سنگ نان زیر دندان فقرا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، هر نانوایی متناسب با قیمت منطقه محل عرضه، قیمت نان را معین می نماید که این چندگانگی قیمت هر بار به ضرر مردم تمام می گردد.

سنگ نان زیر دندان فقرا

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مسئولان دولتی می گویند قیمت نان از سال 93 تغییری پیدا ننموده است و همین امر سبب شده تا نوعی بی نظمی در وضعیت نانوایی ها و فراوری و عرضه نان ایجاد گردد. چراکه هر نانوایی متناسب با قیمت منطقه محل عرضه، قیمت نان را مشخص می نماید که این چندگانگی قیمت هر بار به ضرر مردم تمام می گردد.

موضوعی که امکان نظارت را نیز از نهاد های مربوطه سلب نموده است. به همین دلیل، اخیرا نرخ های جدید انواع نان از سوی رئیس سازمان صمت استان تهران اعلام شد و روز گذشته رئیس اتاق اصناف تهران با تایید مطلب فوق، از شروع طرح نظارت بر کنترل قیمت نانوایی ها اطلاع داد و گفت: براساس نرخ نامه مصوب جدید حداکثر قیمت نان برای نان سنگک آزادپز دو رو کنجد سه هزار تومان مشخص شده است.

کیفیت پایین آرد، وجود 20 هزار نانوایی مازاد و افزایش هزینه های آب، برق، گاز در مقابل ثبات قیمت نان از جمله مواردی هستند که نانوایان از آن ها به عنوان مهم ترین مسائل خود نام می برند. نانوایان می گویند در حالی هر ساله حقوق کارمندان افزایش می یابد که دستمزد آن ها طی پنج سال گذشته ثابت مانده است و در نتیجه آن ها ناچار به عرضه نانی بی کیفیت و کاهش چانه آن شده اند.

البته این در حالیست که سالانه میلیارد ها تومان صرف پرداخت یارانه نان می گردد و دولت سال گذشته نیز یارانه نان را در بودجه 98 افزایش قابل توجهی داد. جلوگیری از آسیب نرسیدن به اقشار آسیب پذیر جامعه مهم ترین دغدغه دولت برای عدم افزایش قیمت نان عنوان شده است.

کالا های یارانه ای نقش مهمی در سبد خانوار کم درآمد دارند و افزایش قیمت هر کدام از آن ها با توجه به پایین بودن قدرت خرید این قشر می تواند فشار افزون تری را به آن ها تحمیل نماید. البته اصنافی ها در این زمینه راهکاری برای دولت دارند.

آن ها پیشنهاد می نمایند یک نوع نان در سطح هر استان و با انتخاب استانداری با یارانه کامل و با ارزان ترین قیمت در اختیار شهروندان قرار گیرد و قیمت سه نوع نان دیگر آزاد اعلام گردد تا فشاری به دهک های پایین جامعه تحمیل نگردد.

قیمت های قبلی نان ملاک نیست

رئیس اتاق اصناف تهران روز گذشته با اشاره به شروع طرح نظارت بر کنترل قیمت نانوایی ها اظهار کرد: بر اساس نرخ نامه مصوب جدید حداکثر قیمت نان برای نان سنگک آزادپز دو رو کنجد سه هزار تومان مشخص شده است.

به گزارش فارس، قاسم نوده فراهانی با اشاره به طرح نظارتی اصناف برای کنترل قیمت نان در سطح شهر تهران، گفت: پس از اعلام نرخ مصوب نان و اجرای قیمت های جدید نان در سطح نانوایی های شهر تهران مقرر شد تا سازمان ها و ارگان های مربوطه با همکاری های هم طرح نظارتی برای کنترل قیمت نان به اجرا در آوردند.

او با بیان اینکه با اعلام نرخ مصوب قیمت نان، کلیه نانوایی های شهر تهران مکلف شده اند تا از اول مهرماه 98 نرخ های جدید را اعمال نمایند، اضافه نمود: بنابراین دیگر قیمت های قبلی ملاک نیست و هر نانوایی که نرخ بیشتر و یا کمتری نسبت به نرخ نامه مصوب جدید داشته باید از این پس مکلف به اعمال نرخ های جدید است.

او ادامه داد: بر اساس نرخ نامه جدید قیمت نان سنگک ساده یارانه ای هزار و 200 تومان و نان سنگک ساده آزادپز هزار و 800 تومان است. رئیس اتاق اصناف تهران اظهار کرد: قیمت نان سنگک آزادپز یک رو کنجدی دو هزار و 500 تومان و دو رو کنجد آزادپز سه هزار تومان است و بر این اساس هیچ نانی نرخی نباید بالاتر از 3 هزار تومان داشته باشد.

او با بیان اینکه آرد نانوایی های دولتی پز و آزادپز هر دو یارانه ای است، گفت: آرد نانوایی های دولتی پز به قیمت هر کیلو 665 تومان در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد و آرد یارانه ای نانوایی های آزادپز به قیمت هر کیلو حدود 900 تومان است.

نوده فراهانی اظهار کرد: قیمت نان بربری ساده دولتی پز براساس نرخ نامه مصوب جدید 1000 تومان و آزادپز هزار و 500 تومان است و حداکثر قیمت بربری با کنجد برای آزادپز ها دو هزار تومان است. او، قیمت نان لواش گردان دولتی پز را در نرخ نامه جدید 300 تومان و تافنون سنتی دولتی پز را 550 تومان مطرح نمود.

منبع: آرمان ملی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14893

به "سنگ نان زیر دندان فقرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ نان زیر دندان فقرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید