رقابت در صنعت دام و طیور سبب رشد کیفی محصولات می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با حضور استاندار، رئیس اتاق ساری و سایر اعضای شورا برگزار گردید.

رقابت در صنعت دام و طیور سبب رشد کیفی محصولات می گردد

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در این نشست با اشاره به دستور جلسه درباره مسائل صنعت دام و طیور، اختصاصاً در مورد راه اندازی واحدهای جدید در این بخش گفت: ابتدا میزان احتیاج و مصرف استان باید معین گردد. باید روی کیفیت کار کنیم و کیفیت نیز زمانی رشد پیدا می نماید که بازار رقابتی ایجاد گردد.

وی با بیان اینکه نمی توانیم مقابل فرصت ها و سرمایه گذاری های جدید بایستیم، اضافه نمود: در این بخش 50 واحد در استان راه اندازی شده که 20 مورد آن غیر فعالند و واحدهای فعال نیز با 30 درصد ظرفیت کار می نمایند، لذا ابتدا باید علت این تعطیلی را معین کنیم و ببینیم شرایط آن ها برای احیا چگونه است.

استاندار مازندران با تأکید بر اینکه دیر یا زود تصدی گری دولت در صنعت دام و طیور نیز مانند سایر بخش ها از بین می رود و بخش خصوصی باید کارها را در دست بگیرد، گفت: قطعاً با ممنوعیت ساخت واحدهای جدید مخالفیم اما با محدودیت مسئله ای نداریم، ساخت واحدهای جدید نیز باید دارای چند شاخصه مهم باشد؛ یکی اینکه دانش بنیان و مدرن باشد و دوم اینکه بدون استفاده یا استفاده ناچیز از تسهیلات دولتی باشد.

مصوبات شورای گفت وگو اجرایی گردد

معاون هماهنگی امور مالی استانداری مازندران نیز گفت: شناسایی و احصای واحدهای فراوریی بسیار مهم است. کمیته های ذیل شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آنالیز و کارشناسی دقیق را انجام دهند، فعالیت کمیته ها به هنگام گزارش گردد زیرا این گزارشات می تواند در مصوبات ماهانه شورای مرکزی نقش داشته باشد.

حسن خیریانپور تأکید کرد که مصوبات جلسه باید به معنای واقعی پیگیری و اجرا شوند.

وی همچنین با اشاره به مسئله سوخت و توزیع عادلانه آن با توجه به مسائلی که مناطق صعب العبور استان به طور ویژه در ایام سرد سال دارند، بیان نمود که برای برطرف این مشکل بهتر است مراتب به ستاد قاچاق کالا و ارز تفویض گردد تا از ایجاد هرگونه سوءاستفاده جلوگیری صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار مازندران بر ایجاد وحدت بین بخش خصوصی و دولتی تأکید و اعلام نمود: اگر وحدت وجود نداشته باشد، مسائل برطرف نخواهد شد. وحدت در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی است که سبب می گردد لغو بسیاری از بخشنامه های مزاحم و احیاناً اصلاح مصوبات هیأت وزیران با قوانینی که در اختیار داریم، صورت بگیرد.

خیریانپور در انتها گفت: باید جلسات شورای گفت وگو به سمت کاربردی شدن پیش برود و نتایج مؤثر و مثبتی داشته باشد.

حفظ واحدهای فعلی صنعت دام و طیور

رئیس اتاق ساری و دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران هم با بیان اینکه حفظ واحدهای فعلی صنعت دام و طیور برای ما مهم است و کوشش می کنیم که سرمایه گذار متضرر نگردد، گفت: برای ایجاد یک بازار رقابتی نمی توانیم سرمایه گذاری های جدید و دانش بنیانی که دارای طرح توجیهی هستند و به ایجاد اشتغال یاری می نمایند را نادیده بگیریم.

عبداله مهاجر دارابی از تصمیم خوب استاندار مازندران برای دعوت از اعضای قانونی در جلسات شورای گفت وگو قدردانی کرد و گفت: اگر احتیاج به حضور مسئولی باشد از او دعوت به عمل می آید و در غیر این صورت جلسات طبق روال با اعضای اصلی و قانونی شورا برگزار می گردد.

وی با اشاره به تقاضای واحدهای مرغ داری برای ارائه سوخت مورد احتیاج، توضیح داد: بعضی از واحدهای مرغداری استان در نقاط صعب العبور قرار دارند. باتوجه به اینکه توزیع سوخت در زمان خاصی اتفاق می افتد و در آن موقع انتقال سوخت با مسائلی روبرو می گردد، بعضاً واحدهای مرغداری در زمان تأخیر با زیان روبرو می شوند لذا از شرکت مربوطه خواهان برطرف این مشکل و در اختیار قراردادن سوخت، پیش از موعد قبلی هستیم.

تخصیص و توزیع سوخت براساس شرایط مناطق باشد

رئیس اتاق مازندران همچنین با بیان اینکه شرایط مناطق مختلف استان متفاوت است و به همین دلیل در بعضی مناطق، مرغداری ها و دامداری ها احتیاج به سوخت بیشتری دارند، خواهان عدالت در توزیع سوخت، برابر با شرایط مناطق شد.

مهاجر دارابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در استان مازندران 50 واحد فراوریی اسمی خوراک دام و طیور و آبزیان به بهره برداری رسیده که با فراوری سالانه 2 میلیون تن محصول، تنها 40 درصد ظرفیت آنها عملیاتی شده است، گفت: 21 استان کشور کمتر از 50 واحدی فراوریی در این زمینه دارند و تنها استان های مازندران و خراسان رضوی 50 تا 75 واحد دارند لذا تاکید شده است که از پتانسیل موجود استفاده گردد. در این جهت به صدور موافقتنامه اصولی و پروانه جدید، احتیاج نیست.

واحدهای جدید در حوزه دام و طیور باید مدرن و باکیفیت بالا باشند

وی ادامه داد: در بخش راه اندازی کشتارگاه ها و مرغداری ها نیز همین ممنوعیت را داریم اما دولت برای اینکه بازار رقابتی ایجاد کند اعلام داشته که اگر پروژه های جدید با طرح توجیهی و مبتنی بر دانش روز باشند، ممانعتی با راه اندازی آن ها وجود ندارد.

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه تمام تأکید ما این است که سرمایه گذاران متضرر نشوند، توضیح داد: محدودیت صنایع را نمی پذیریم و گرچه معتقدیم مازندران هم دارای شرکت های قوی و به روز مرتبط با طیور است و هم مرغ با کیفیت فراوری می نماید؛ اما احتیاج به بازار رقابتی هم داریم؛ یعنی می خواهیم ضمن حفظ ظرفیت های موجود، نگاهی هم به ظرفیت های جدید داشته باشیم و شرط ما این است که دارای طرح توجیهی، اشتغال پایدار، دانش جدید و کیفیت بالا باشند.

این مسئول بار دیگر تأکید کرد که هدف ما در شرایط کنونی که در جنگ مالی هستیم، حفظ و نگهداشت سرمایه هایی است که افراد با کوشش زیاد آن را راه اندازی نموده اند. بعضی از آن ها نیز صادرات دارند و دانش بنیان و دارای تجهیزات روز هستند.

مهاجر دارابی بر این نکته هم تأکید کرد که واحدهای سنتی را جمع کنیم و همه در چند واحد کیفی و مدرن فعالیت داشته باشند.

نمی توانیم انحصار ایجاد کنیم

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران نیز در سخنانی با بیان اینکه این کمیسیون دارای 4کارگروه شامل مرغداران، باغداران، کارخانه داران و گیاهان دارویی است، گفت: تمامی مسائل مربوط به این حوزه ها توسط مدیران کارگروه ها آنالیز و در کمیسیون مطرح می گردد.

امیر میران آملی بیان نمود: تعداد کارخانجات در حوزه دام و طیور معین است. راه اندازی واحدهای جدید در این شرایط چالش ایجاد می نماید و فایده ای برای صنعت طیور مازندران ندارد.

وی ادامه داد: موضوعی به نام رقابت پذیری هم مهم است، از سوی دیگر نمی توانیم برای یک مجموعه انحصار ایجاد کنیم بنابراین سرمایه گذاری های جدید را قطعاً به استفاده از تکنولوژی نو و درصد بالای آورده شخصی منوط کنیم. ضمن اینکه باید بدانیم در حال حاضر صدور مجوز مرغ گوشتی در کل کشور ممنوع است.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 21338

به "رقابت در صنعت دام و طیور سبب رشد کیفی محصولات می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت در صنعت دام و طیور سبب رشد کیفی محصولات می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید