خبرنگاران موج چهارم کرونا و ضرورت خودداری بوشهری ها از عید تلخو

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بوشهر- خبرنگاران- عید تلخو تنها یکی از این بی شمار رسومی است که تا قبل از کرونا هرساله عید فطر در بوشهر برگزار می شد و بوشهری ها نشان می دادند اگرچه از فرا رسیدن عید بندگی شادند، آشنایی را که غم از دست دادن عزیزی بر دل دارد، فراموش نکرده اند.

خبرنگاران موج چهارم کرونا و ضرورت خودداری بوشهری ها از عید تلخو

به گزارش خبرنگاران، بوشهر آداب و رسوم بسیاری دارد که برخاسته از خونگرمی مردم خطه جنوب است و عید تلخو یکی از این آیین ها است، بوشهری ها بویژه روستانشینان این استان، در روز عید فطر پس از بازگشت از نماز، به اتفاق، به خانه همسایه ها و آشنایانی سر می زدند که در فاصله دو عید فطر سوگوار فوت عزیزی شده اند تا فاتحه ای بفرستند، خاطر آزرده آنها را تسلی بخشند و از خدا برای آنها شکیبایی طلب نمایند.

عید فطر برای مومنانی که یک ماه تمام دربندگی حق کوشیده اند، مزه ای به تمام معنا شیرین دارد و اگر برای بوشهری های غم دیده عید تلخو است اما برگزاری این آیین کام آنها را نیز شیرین می نماید.

عید تلخو که در اصلاح محلی عید تحلو هم گفته می گردد سال جاری رنگ و بوی ویروسی گرفته است که فاصله بزرگترین دستاورد آن است و حالا دیگر همه می دانند که اگر این فاصله شکسته گردد شمار بیشتری از مردم را بیمار، گرفتار و سوگوار و فطر آینده عید را برای بوشهری های بیشتری تلخ می نماید.

از مسئولان درمانی و بهداشتی استان گرفته تا استاندار و دیگران توصیه نموده اند از دید و بازدیدهای عیدانه در فطر سال جاری صرف نظر گردد و برای تبریک عید فطر باز هم از تلفن و فضای مجازی مدد گرفته گردد.

شمار مبتلایان به کرونا در بوشهر تا به امروز به 39 هزار و 116 نفر رسیده و یکهزار و 94 تن جان باخته اند؛ و این یعنی ویروس شاخدار فطر سال جاری عید تلخو را در خانه های بیشتری به پا داشته است.

شاید برگزاری عید تلخو، نیز مانند بسیاری از آیین های پسندیده ایرانی و اسلامی قربانی فاصله های کرونایی باشد اما این به آن معنا نیست که فراموشی محض این سنت نیکو است.

اگر چه برگزاری این آیین در خانه هایی که در یکسال گذشته عضوی را از دست داده اند الزامی و سنتی پا برجا بود و اگر پیش تر گروه گروه به خانه های سوگوار می رفتند تا تسلی خاطرهای غمگین باشند، اما امروز نیز این هدف با تماس های تلفنی و تصویری و گروه های مجازی میسر است.

اگر نمی توان گفت این شیوه برگزاری، همان عید تلخویی است که سراغ داشتیم اما دستکم در این شکل، کرونا مجال نمی یابد تا روزهای پس از عید را به کام آشنایان خونگرم بوشهری تلخ کند.

کرونا بر چهره بوشهر رنگ نارنجی زده است و البته این نیز آنقدر ناپایدار است که ممکن است خیلی زود قرمز یا حتی تیره تر گردد؛ اگر قوانین تحمیلی این ویروس بر زندگی بشر، شکسته گردد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56871

به "خبرنگاران موج چهارم کرونا و ضرورت خودداری بوشهری ها از عید تلخو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران موج چهارم کرونا و ضرورت خودداری بوشهری ها از عید تلخو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید