حجامت چیست؟ + کاربرد ها و مزایای آن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، حجامت اصطلاحا به روشی از خون گیری گفته می شود که جهت درمان بعضی ازبیماری ها به کار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله ومورد تایید و تاکید اسلام می باشد.

حجامت چیست؟ + کاربرد ها و مزایای آن

به گزارش، حجامت اسم یک روش درمانی است که به صورت ایجاد مکش در نواحی خاصی از بدن و خون گیری از آن مکان ها ایجاد می شود. زمانی که مکش یا بادکش به تنهایی انجام می شود به آن حجامت گرم و خشک می گویند و هنگامی که بادکش همراه با خون دریافت باشد به آن حجامت تر می گویند. در حجامت تر، پس از ایجاد بادکش و خراش سطح پوست، بین 5 الی 70 سی سی خون گرفته می شود.

در کشور های دیگر، حجامت تر را به نام wet cupping و بادکش را به اسم dry cupping می شناسند و کاربرد زیادی در کار درمان دارد.

حجامت توسط وسایل کاملا بهداشتی و یک بار مصرف انجام می شود. از طریق لیوان مخصوص، بادکش کرده و سپس با تیغ جراحی خراش سطحی داده و مجدد بادکش کرده و خون می گیرند. در قدیم بوسیله دهان و از طریق شاخ گاو مکش می کردند. امروزه حجامت دارای مجوز است و انجام آن منع قانونی ندارد.

متخصصین حجامت ادعا می کنند این شیوه با ایجاد انباشت خون یا بندآوری خون در اطراف پوست عمل می کند. یعنی حجامت، جریان خون بدن فرد را در زیر کاپ ها، افزایش یا کاهش می دهد. خیلی از پزشکان، حجامت را به عنوان درمانی مکمل می دانند. یعنی حجامت می تواند بخشی از پروتکل درمان در علم پزشکی باشد و اثر خود را بگذارد.

خیلی از افراد حجامت را راهکاری برای تسکین درد می دانند. هر چند شواهدی مبنی بر موثر بودن حجامت در تسکین درد وجود دارد، اما دانشمندان نیاز به انجام تحقیقات باکیفیت تر و گسترده تری برای نتیجه گیری کامل و قطعی دارند.

مطالعه ای دریافته شواهدی مبنی بر موثر بودن حجامت درمانی در درمان عوارض پوستی مانند هرپس زوستر یا زونا و آکنه وجود دارد.

مطالعات نشان می دهند ورزشکاران حرفه ای می توانند از حجامت به عنوان بخشی از تمرینات پروسه ریکاوری خود استفاده کنند.

باقی ماندن تغییر رنگی که در پوست ایجاد شده

اسکار

سوختگی

عفونت

اگر فرد دچار عارضه ای پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس باشد، حجامت در ناحیه مورد نظر می تواند آن را بدتر کند.

در موارد نادر، حجامت ممکن است موجب خونریزی قابل توجه و کم خونی شود. از دیگر عوارض جانبی حجامت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سر درد

خستگی

سرگیجه

غش

تهوع

بیخوابی

این سوال رایجی است که پاسخ آن منفی است. کاپ هایی که برای حجامت به کار می فرایند فقط احساس مکش و کشیدگی ایجاد می کنند، انگار که جاروبرقی روشنی را روی پوست تان بگذارید.

گاهی ممکن است کسی که حجامت را انجام می دهد به پوست تان روغن بزند و کاپ ها را حرکت بدهد که باز هم شما همان مکش را احساس خواهید کرد.

حجامت چه بیماری هایی را درمان می کند و آیا ترکیب آن با طب سوزنی فوایدی دارد؟

گفته می شود که حجامت، بی تحرکی خون را برطرف کرده و جریان انرژی را در بدن افزایش می دهد، عدم تعادل ناشی از آسیب یا بیماری در بدن را اصلاح می کند و به طور کل زندگی روزمره را بهبود می بخشد. حجامت می تواند تسکین قابل توجهی برای انواع بیماری ها باشد مانند درد های عضلانی استخوانی، اضطراب، افسردگی، سرفه های حاد و مزمن و بیخوابی.

حتی اگر شما برای درمان عارضه یا بیماری خاصی برای حجامت مراجعه نکرده باشید، باز هم بعد از انجام حجامت احساس خوبی خواهید داشت، زیرا جریان خون تان بهتر می شود، ریه های تان بازتر می شوند و تنش عضلانی تان کمتر خواهد شد، اما اگر حجامت را با طب سوزنی همراه کنید، به مغزتان نیز کمک می کنید. طب سوزنی تاثیری مشابه مدیتیشن روی مغزتان دارد و می تواند علائم اضطراب و استرس و افسردگی تان را کاهش بدهد. طب سوزنی روی تمام بدن تان اثر می گذارد و به کاهش درد و التهاب کمک می کند.

اگر حجامت رویکردی بود که فقط اخیرا باب شده بود، هزاران سال پیش مراحل شهرت خود را پشت سرگذاشته و تمام شده بود. حجامت واقعا موثر است و شایعه نیست. خیلی از افراد تصور می کنند هر دارو و درمانی غیر از شیوه های معمول و شیمیایی، جادوگری است، اما در واقع اینطور نیست. در سال های اخیر با پیشرفت طب شرقی و ترکیب آن با طب غربی، پزشکان به الگویی از درمان ها بر پایه و اساس علمی دست یافته اند.

ما اسید لاکتیک زیادی در عضلات خود داریم که می تواند سبب درد و گرفتگی عضلات بشود. حجامت یک واکنش پیش التهابی ایجاد می کند که نسبت لاکتات به پیروات (L:P) را افزایش داده و سبب واکنش غیرهوازی یا سوخت و ساز غیرهوازی می شود؛ و این زمانی است که اکسیژن وارد عمل می شود و دی اکسید و اسید لاکتیک را در نواحی حجامت تجزیه می کند. در نتیجه بافت بدن به حرکت می افتد و جریان خون به سمت سطح بیشتر می شود؛ بنابراین روی تمام سطح پوست آثار آن دیده می شود.

مکشی که توسط کاپ های حجامت صورت می گیرد سبب افزایش جریان بسیار سریع خون در ناحیه شده و مویرگ ها را به شدت گشاد می شوند. این مویرگ های ظریف به راحتی پاره می شوند و این زمانی است که اسید لاکتیک و کربن دی اکسید رها می شود. این پروسه از حجامت و پاره شدن مویرگ های ریز در نهایت حلقه های کبود رنگ به جا می گذارند. بسته به شرایط جریان خون در بدن تان، اثر کاپ های حجامت ممکن است زود از بین برود یا تا مدت ها به جا بماند.

حجامت تا زمانی که توسط یک حرفه ای در این رشته انجام شود مشکل و خطری ندارد. حجامت انواعی دارد که از نظر مکانیسم ها و احساس هایی که ایجاد می کنند با هم متفاوت اند. برخی از انواع حجامت، شدت بیشتری دارند و نباید روی افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند یا پوست شان حساس است انجام شوند. انواع ملایم تر حجامت می توانند برای این دسته از افراد مناسب تر باشند.

حجامت تاثیری فوری بر بدن دارد. خیلی از افراد این تاثیرات را زود حس می کنند که تا چند روز نیز باقی می ماند. حجامت می تواند کمک تان کند فورا دردتان را تسکین بدهید و به آرامش برسید.

حجامت

اساس کار حجامت صورت مانند حجامت بدن است، اگرچه در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. کاپ های استفاده شده در حجامت صورت معمولا نرم تر و کوچک تر می باشند.

این کاپ ها به آرامی پوست صورت را به داخل می کشند. این عمل باعث می شود که جریان خون در پوست صورت افزایش یابد و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

افزایش گردش خون

افزایش گردش اکسیژن در لایه های پوستی

تقویت پوست

تحریک سلول های کلاژن ساز

توقف تنش های عضلانی

روشن شدن و شفاف سازی پوست

کاهش ظاهر زخم ها، خطوط ریز و چین و چروک های پوست

جذب بهتر مواد مغذی و مناسب پوست

تنظیم چربی پوست

با شکم گرسنه و سیر حجامت نکنید.

دوازده ساعت قبل از حجامت سیگار نکشید.

یک ساعت قبل از حجامت انار یا شربت آب انار میل کنید تا از غلظت خون کاسته شود.

همچین می توانید عسل یا مایعات فراوان بنوشید.

در وقت حجامت انگشتر عقیق به دست نداشته باشید.

از با تجربه بودن شخصی که می خواهد شما را حجامت کند اطمینان داشته باشید.

قبل از انجام حجامت حتما عینک از روی چشم برداشته شود.

تا دوازده ساعت سیگار نکشید.

تا 24 ساعت ورزش یا کار سنگین نکنید.

تا 24 ساعت ماهی و لبنیات و غذای شور و غذا های سرد و تند و تیز مصرف نکنید.

حداقل تا 12 ساعت پس از انجام حجامت جهت جلوگیری از عفونت زخم، حمام کردن ممنوع است.

قبل و بعد از حجامت خوردن انار توصیه شده است.

همچنین برای جبران ضعف احتمالی، نوشیدن شربتی از عسل پس از حجامت مفید است.

تا 12 ساعت قبل و بعد از حجامت نزدیکی صورت نگیرد.

طی شش ساعت اول پس از حجامت خوردن شربت عسل (یک قاشق عسل+یک لیوان آب ولرم+کمی گلاب) توصیه می شود.

منبع: برترین ها

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20397

به "حجامت چیست؟ + کاربرد ها و مزایای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجامت چیست؟ + کاربرد ها و مزایای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید