای دادند.

دونالد ترامپ در پیغامی ویدئویی که عصر چهارشنبه در حساب توییتر کاخ سفید منتشر شد بدون اشاره به استیضاح خشونت های هفته پیش در کنگره را محکوم کرد و گفت که خشونت و خرابکاری در کشور ما و در جنبش ما هیچ جایی ندارد.

مجلس نمایندگان بار پیش روز 18 دسامبر 2019 ترامپ را با دو اتهام سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی علیه کنگره استیضاح نموده بود. ترامپ متهم بود به اوکراین فشار آورده درباره رقیب سیاسی او جو بایدن تحقیق کند. با این حال مجلس سنا دو هفته بعد به تبرئه او رای داد.

اتهام ترامپ

اتهامات مطرح شده در مصوبه استیضاح جنبه سیاسی دارد نه مجرمانه. رئیس جمهور آمریکا از سوی کنگره متهم شده است در سخنرانی خود در روز 6 ژانویه در واشنگتن هوادارانش را به یورش به ساختمان کنگره تشویق کرد.

در پی اظهارات ترامپ هواداران او به زور وارد کنگره شدند که در نتیجه قانونگذاران مجبور شدند فرایند تایید نهایی نتایج انتخابات را معلق نمایند و به پناهگاه بفرایند.

ساختمان تحت محاصره درآمد و در جریان آن حوادث 5 نفر جان خود را از دست دادند. یک نفر در اثر شلیک یک مامور امنیتی کشته شد و یک مامور پلیس هم که به دست مهاجمان مضروب شده بود بعدا درگذشت. مرگ سه نفر دیگر اورژانسی اعلام شد.

در طرح استیضاح آمده است که ترامپ مکررا با انتشار بیانیه های کذب تاکید می کرد که انتخابات آمیخته به تقلب بوده بوده و نتیجه آن قابل پذیرش نیست.

در ادامه آمده است که او همچنین با تکرار این ادعاها جمعیت (هوادارانش) را با سخنان خود تشویق کرد که همان طور که قابل پیش بینی بود به قانون شکنی در کنگره منجر شد.

در این طرح آمده است: پرزیدنت ترامپ امنیت ایالات متحده و نهادهای دولتی آن را به شدت به خطر انداخت، سلامت نظام دمکراتیک را تهدید کرد، در فرایند مسالمت آمیز انتقال قدرت مداخله کرد، و یکی دیگر از قوای دولت (قوه مقننه) را به خطر انداخت.

ترامپ که جمهوری خواه است اکنون در سنا با محاکمه روبروست و اگر محکوم گردد ممکن است برای همواره از امکان شرکت در انتخابات محروم گردد.

طرح استیضاح عمدتا در طول شکاف جناحی به تصویب رسید هرچند ده جمهوری خواه در رای استیضاح به دمکرات ها پیوستند.

قانونگذاران چه گفتند؟

نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان در این جلسه گفت: رئیس جمهور ایالات متحده تحریک نماینده این شورش بود، قیام مسلحانه علیه کل کشور ما.

او باید برود. او یک خطر صریح و حاضر علیه کشوری است که دوستش داریم.

بیشتر جمهوری خواستار در این جلسه از دفاع از شعارهای ترامپ خودداری کردند، و در عوض استدلال کردند که استیضاح او بدون مقدمه چینی های معمول در کمیته های کنگره برای آنالیز اتهام انجام می گردد و از دمکرات ها خواستند برای حفظ اتحاد آن را کنار بگذارند.

کِوین مکارتی رهبر جمهوری خواستار گفت: استیضاح رئیس جمهور در چنین چارچوب کوتاهی اشتباه خواهد بود. معنی حرف من این نیست که رئیس جمهور مرتکب اشتباه نشده، رئیس جمهور مسئول حمله روز چهارشنبه به کنگره از سوی شورشگران خشمگین است.

ترامپ در پیغام ویدئویی خود که بعد از استیضاح منتشر شد اشاره ای به تحولات تازه در کنگره نکرد.

ترامپ در این پیغام ویدئویی خطاب به مردم گفت که با صراحت خشونت در کنگره را محکوم می نماید.

هیچ یک از هواداران واقعی من هرگز نمی تواند بر خشونت سیاسی مهر تایید بزند. هیچ یک از هواداران واقعی من هرگز نمی تواند به ماموران قانون یا پرچم عظیم ما بی احترامی نماید. اگر کسی مرتکب این اعمال گردد نه فقط به جنبش ما یاری ننموده بلکه به آن و به کشور ما حمله نموده است. این برای ما قابل تحمل نیست.

این شدیدترین اظهارات ترامپ در رد حمله خشن هفته پیش به کنگره است که بعد از سخنرانی او برای هوادارانش - که در آن نتیجه انتخابات را زیر سوال برد - انجام شد.

جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در بیانیه ای در اشاره به حمله هفته پیش گفت: این حمله مجرمانه برنامه ریزی شده و هماهنگ شده بود، حمله ای از سوی افراط گرایان و تروریست های داخلی که به تشویق دونالد ترامپ دست به خشونت زدند.

او اضافه کرد که اعضای مجلس نمایندگان براساس اختیارات قانون اساسی رای به استیضاح و جوابگو کردن رئیس جمهور دادند.

بایدن با اشاره به ادامه همه گیری اظهار امیدواری کرد که رهبری سنا در خصوص استیضاح راهی برای انجام وظایف خود براساس قانون اساسی و همزمان رسیدگی به سایر مسائل عاجل کشور پیدا کند.

گام بعدی چیست؟

لایحه استیضاح بعد از این به سنا خواهد رفت تا محاکمه ای برای آنالیز اتهامی که به ترامپ وارد شده برگزار کند.

برای محکوم شناختن ترامپ باید دو سوم اعضای مجلس که صد کرسی دارد به آن رای دهند یعنی حداقل 17 جمهوری خواه به دمکرات ها ملحق شوند.

نیویورک تایمز روز سه شنبه گزارش داد که 20 سناتور جمهوری خواه گفته اند که رای به گناهکار شناختن رئیس جمهور را مردود نمی دانند.

اگر ترامپ در سنا محکوم گردد، قانونگذاران می توانند رای گیری دیگری در خصوص محرومیت او از هرگونه شرکت در انتخابات آینده برگزار نمایند. ترامپ گفته ممکن است در انتخابات 2024 نامزد گردد.

اما محاکمه سنا به سرعت برگزار نخواهد شد. به گفته یک سخنگوی میچ مکانل رهبر سنا این مجلس تا روز 19 ژانویه جلسه نخواهد داشت.

مکانل همچنین گفت که او هنوز در خصوص اینکه به محکومیت رئیس جمهور رای خواهد داد یا نه تصمیمی نگرفته. او گفت: من قصد دارم به استدلال های حقوقی که در سنا مطرح خواهد شد گوش کنم.

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: عصر ایران
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 49280

به "تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید