ساخت مرکز خرید روی رودخانه و سیل گیر
به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک کارشناس مهندسی رودخانه با تاکید بر اینکه باید فرهنگ دخل و تصرف در بستر رودخانه ها اصلاح گردد از ساخت دو مرکز خرید در تهران روی رودخانه و سیل گیر اطلاع داد.

به گزارش خبرنگاران، ابراهیم فتاحی، معاون پژوهشکده هواشناسی در نشست درس آموخته های سیل فروردین سال 98 که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار گردید گفت: در سال های اخیر روند وقوع سیل در سطح جهان و همچنین کشور ما روندی رو به افزایش داشته که خسارت های زیادی نیز برجای گذاشته است.
وی با اشاره به آمار جمعیت متاثر از سیل در فروردین ماه 98 اظهار کرد: بالغ بر 12 میلیون نفر در سیلاب فروردین ماه تحت تاثیر سیل بوده اند. حدود 2 میلیون نفر با آن درگیر بوده، 79 نفر کشته شده و بیش از 1100 نفر نیز زخمی شدند که این آمار، آمار قابل توجهی است و نشان می دهد که سیل می تواند قدرت فراگیری بیشتری حتی نسبت به زلزله داشته باشد.
فتاحی با تاکید بر اینکه تهران به سبب جمعیت بالا باید نگاه ویژه ای به مدیریت سیل داشته باشد، گفت: مدل ها و روش های مختلفی برای پیش بینی سیل وجود دارد. معتقدم که یک پیش بینی ارزشمند باید دو یا سه یا چهار روز قبل انجام شود که به آن می توان به یک پیش بینی قابل قبول گفت، چرا که سبب می شود تا از میزان غافلگیری کاسته شود.
وی ادامه داد: در سال های اخیر سیل های زیادی در کشور اتفاق افتاده و اولین جایی که بازخواست شده، سازمان هواشناسی بوده است. اما به این مساله توجه کنید که بارش ها در شیراز 25 میلیمتر بوده، آیا باید با 25 میلیمتر بارش اتفاق خاصی رخ دهد؟ نباید رخ دهد. اما وقتی آمده اند دره را پر نموده اند و به جایش یک لوله گذاشته اند، اینجا دیگر مقصر هواشناسی نیست بلکه این یک دخالت انسان ساز است.
معاون پژوهشکده هواشناسی با بیان اینکه طی 50 سال گذشته، سالانه یک میلیمتر از میانگین بارش ها در کشورمان کم شده است، گفت: سال هاست که میزان بارش در کشور ما افزایش پیدا ننموده است اما شدت بارش ها بیشتر شده است. در این شرایط ما نیز باید تمهیدات مناسبی اتخاذ کنیم. در کجای جهان وقتی چهار ماه آبی از سال باقی مانده، سد را پر می نمایند؟ اما دیدیم که در گلستان 90 درصد سد گلستان را پر نموده بودند. به نظرم بهتر است در کنار آنالیز دوره بازگشت سیل، دوره بازگشت باران ها نیز آنالیز شود.
فتاحی ادامه داد: تصور کنید اگر در همین بزرگراه امام علی (ع) از رود دارآباد سیلابی جاری شود، چه اتفاقی رخ می دهد؟ در یک احتمال تنها بیش از 10 هزار خودرو در بزرگراه به دام افتاده و هیچ راه فراری وجود ندارد.
فرهنگ دخل و تصرف در بستر رودخانه ها اصلاح شود
داریوش کرمی، کارشناس مهندسی رودخانه نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: دخل و تصرف در بستر حریم رودخانه ها و ساماندهی غیراصولی و ساخت و ساز در رودخانه یک فرهنگ غلط مدیریت شهری و اجتماعی است که سبب افزایش خطر سیل شده و باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه ایجاد تاسیسات تقاطعی با رودخانه ها نظیر پل ها بدون در نظر دریافت مشخصات فنی و مهندسی سبب عملکرد ناقص سازه ای و تبدیل این پل ها به گلوگاه های جدی و اصلی ایجاد بحران در هنگام سیل شده است، گفت: طبق اصل 45 قانون اساسی طبق قانون آب و ماده یک و دو توزیع عادلانه آب بستر رودخانه ها در اختیار حکومت بوده و وزارت نیرو متولی معین حریم و بستر آن است. به همین دلیل نیز شرکت آب منطقه ای تهران اقدام به معین حدود بستر رودخانه ها و جلوگیری از تصرف آن نموده است و باید نظرات ما اعمال شود.
کرمی با بیان اینکه از حدود 280 کیلومتر از رودخانه های اصلی تهران 240 کیلومتر آن معین بستر شده است، گفت: در سال های گذشته میزان رودخانه های تهران بیش از 280 کیلومتر بوده است که با احداث سیل برگردان ها طول آن کمتر شده است و بعضی از آنها قابل احصا نیست.
این کارشناس مهندسی رودخانه با بیان اینکه در حال حاضر حدود 500 کیلومتر رودخانه و کانال در تهران داریم، اعلام نمود: تصرفات گسترده در طول رودخانه ها، ارزش مالی بالای اراضی حاشیه رودخانه ها، کمبود اعتبار برای برطرف ساخت و سازها در حریم رودخانه ها، از جمله مسائل رودخانه های شهر تهران است که ضروری است با همکاری مشترکی میان بخش های مختلف در این زمینه شکل بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه جمعیت زیادی از ساکنان استان تهران در مجاورت رودها زندگی می نمایند، گفت: متاسفانه قدمت بعضی از اسناد مالکیتی زمین های اطراف رودخانه ها، به قبل از قانون ملی شدن آب باز می شود. همچنین بعضی از اسناد و مجوزهای غیرقانونی از سوی دیگر ارگان ها برای بهره برداری های مختلف در بستر حریم رودخانه ها، صادر می شود که این مسئله نیز مسائلی را ایجاد می نماید. عدم توقف کامل مجوزهای ساخت و ساز در بستر حریم رودخانه از سوی شهرداری ها نیز مسئله ای است که باید به آن توجه شود چرا که بسیاری از دستورها، دستورهای موقتی است.
این کارشناس مهندسی رودخانه با اشاره به چالش های شرکت آب منطقه ای با شهرداری تهران اعلام نمود: شهرداری تهران با استناد به بند 14 قانون شهرداری ها خود را مجاز به ایجاد هر گونه تغییر در حریم و بستر رودخانه ها می داند در حالی که بر اساس قانون آب و قانون توزیع عادلانه آب هر گونه تغییر در بستر و حریم رود تنها در صورت اخذ مجوز از وزارت نیرو ممکن است.
کرمی با اشاره به تغییرات اتفاق افتاده در رودخانه های تهران گفت: تغییر در سطح حوزه آبریز رودخانه ها، تغییر در راستا و پلان حرکت رودخانه ها، مانند رودخانه ولنجک که راستا آن تغییر داده شده است از جمله مواردی است که در تهران شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: تغییر کاربری اراضی حریم و حاشیه رودخانه ها، تغییر در هندسه و مقطع رودخانه ها و کانالیزه کردن غیرحضوری آن، تخلیه نخاله ها و احداث پل ها و سازه ها با ارتفاع کم مانند پل شهید همت، رود کن که شرکت آب منطقه ای نسبت به ساخت آن در سال 94 اخطار داده بود، پل غیراصولی کن در بزرگراه فتح از جمله آنهاست.
ساخت مرکز خرید روی رودخانه های تهران
کرمی با اشاره ساخت مرکز خرید و تجاری روی رودخانه های تهران گفت: روی رودخانه مقصود بیک، پاساژ میرداماد ساخته شده و مرکز خرید نصر در محله گیشا نیز روی سیل برگردان غرب تهران ساخته شده است.
وی در سرانجام تغییر در روند رسوب گذاری رودخانه ها به وسیله حوضچه های آرامش و تغییر در کیفیت آب رودها را نیز از جمله دیگر تغییرات اتفاق افتاده روی رودخانه ها برشمرد.
نگرانی از محل تلاقی پل ها و رودخانه ها در سیل
در ادامه این نشست، مرتضی دلفان کارشناس آب های سطحی اظهار کرد: سیل عوامل ایجادنماینده دارد که با توجه به منطقه ای که بارش ها در آن رخ می دهد، متفاوت است و با مدیریت ریسک سیلاب می توان از آثار زیانبار آن در لحظه و پس از وقوع سیل جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه در معرض بودن خطر سیلاب و آسیب پذیری از جمله مولفه هایی است که ریسک سیلاب را به شدت بالا می برد. گفت: به عنوان مثال بازارچه نصر در محله گیشا روی سیل برگردان غرب ساخته شده است.
دلفان با تشریح اقدامات اجرا شده در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران برای آنالیز خسارات سیل و کاهش آن گفت: در سیل 200 ساله تهران ما با حجم زیادی از آب روبرو می شویم که نقاط گلوگاهی ما یعنی محل تلاقی رودها و پل ها می تواند عامل تشدیدنماینده سیلاب باشد، بنابراین باید به این موارد توجه ویژه ای شود.
وی با بیان اینکه سیلاب فروردین ماه در تهران دوره 25 ساله داشت، گفت: نقاط گلوگاهی ما یعنی پل ها و سازه های روی کانال ها هنگام وقوع سیل می توانند مشکل ساز شوند.
منبع: خبرگزاری ایسنابانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوسها