حمیدرضا نعیمی: سیاسی یا غیرسیاسی بودن تئاتر برایم مهم نیست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران (پانا) - حمیدرضا نعیمی، کارگردان تئاتر ایران در تازه ترین اثر خود نمایش کمدی گُرگاس یا روزبه خیر آقای وزیر را در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه می برد. این نمایش درحالی در بخش غیررقابتی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر شرکت کرد که در همان روزهای نخست اجرا با حرف و حدیث های بسیار زیادی روبرو شد و از این نمایش به عنوان یک غافلگیری سیاسی در صحنه تئاتر یاد می شود.

حمیدرضا نعیمی: سیاسی یا غیرسیاسی بودن تئاتر برایم مهم نیست

گرگاس ها یا روز بخیرآقای وزیر که جدیدترین تولید گروه نمایش شایا است، داستان مردی است که برای منسب وزارت دارایی انتخاب می گردد. او می داند بسکمک از مسئولان و سازمان ها در فساد، اختلاس و پولشویی گسترده کشور دست دارند پس اعلام می کند که بی هیچ ملاحظه ای قصد پاک سازی و اصلاحات دارد. از همین رو دیگران با تهدید، تطمیع و تزویر سعی می کنند او را از خواسته و هدفش دور کنند، اما او با عزمی راسخ قصد دارد مفسدان را مجازات کند. وزیر دارایی، با موانع و کارشکنی هایی که در طول مبارزه روبرو می گردد، در می یابد ریشه این فسادهای گسترده به جای دیگری بازمی گردد، پس با اختیارات تامی که از سوی رئیس جمهور دریافت کرده همه را غافل گیر می کند.

کارگردان نمایش کمدی گرگاس در گفت وگو با پانا درباره ایده اولیه شکل گیری این نمایش می گوید: در یک روز داستان کوتاهی از جفری آرچر خواندم به نام ایگناتیوس مصلح و از همان ایده اولیه نوشتن این نمایش نامه را گرفتم ولی هیچ کدام از کاراکترهایی که در نمایش هستند در آن داستان وجود ندارند. تمامی شخصیت کاراکترها اعم از خصوصیاتشان تا دیالوگ هاشان نوشته و پرداخته من است. درواقع تنها این ایده که مسئولی با فساد مبارزه کند و بعد خودش تو زرد از آب در بیاد را از کتاب ایگناتوس مصلح گرفتم.

گرگاس مورد اقبال مردم قرار گرفت

نعیمی با اشاره به اینکه این نمایش در بخش مسابقه جشنواره حضور ندارد و صرفاً به عنوان مهمان و به صورت ویژه در جشنواره حضور دارد، می گوید: از استقبال پرشکوه مردم و اقبالی که نسبت به این نمایش داشتند خوشحالم اما بزرگ ترین ویژگی که این نمایش دارد این است که یک تئاتر کمدی است و همین مهم ترین دلیل جذابیت کار است که به نظرم باعث استقبال خوب مردم از این نمایش شده است.

تجربه اجرای آنلاین تئاتر باید کارشناسی گردد

نعیمی، کارگردان تئاترگرگاس درباره شیوه اجرای آنلاین تئاتر که این روزها در حال انجامست می گوید: اگر این کار تعریف گردد و یک کار کارشناسی انجام گردد قطعاً تجربه موفقی می تواند باشد. اما اینکه تاچه اندازه این تجربه مفید است فعلاً نمی توانیم قضاوتی داشته باشیم چون تجربه اولی است که در این سطح و به این شکل در حال انجام است، باید ابتدا این کار به یک سر و شکلی برسد و بعد بگوییم که این اقدام خوب است یا بد است. به نظر من در این لحظه ایده خوبی است.

زمینه فعالیت های تله تئاتری زودتر فراهم گردد

کارگردان تئاتر گرگاس درباره مهم ترین دغدغه اهالی تئاتر در شرایط کرونا می گوید: رسیدگی دولت به شرایط معیشتی، ماه های بیکاری بازیگران تئاتر و همچنین بیمه این قشر از مهم ترین دغدغه هاست. یکی دیگر از مطالبات تئاتری ها این است که کمک کند و هماهنگی های لازم با صداوسیما زودتر انجام گردد تا هنرمندان تئاتر درزمینهٔ تولید تله تئاتر هم فعال باشند.

سیاسی یا غیرسیاسی تئاترها مهم نیست

حمیدرضا نعیمی، کارگردان تئاتر ایران در رابطه با حرف وحدیث هایی که راجع به تئاتر گرگاس مبنی بر سیاسی بود این نمایش وجود دارد، می گوید: به هیچ وجه موضوع سیاسی و غیرسیاسی تئاترها برای من مهم نبوده و نیست و در درجه اول به یک داستان گرم، پرانرژی و کاراکترهای فعال فکر می کنم که برای تماشاگر جذاب باشند، حالا می خواهد این نمایش سیاسی یا غیرسیاسی باشد. آنچه برای من مهم نیست این است که تئاتر امروزی، تاریخی و ایرانی یا خارجی باشد. این ها برای من اهمیت دارد ولی خب بعضی از کارهای من به هرحال متأثر از جامعه خود من است. به عنوان کسی که در جامعه سیاست زده زندگی می کنم قاعدتاً من هم تحت تأثیر شرایط قرار می گیرم و گاهی وقت ها ناراحت می شوم. گاهی وقت ها نگاهم نگاه احساسی است. البته همه سعی ام این است که منطقی و خردمندانه به قضیه نگاه کنم. گاهی وقت ها شکل انتقادی تندی به خودش می گیرد و به هرحال چیزی که وجود دارد این است که من هم به عنوان عضوی از این جامعه نسبت به اتفاقاتی که در آن می افتد حساس هستم.

مصاحبه از: ایلیا خراطچی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 50760

به "حمیدرضا نعیمی: سیاسی یا غیرسیاسی بودن تئاتر برایم مهم نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمیدرضا نعیمی: سیاسی یا غیرسیاسی بودن تئاتر برایم مهم نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید