رقابت شدید چاپ دیجیتال و چاپ فلکسو برای تصاحب بازار چاپ لیبل!!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، چاپ دیجیتال در برابر چاپ فلکسو: برای چاپ لیبل کدام یک را انتخاب می کنید؟

اختراع دستگاه چاپ توسط گوتنبرگ در سال 1440 میلادی، یکی از مهمترین اختراعات تاریخ محسوب می گردد. دستگاه چاپ، درهای فراوری و چاپ گسترده را گگردد و امکان توزیع گسترده متریال ها و اطلاعات نوشتاری را فراهم کرد که برای اولین بار، در حجم بسیار بالای نسخ چاپی فراوری می شد.

رقابت شدید چاپ دیجیتال و چاپ فلکسو برای تصاحب بازار چاپ لیبل!!

از دیدگاه فنی، از زمانی که گوتنبرگ این دستگاه را اختراع کرد، راه بسیار طولانی را پیموده ایم. با این حال، دستگاه چاپ، اهمیت خود را در جامعه امروز از دست نداده است، به خصوص هنگامی که صحبت از تبلیغات یک محصول می گردد. برندها برای اطلاع رسانی، جذب و تعامل با مشتریان به وسیله بسته بندی، وابسته به چاپ مدرن هستند. لیبل محصولات به عنوان یک مولفه اساسی در بسته بندی به تفاوت یک برند با برند دیگر یاری می نمایند. زمانی که برچسب ها به صورت موثر فراوری شوند، می توانند یک تجربه واقعی را ارائه نموده و بر روی مشتریان و خرید آنها تاثیر بگذارند.

  • بیشتر بخوانید : مزایای چاپ دیجیتال لیبل نسبت به چاپ فلکسو لیبل چیست؟

دو روش فراوری چاپ متداول برای چاپ لیبل سفارشی، روش فلکسوگرافی (چاپ فلکسو) و چاپ دیجیتال می باشد. در حالیکه هر دو روش مزایا و معایبی دارند، اما برندها باید در هنگام انتخاب روش چاپ مناسب برای پروژه خود، چند عامل کلیدی را در نظر بگیرند.

فلکسوگرافی چگونه کار می نماید؟

چاپ فلکسو سابقه طولانی مدتی در بسته بندی دارد و اولین دستگاه چاپ فلکسو به سال 1890 برمیگردد. در حالیکه چاپ فلکسو شاهد کمترین موفقیت تجاری در دهه های بعد از آن بوده است، اما این فرآیند چاپ در اواخر قرن بیستم و با پیشرفت های فنی در جوهر ها، رنگ ها و فراوری پلیت ها توسعه یافت.

چاپ فلکسو بسیار شبیه به یک مهر عظیم عمل می نماید. پیش از شروع فراوری برچسب، پلیت های چاپی سفارشی باید فراوری شوند. این پلیت ها به صورت قالب لاستیکی برجسته یا فتوپلمیر هستند که در بردارنده طرح مورد نظر می باشند. پس از تنظیم و مونتاژ آنها بر روی دستگاه، جوهر بر سطوح برجسته پلیت آغشته می گردد که سپس بر روی غلطک یا سلیندر، با سرعت بالا می چرخد و تصویر را بر روی لایه برچسب منتقل می نماید. هر رنگ مورداحتیاج برای طرح مورد نظر، احتیاج به یک پلیت جداگانه دارد که باید خریداری شده و هزینه آن با پروژه بسته بندی محاسبه گردد. پروژه های چند رنگ احتیاج به خرید و نصب چندین پلیت چاپی دارند و هر دستگاه فلکسو، از حداکثر میزان پلیت استفاده می نماید.

  • بیشتر بخوانید : مزایای استفاده از چاپ لیبل سفارشی برای بازاریابی تجاری چیست؟

مزیت چاپ فلکسو، تعداد بالای چاپ آن می باشد که تنها پس از تکمیل راه اندازی اولیه دستگاه، این کار صورت می گیرد. فراوری پرسرعت در چاپ فلکسو، معمولا باعث می گردد که این روش در مقایسه با دیگر روشهای چاپ، برای سفارشات برچسب مقرون به صرفه باشد. علاوه بر این، چاپ فلکسو می تواند از جوهرهای متعدد و مختلف بر روی لایه های متنوع مانند فلز و سطوح حساس به گرما استفاده کند. برای برندهایی که احتیاج به دقت رنگ دارند (مانند کوکا کولا)، فلکسو از سیستم رنگ استاندارد پنتون برای دقت رنگ حداکثری و دقیق استفاده می نماید.

از آنجایی که فرآیند فلکسو احتیاجمند فراوری پلیت های چاپ سفارشی، ابزارها و زمان راه اندازی و تنظیم می باشد، ممکن است روش مقرون به صرفه ای برای حجم پایین کار یا چاپ های کوتاه مدت نباشد.

اطلاعات علمی در خصوص چاپ دیجیتال لیبل

اولین دستگاه چاپ دیجیتال، در سال 1993 توسط شرکتی به نام Indigo که اکنون متعلق به شرکت عظیم HP می باشد، فراوری شد. چاپ دیجیتال، به عنوان چیزی که جدیدا معرفی شده بود، به سرعت به عنوان یک روش چاپی در صنعت بسته بندی پیشرفت کرد و خود را نشان داد. در واقع، چاپ دیجیتال تقریبا 18 درصد از تمامی کارهای چاپی را شامل می گردد.

فراوری لیبل به وسیله چاپ دیجیتال و دستگاه HP Indigo، بسیار شبیه به چاپ فلکسوگرافی می باشد اما در این روش چاپی، هیچ احتیاجی به پلیت های چاپ نمی باشد. به جای استفاده از جوهر در پلیت، جوهر های مخصوصی به صورت الکتریکی استفاده شده و در یک پوشش قرار می گیرند. زمانی که پوشش در تماس با لایه چاپی یا لیبل قرار می گیرد، این جوهر معکوس می گردد و تصویر به برچسب یا سطح مورد نظر منتقل می گردد. در نتیجه، چاپ دیجیتال، تقاضای بازار را به سرعت انجام می دهد و زمان گردش کار سریع تری برای فراوری لیبل دارد. برندهایی که اغلب فعالیت های تبلیغاتی کوتاه مدت یا فصلی را انجام می دهند، اغلب چاپ دیجیتال را نسبت به چاپ فلکسو برای فراوری برچسب ترجیح می دهند.

پیشرفت ها در چاپ دیجیتال به پیشبرد تکنولوژی برای ارائه بالاترین کیفیت چاپ با سرعتی مطابق با روشهای چاپی قدیمی مانند چاپ فلکسو ادامه میدهد. نبود حجم سفارش حداکثری یا حداقلی (که بستگی به عرضه نماینده شما دارد) یکی دیگر از مزایای آن می باشد. همنین قابلیت چاپ متغیر، چاپ رنگی کامل CMYK، و مقرون به صرفه بودن به دلیل عدم وجود پلیت چاپ و کاهش زمان راه اندازی، از مزایای آن می باشد.

  • بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب درست و تبدیل RGB با CMYK برای یک پروژه چاپی!؟

به علاوه، عرضه نمایندگان یا تامین نمایندگان انواع جوهرها و لایه های خاص موجود برای چاپ دیجیتال را افزایش می دهند. شرکت HP به تازگی مجموعه ای جوهرهای فلورسنت را برای خط چاپ Indigo عرضه نموده است و همچنین در سال 2018، عرضه ElectroInk Silver را خاطرنشان کرد. بسیاری از تامین نمایندگان ذخایر و موجودی برچسب، خط فراوری محصولات خاص دیجیتالی را شروع نموده اند و به افزودن لایه های جدید و منحصر به فرد برای برچسب ها ادامه میدهند. از جمله این لایه ها میتوان به لایه های مخمل، چوپی و بسیاری از چیزهای دیگر اشاره نمود.

کدام روش چاپ برای فراوری و چاپ لیبل ها بهتر است؟

پاسخ این سوال به این نکته بستگی دارد که آیا پروژه فراوری برچسب شما از مزایای چاپ دیجیتال، حجم سفارش و بودجه شما بهره می برد یا خیر.

قیمت هر لیبل که با چاپ دیجیتال فراوری می گردد در برابر لیبل فلکسو، می تواند بسته به حجم سفارش متفاوت باشد. با چاپ دیجیتال، قیمت هر لیبل در طول انجام پروژه یکسان خواهد ماند. اما با چاپ فلکسو، تمامی هزینه ها قبل از زمان راه اندازی دستگاه و ساخت پلیت چاپ صرف می گردد، بنابراین هرچه سفارش برچسب بیشتر باشد، هزینه هر برچسب کمتر خواهد شد چرا که هزینه ها در حجم بالای سفارش تقسیم و توزیع می گردد. بنابراین، برای تعداد سفارشات بالا (هزار سفارش و بالاتر)، چاپ فلکسو احتمالا مقرون به صرفه تر خواهد بود.

همچنین، برندها باید تقاضای مصرف نمایندگان امروزی از بسته بندی ها را مدنظر قرار دهد. در دنیایی که همه چیز به طور فزاینده ای شخصی و سفارشی سازی شده است، چاپ دیجیتال، برندها را به سفارشی کردن محصولات خود برای هر شخص سوق می دهد که یک راحتی نسبی در مقایسه با روش چاپ فلکسو و قدیمی ایجاد می نماید.

  • بیشتر بخوانید : چرا چاپ دیجیتال بسته بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ؟

اگر در حال اجرا یک سفارش عظیم چاپ برچسب هستید که در سرتاسر کشور توزیع می گردد، بنابراین چاپ فلکسو یک انتخاب مناسب و عملی می باشد. اگر یک محصول موقتی و فصلی را فراوری می کنید، یا یک طرح شخصی یا متغیر را چاپ می کنید یا اگر تعداد سفارش شما معین است، چاپ دیجیتال انتخاب بهتری برای پروژه شما می باشد.

در نهایت، یک برند باید به طور جامع احتیاجهای بسته بندی را درک نموده و الزامات آن را برای تصمیم گیری آگاهانه برآورده کند.

نتیجه گیری

برای بسیاری از مشتریان، یک لیبل محصول می تواند قیمت را بشکند. لیبل ها نه تنها اطلاعات محصول و دستورالعمل های استفاده را ارائه می دهند، بلکه برند شما را عرضه می نمایند. به همین دلیل، شراکت با یک تامین نماینده لیبل اهمیت دارد که بتواند لیبل های با کیفیت و موثری را برای احتیاجهای بسته بندی شما فراوری کند.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 3 مرداد 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 32253

به "رقابت شدید چاپ دیجیتال و چاپ فلکسو برای تصاحب بازار چاپ لیبل!!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت شدید چاپ دیجیتال و چاپ فلکسو برای تصاحب بازار چاپ لیبل!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید