رویش یک ورزش هندی درسرزمین پهلوانان، کبدی بدون اسپانسر هم زنده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران - گروه استان ها: کبدی ورزشی آمیخته از بازی های بومی - محلی سازمان یافته در جنوب آسیاست و هم اکنون به عنوان ورزشی مستقل و سازمان یافته در کشور و دنیا فعال است.

رویش یک ورزش هندی درسرزمین پهلوانان، کبدی بدون اسپانسر هم زنده است

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

جذابیت ورزش کبدی سبب محبوبیت این رشته در میان ورزشکاران شده و شامل تمام رده های سنی می گردد که در سال های اخیر صندلی خوبی در کشور و به ویژه استان کرمانشاه پیداکرده به طوری که چندین ملی پوش به نمایندگی از کرمانشاه تیم ملی را همراهی می نمایند.

مربی تیم ملی کبدی جوانان در مصاحبه با خبرنگاران، گفت: کبدی نوعی ورزش بومی محلی و همگانی و واژه ای هندی است که در لغت به معنای مبارزه و حریف مقابل را به جنگ طلبیدن است، ورزش کبدی از هندوستان وارد ایران شد که از سال 78 تا سال 84 به عنوان ورزشی همگانی مطرح بود اما در سال 84 در ایران در قالب تشکیلات فدراسیون ساماندهی شد و به کار خود ادامه داد.

سید مسلم امیری اضافه کرد: کبدی ورزشی دسته جمعی است و هم اکنون ورزش کبدی جزو بازی های آسیایی است که تیم ملی ایران توانسته تاکنون عناوین مختلف آسیایی و دنیای را در این رشته ورزشی از آن خود کند.

کبدی تلفیقی از رشته های مختلف ورزشی است

وی اعلام کرد: تقریباً همان زمان که ورزش کبدی وارد ایران شد کرمانشاه نیز فعالیت خود را آغاز کرد و مرحوم عبدالله سیف معروف به عبدالله سیفی یکی از مربیان تیم ملی این رشته را در کرمانشاه راه اندازی کرد و آن هنگام کبدی زیرمجموعه کشتی بود، پس از او فرزندش محمد سیفی به عنوان مربی تیم ملی و نیز مربی کبدی در کرمانشاه فعالیت داشت و از سال 86 به بعد نیز بنده تیم داری کردم.

امیری در مورد کبدی چمنی گفت: سر کل کبدی نیز در چمن برگزار می گردد که در سال 88 دوره دنیای آن در پاکستان برگزار گردید که ایران عنوان سوم را به دست آورد و در سال 88 نیز کبدی کاران کرمانشاه سامان یافتند و همان سال قهرمان ایران شدیم و هم اکنون در کرمانشاه کبدی کار قهرمان دنیا و قهرمان آسیا نیز داریم.

مربی تیم ملی کبدی این ورزش را ترکیبی از رشته های ورزشی دانست و اضافه کرد: می توان کبدی را تلفیقی از تمام رشته های ورزشی دانست، کبدی کار باید فکر و تمرکز ذهنی شطرنج باز را داشته باشد همچنین دانستن فنون رزمی، جودو و کشتی برای کبدی کار ضروری است.

امیری جذابیت ورزش کبدی را فوق العاده دانست و اضافه کرد: من خود از کشتی وارد رشته کبدی شدم اما جذابیت کبدی بسیار بالا است و تنوع فنون در آن بسیار زیاد است.

کبدی در گذشته در ایران رواج داشته است

کبدی در ایران بدون پیشینه نیست اما به شیوه بازی بومی - محلی در ایران رواج داشته همچنان که در سیستان و بلوچستان و گرگان رواج داشته اما خاستگاه اصلی ورزش کبدی هندوستان است و هم اکنون نیز کبدی کاران هندی، پاکستان مطرح ترین های کبدی هستند اما انگلیس و کانادا نیز سر کل کبدی کاران خوبی دارند که البته این پیشرفت آن ها نیز مرهون کبدی کاران هندی مقیم آن کشورها است.

امیری در مورد بازی در کبدی سالنی اضافه کرد: در کبدی سالنی از 12 بازیکن شامل 7 بازیکن اصلی و مابقی به عنوان ذخیره تشکیل می گردد و در دو تایم 20 دقیقه ای برگزار می گردد که یک درمیان در بازی حمله وجود دارد و به تعداد هر مهاجمی که مدافع را هدف قرار می دهد آن مهاجم باید زمین را ترک کند و در ادامه تا 40 دقیقه بازی تمام و امتیازات تعیین گردد.

وی در ادامه اظهار کرد: در سر کل به دلیل اینکه وزن اُپن و سنگین دارد درگیری به صورت افرادی و هیجان بیشتری دارد درحالی که کبدی سالنی 7 نفر می توانند یک نفر را بگیرند، اکنون تأکید زیادی برداشتن قامت مناسب برای ورزشکار کبدی است که حداقل از 170 سانتیمتر کمتر نباشد.

امیری به مسابقات در پیشرو تیم ملی کبدی اشاره نمود و اضافه کرد: 25 فروردین مسابقات جوانان آسیا به میزبانی ارومیه را در پیش داریم و هم اکنون نیز جهت کسب آمادگی برای این مسابقات در اردوی تیم ملی به سر می بریم، اردوی تیم ملی از 20 تا 28 بهمن در مجموعه انقلاب برگزار می گردد و در حال حاضر محمد صابر فرهادی، محمد قربانی و علی کهریزی 3 کبدی کار کرمانشاهی حاضر در ترکیب تیم ملی جوانان هستند.

وی ادامه داد: برخلاف تمام رشته های ورزشی کبدی امکانات زیادی لازم ندارد و بالباس و کفش ورزشی می توان این ورزش را ادامه داد در استان کرمانشاه اگر زمین مناسبی در اختیار باشد پتانسیل خوبی برای راه اندازی کبدی ساحلی دارد درگذشته زمین خاصی در اختیار ما نبود و اطراف رودخانه های صحنه بازی می کردیم و هرروز این مسافت را طی می کردیم.

امیری گفت: ما در استان کرمانشاه هیچ شهریه ای از ورزشکاران کبدی برای آموزش دریافت نمی کنیم و فعالیت در ورزش کبدی برای تمام رده های سنی در استان رایگان است، خانه کبدی کرمانشاه در مجموعه ورزشی امام سجاد (ع) است اما متأسفانه تنها در تایم های خاصی امکان استفاده از آن وجود دارد و بلاتکلیف است.

وی اضافه کرد: بانوان کرمانشاهی نیز در رده بزرگ سالان کشور سوم شدند و در جوانان دوم شدند و مربی تیم ملی کبدی بانوان نیز خانم لیلا دوست وندی از استان کرمانشاه می باشند و بانوان کبدی کار در کرمانشاه از سالن کوثر استفاده می نمایند اما ما احتیاج داریم که سالن کبدی آقایان به صورت مستقل در اختیار ورزشکاران قرار گیرد و متأسفانه اکنون امکان استفاده از آن در تمام تایم ها وجود ندارد.

یکی از مسائل کبدی کرمانشاه نبود اسپانسر است

امیری با اشاره به اینکه تعداد 120 کبدی کار در استان کرمانشاه فعالیت جدی دارند، اعلام کرد: ورزش کبدی در کنگاور و اسلام آباد غرب فعال است، ما در حال حاضر مربی حرفه ای و فعال در استان به تعداد کافی نداریم و در گروه آقایان بنده و در گروه بانوان نیز خانم دوست وندی فعالیت داریم.

وی اضافه کرد: متأسفانه بیشتر بچه هایی که وارد این ورزش می شوند ازنظر بضاعت اقتصادی وضعیت چندان مناسبی ندارند اما مشکل اصلی دیگر در این رابطه بیکاری قهرمانان است استاندار کرمانشاه قول هایی مبنی بر استخدام قهرمانان کرمانشاه اعلام کرده و طبق آماری که عنوان شده در کل به 32 نفر نرسیدند و استانداری نیز تاکنون اقدامی انجام نداده است.

رئیس هیئت کبدی استان کرمانشاه نیز در مصاحبه با خبرنگاران، گفت: مهم ترین مشکل ما در ورزش کبدی نداشتن پشتیبان و حامی است اما بااین وجود جای قدردانی دارد که مربیان استان کبدی کاران را در این شرایط برای مسابقات کشوری آماده می نماید.

مراد کرمی با اشاره به پتانسیل بسیار بالای کبدی کاران کرمانشاهی گفت: از ابتدای سال تاکنون 56 مدال رنگارنگ از سوی کبدی کاران استان کرمانشاه در مسابقات مختلف کسب شده و به عبارتی در 4 مرحله و هر مرحله 14 مدال نقره و برنز کسب کردیم.

به گزارش خبرنگاران، کبدی ورزش المپیکی نیست اما جزو المپیک بازی های آسیایی و از مدال آورترین ها محسوب می گردد و اکنون وزارت ورزش دیدگاه خاصی به ورزش کبدی دارد و حمایت های خوبی به عمل می آورد.

هم اکنون ورزش کبدی در استان کرمانشاه به عبارتی بومی بعضی محله ها شده اما اگر انسجام داشته باشد و تعداد شرکت نماینده ها افزایش یابد ورزش کبدی در کرمانشاه حرف های بسیاری برای گفتن خواهد داشت اما تدابیری اتخاذشده تا تیم هایی با هماهنگی آموزش وپرورش در رده نونهالان و نوجوانان برای کبدی سامان دهی گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 مهر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13622

به "رویش یک ورزش هندی درسرزمین پهلوانان، کبدی بدون اسپانسر هم زنده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویش یک ورزش هندی درسرزمین پهلوانان، کبدی بدون اسپانسر هم زنده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید