در سال 1400 منتظر ورود چه خودروهایی به بازار هستیم؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، همان طور که حتماً می دانید، ما حالا چند روزی است که وارد سال تازه شده ایم و این شانس را داشته ایم که در طول زندگی گهربارمان قدم به قرن 15 بگذاریم. همینطوری و البته بدون هیچ علت قانع کننده ای از اینکه مثلا روز 1/1/00 را در زندگی مان دیده ایم کلی حالت ذوق و شوق داریم و فکر می کنیم اگر تاریخ 30/12/99 را پشت سرگذاشته ایم یعنی شاخ غول را از کله اش کشیده ایم بیرون!

در سال 1400 منتظر ورود چه خودروهایی به بازار هستیم؟

البته که این قرارهای ذهنی و اجتماعی، در وجود ما نهادینه شده و برای حک شدن در حافظه تاریخی مان هزار جور نشانه هم درست نموده ایم. مثلا خیلی از ما، با ورود به سال نو دوست داریم برویم دنبال خریدن یک چیزی که گذران عمرمان را به نوعی نشانه گذاری کند و یکی از برترین نمونه ها در این زمینه هم خرید ماشین صفر کیلومتر است، علاقه ای که در بسیاری از نقاط دنیا هم دیده می گردد.

مفتخریم به اطلاع شما مشتریان پولدار و بی پول برسانیم که در آستانه قرن و سال نو، خودروسازان گرامی ما هم دست به تلاش و تلاش شبانه روزی زده تا در سال نو، سالی که دو عدد صفر در آن دیده می گردد، ماشین های کاملا نو و متفاوتی را به بازار عرضه نمایند تا سال 1400 نقطع عطفی در زندگی ما قرار بگیرد.

لطفا هیجان خود را کنترل نموده و به این لیست کوچک اما مجذوب کننده دقت کنید!

بیشتر بخوانید: گشت و گذار در بازار شب عید خودرو

جاده مخصوصی ها تارا و شاهین

ایران خودرو و سایپا آنقدر برای ورود به قرن نو عجله داشتند که قبل از عید، چند دستگاه از دو خودرو نوشان را به تعداد کمی خریدار خوش شانس واگذار کردند. ایران خودرو بالاخره خودرو نوش را که تارا نام دارد وارد فاز فراوری انبوه نموده و سایپا نیز برای اینکه از رقیبش عقب نماند از تحویل چند دستگاه شاهین به مشتریان اطلاع داد.

تارا بر مبنای پلت فرم پژو 301 ساخته شده، اما بدنه آن از زیر دست طراحان ایرانی بیرون آمده و پس از سمند، به نوعی دومین محصول ایران خودرو است که سوار بر یک شاسی فرانسوی شده است. شاهین هم کم و بیش با الگوی تارا ساخته می گردد یعنی بر روی پلت فرمی که بومی شده و قرار است محصولات دیگری از سایپا نیز بر روی آن ساخته گردد.

مشخصات فنی این دو ماشین هم تا حد زیادی به هم شبیه است و هر دو در کلاس C قرار می گیرند. حدود 110 اسب بخار نیرو فراوری می نمایند و گشتاورشان هم نزدیک به هم است.

اما ورود این دو خودرو به بازار با حاشیه های جالبی همراه بود. در خصوص شاهین که ماجراهای عجیبی در آستانه سال نو به وجود آمد و آن هم مربوط به آگهی فروش چند دستگاه بسیار محدود از این خودرو بود. چند نفری که پیروز شدند در روزهای خاتمهی اسفند ماه، شاهین خود را تحویل بگیرند، چنان قیمت های عجیبی روی این ماشین های نوبرانه گذاشتند که برق از چشمان دنبال نمایندگان در سایت های مخصوص خرید و فروش اتومبیل پرید!

به خصوص یکی از آگهی ها که قیمت 1.5 میلیارد تومانی بر شاهین گذاشته بود و با جملاتی مثل برترین خودرو دنیا! و اغراق در حد فیلم هندی، می خواست ماشینش را در بازار بی حال و بی رمق آخر سال بفروشد، بیشتر موجب خنده و استهزای مخاطبان شد. شاید هم آن مالک گرامی قصد داشت دو هفته زودتر از دروغ سیزده پرده برداری کند!

جالب تر اینکه سایپا در همان حوالی صحبت از قیمت گذاری 267 میلیون تومانی برای مدل پایه شاهین کرد که بعد از انتشار یک فیلم از آتش گرفتن یک دستگاه شاهین، خیلی از فعالان فضای مجازی گفتند این قیمت برای محصولی که قرار است برای طبقه میانه عرضه گردد، زیادی گران است!

بیشتر بخوانید: اندر حکایت انتشار اولین عکس های سایپا اطلس

بهمن دیگینیتی

لوکس های بهمن: دیگنیتی و فیدلیتی

شرکت بهمن هم از سال گذشته تبلیغات زیادی برای ارائه دو محصول نو خود آغاز کرد که به نظر می آید در سال 1400 وارد بازار خواهند شد. البته دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. دو اتومبیل لوکس به نام های دیگنیتی و فیدلیتی که اگر چه نام های دهان پرکن و لاکچری دارند، اما در واقع دو ماشین شاسی بلند چینی هستند که در غیبت برندهای معتبر و نامدار دنیا در بازار ایران، قرار است نقش خودروهای لوکس را به عهده بگیرند.

دیگنیتی در واقع محصولی از شرکت فنگون از زیرمجموعه های دانگ فنگ است و به نام فنگون iX5 در بازار چین عرضه می گردد. یک کراس اوور کوپه طور که البته 5 در است و طراحی قابل قبولی دارد. دیگنیتی با موتور 1.5 لیتر توربو با توانی در حدود 150 اسب بخار در بهمن موتور فراوری خواهد شد و هنوز پیش فروش آن هم آغاز نشده و با توجه به شرایط فعلی هنوز قیمت آن هم اعلام نشده و است.

فیدلیتی هم کمی بزرگتر از دیگنیتی و محصولی از یک زیرمجموعه کمپانی چری به نام جتور یا جیتور با کد X70 است. موتور این مدل هم 1.5 لیتری توربو و با خروجی 155 اسب بخار است و ظاهرا امکان ساخت مدل 7 نفره آن با 3 ردیف جایگاه هم وجود دارد.

بهمن موتور بعد از خاتمه فراوری هاوال H2، کماکان به کلاس شاسی بلند علاقه بیشتری دارد و برای سال نو دست پر خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: به یاد خودروهای هشت سیلندر فراموش نشدنی!

جک S5

مهمان کرمان: جک S5 با چهره ای نو

کرمان موتور هم با معرفی چهره نوی از جک اس 5، از دیگر فعالان بازار برای سال نو خواهد بود. جک شاسی بلند از حدود 5 سال قبل که وارد بازار ایران شد با استقبال خوبی از طرف مشتریان روبرو شد و با وجود گلایه هایی که از کیفیت میانه و مصرف سوخت آن وجود داشت، اما همچنان می تواند مشتری قابل قبولی داشته باشد.

در عین حال دنبال تغییرات زیادی در چهره نو جک بلند قد نباشید. تغییرات ظاهری مدل نیو فیس، به محدوده جلو پنجره و چراغ های جلو و مه شکن هاست. حتی داخل اتاق هم تغییری نداشته اما موتور 2 لیتری توربو در مدل قدیم جایش را به موتور 1.5 لیتری توربو داده و ظاهرا این بزرگترین تغییر در محصول آینده کرمان موتور خواهد بود.

بیشتر بخوانید: درباره پیش فروش اولین سری از تارا

تست گریم مدل های آشنا

چهره های نو بازار در سال 1400 البته از مدل های قدیمی هم هستند که با تغییرات جزئی و با گریم نو بازآفرینی خواهند شد. گفته می گردد سال جاری ایران خودرو دو مدل پژو پارس پلاس و سمند سورن پلاس را در حجم بیشتری فراوری خواهد نمود که خودروهایی آشنا با تغییراتی در اتاق و جلو پنجره و چراغ های جلو و عقب خواهند بود. البته امکانات رفاهی و آپشن های دکوراتیو در این دو مدل افزایش پیدا نموده و از نظر تجهیزات الکتونیکی و ادوات کنترلی هم بهبود حاصل شده است.

یکی دیگر از مهمانان نو بازار خودرو در سال نو هم رانا پانورامای 6 دنده است که اسفند ماه 99 از آن رونمایی شد. روی سقف این خودرو قاب شیشه ای بزرگی طراحی شده که احتمالا در روزهای گرم سال و با توجه به آفتاب شدید در اقلیم ایران، توانایی جزغاله کردن سرنشینان را خواهد داشت! البته که لذت استفاده از گیربکس 6 دنده هم می تواند کمی از درد و رنج ناشی از سوختگی را کاهش دهد!

در خاتمه هم گفتنی است که خیلی دنبال قیمت این خودروهای نوالورود نباشید، هر وقت قیمت مرغ در بازار کشور تثبیت شد شاید قیمت شاهین و رانا پلاس و دیگنیتی هم دربیاید!

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 79023

به "در سال 1400 منتظر ورود چه خودروهایی به بازار هستیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سال 1400 منتظر ورود چه خودروهایی به بازار هستیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید