عجیب ترین رکوردهای المپیک که احتمالا هیچ وقت شکسته نمی شوند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مسابقات المپیک همواره درباره تاریخ و تاریخ سازی بوده اند. اگرچه نخستین بازی های نوین المپیک 125 سال پیش برگزار شدند، ولی دیرینه این سنت کهن به بیش از 3000 سال پیش بازمی شود. در یونان باستان، چندین مسابقه ورزشی با برنامه ای معین برگزار می شدند، ولی مسابقاتی که در المپیک شکل گرفتند، اهمیت بسیار بالایی داشتند و الهام بخش بنیادین چیزی که امروز با نام المپیک می شناسیم و نخستین بار در سال 1896 در آتن به نمایش گذاشته شد، به تعداد می فرایند.

عجیب ترین رکوردهای المپیک که احتمالا هیچ وقت شکسته نمی شوند

ماهیت دنیای و بین المللی المپیک منجر شده این بازی ها بسیار مهم تر و گیراتر شوند. از دید سیاسی و فرهنگی، این مسابقات همانند راهی برای تقویت صلح دنیای و پیوند میان کشورها در نظر گرفته می شوند. ولی به طور کلی، المپیک همواره در درجه نخست به اسم سکویی برای موفقیت های ورزشی و آوازه برای ورزشکاران شناخته خواهد شد. ورزشکاران گوناگون از سراسر دنیا سال ها تمرین می نمایند تا در برابر یکدیگر به رقابت بپردازند و مدال طلا را روی سینه خود ببینند. همین انگیزه باعث می گردد شاهد کارکرد و نتایج چشمگیری از سوی ورزشکاران باشیم.

این نتایج می توانند به رکوردهای گوناگون دنیای منجر شوند. ولی رکورد داریم تا رکورد! بعضی از رکوردهای دنیای ممکن است چند سال دوام داشته باشند، بعضی هم چندین دهه باقی بمانند. ولی بیشتر این رکوردها به گونه ای هستند که گمان می کنیم خاتمه یک ورزشکار تازه خواهد آمد و آن را خواهد شکست. این هم چیز عجیبی نیست، چون ذات انسان همواره در پی پیشرفت و بهتر شدن است.

با وجود این، تعداد انگشت تعدادی از رکوردهای دنیای و المپیک هم وجود دارند و به قدری باورنکردنی هستند که هرگز احتمال نمی دهیم کسی بتواند آن ها را بکشند. در این نوشته می خواهیم به آنالیز همین رکوردها بپردازیم. در ادامه 11 رکورد المپیک را آورده ایم که انتظار نمی رود کسی بتواند کارکرد بهتری از خود نشان دهد و آن ها را جابه جا کند!

1. رکورد چین با 53 مدال طلا در تنیس روی میز

هنگامی که به المپیک فکر می کنید، احتمالا بیشتر مسابقات دو و میدانی، اسکی، شنا و در کل ورزش های کلاسیک که در فضای باز برگزار می شوند، به ذهنتان خطور می نمایند. ولی المپیک دارای بیش از 400 رویداد گوناگون است که شامل 35 ورزش مختلف می گردد و ممکن است خیلی از آن ها را مانند سایر ورزش ها در نظر نگیریم. یکی از این ورزش ها، تنیس روی میز یا همان پینگ پنگ است.

تنیس روی میز در سال 1988 به المپیک افزوده شد و یک ورزش سخت و جدی به تعداد می رود؛ کشور چین هم بسیار جدی این ورزش را دنبال می نماید. در حقیقت، چینی ها به مقدار ای این ورزش را جدی گرفته اند و رکورد زده اند که احتمالا هیچ کشور دیگری نمی تواند خطری برای آن ها تلقی گردد. تیم تنیس روی میز چین در سال های المپیکی توانسته 28 مدال طلا از میان 32 مدال موجود برنده گردد. افزون بر این، 17 مدال نقره و 9 مدال برنز هم دارد که در مجموع 53 مدال از میان 100 مدال موجود برای این کشور در پی داشته است.

برای پی بردن به شگفت انگیز بودن این رکورد، باید به سراغ دومین کشور در این لیست برویم. کشور کره جنوبی در رتبه دوم واقع شده است و تنها دارای 3 مدال طلا و 18 مدال در مجموع است. بنابراین، به آسانی می توان شگفتی چینی ها را در ورزش تنیس روی میز دید. در حقیقت، چینی ها به مقدار ای در این ورزش خوب هستند که بعضی از بازیکنان آن ها مجبور می شوند برای کشورهای دیگر بازی نمایند تا بتوانند به المپیک بفرایند!

2. رکورد فلورنس گریفیت-جوینر در دوی 100 متر بانوان با زمان 10.62 ثانیه

یکی از شگفت انگیزترین نکته ها درباره فعالیت ورزشی فلورنس گریفیت-جوینر (Florence Griffith-Joyner) این است که او در سن 20 سالگی بیخیال آن شده بود. او در سال 1979 به اسم یک کارمند بانک فعالیت می کرد و دیگران باید او را متقاعد می کردند تا دوباره به ورزش دو و میدانی بازگردد. 9 سال بعد، او توانست در دوی 100 متر بانوان رکورد بزند و این مسابقه دوی سرعت (بدون تأثیر باد ) را در 10.62 ثانیه به خاتمه برساند. با گذشت بیش از سه دهه، این رکورد هنوز پابرجا است.

البته بعضی توانسته اند کارکرد بسیار درخشانی از خود به نمایش بگذارند و به این رکورد نزدیک شوند. برای نمونه، در سال 2021 شلی-آن فریزر-پرایس (Shelly-Ann Fraser-Pryce) توانست دوی 100 متر را در 10.63 ثانیه به خاتمه برساند. این عدد هم می تواند نشان دهنده سخت بودن شکستن این رکورد باشد، زیرا حتی صدم ثانیه هم در اینگونه مسابقات مهم است و می تواند سرنوشت یک ورزشکار را دگرگون کند. چیز دیگری که این رکوردزنی ها را سختتر می نماید، لحظه واکنش ورزشکاران به شروع مسابقه و شلیک تفنگ است. حتی یک صدم ثانیه واکنش کندتر هم می تواند جلوی ورزشکاران را برای شکستن رکوردها بگیرد!

آنچه که درباره فلورنس گریفیت-جوینر قابل توجه است، رکوردزنی دوباره او در المپیک 1988 است. او در این المپیک توانست دوی 100 متر را در 10.54 ثانیه طی کند. ولی از آنجایی که این مسابقه با یاری باد در نظر گرفته شد، رکورد این ورزشکار را به اسم رکورد تازه دنیای ثبت نکردند. این بدین معنی است که باد با برخورد به پشت او می توانست سرعتش را بیشتر نموده و یاریش کند.

3. رکورد باب بیمون در رشته پرش طول با 8.90 متر

عجیب است که باب بیمون (Bob Beamon) آوازه دنیای ندارد و شاید بسیاری از ورزش دوستان او را نشناسند، زیرا این ورزشکار کاری باورنکردنی در المپیک 1968 انجام داد. بیمون فقط رکورد دنیای پرش طول را نشکست، او در واقع آن را زیرورو کرد. پیش از پرش بیمون، رکورد دنیای این ورزش برابر با 8.35 متر بود. تا کم وبیش 8 سال این رکورد چند بار شکسته شد، ولی هر بار ورزشکاران می توانستد نهایت 2-3 سانتی متر آن را جابه جا نمایند.

سپس پای باب بیمون به ماجرا باز شد. او توانست رکوردی تازه و با اختلاف 55 سانتی متر به ثبت برساند. این رکورد به مقدار ای باورنکردنی است که مسؤولان المپیک حتی دستگاه مقدار گیری کافی برای پرش او در اختیار نداشتند. آن ها حیران و سردرگم منتظر بودند تا متر و نوار کافی برای مقدار گیری پیدا نمایند! جدا از این، اکنون بیش از 50 سال از رکورد بیمون می گذرد و هنوز کسی نتوانسته آن را بکشند.

البته باید بگوییم این رکورد برای المپیک است. در سال 1991، مایک پاول (Mike Powell) توانست با پرش 8.95 متری رکورد دنیای این ورزش را در اختیار بگیرد. با وجود این، احتمال نمی رود کسی بتواند در المپیک رکورد بیمون را بشکند.

4. رکورد مایکل فلپس با 23 مدال طلا

رکوردهای المپیک همواره هم درباره فعالیت ورزشکاران در یک رویداد تکی نیستند. یک رکورد که شکستن آن کاملا غیرممکن به نظر می رسد، بیشتری مدال های طلای دریافتی یک فرد است که در اختیار مایکل فلپس (Michael Phelps) واقع شده است. این شناگر آمریکایی در المپیک ریو سال 2016 توانست 23امین مدال طلای خود را دریافت کند و رکورد عجیبی به ثبت برساند.

فلپس در مجموع دارای 28 مدال است که به آسانی او را در رتبه نخست لیست ورزشکارانی که بیشترین مدال را دارند، قرار می دهند. از آنجایی که هیچ ورزشکاری نتوانسته مانند فلپس روی رشته ورزشی خود چیرگی داشته باشد (او در بیش از 80 درصد مسابقات توانسته مدال طلا بگیرد)، به نظر می رسد این رکورد برای همواره دست نخورده باقی بماند!

پیش از فلپس، این رکورد در اختیار لاریسا لاتینینا (Larisa Latynina)، ژیمناستیک کار شوروی بود که بین سال های 1956 تا 1964 توانست 18 مدال بگیرد. اگرچه تعداد بالایی است، ولی تنها شامل 9 مدال طلا بود. یکی دیگر از شگفتی های فلپس این است که او بیش از خیلی از کشورها دارای مدال طلای المپیک است.

افزون بر این، فلپس رکورد برنده شدن مدال طلا در یک المپیک را هم شکسته است. یعنی او با برنده شدن 8 مدال در مسابقات پکن سال 2008، توانست بیشترین مدال را در یک رویداد المپیکی در اختیار بگیرد. به راستی مایکل فلپس یکی از درخشان ترین ورزشکاران تاریخ است که برای همواره در یاد ورزشکاران و ورزش دوستان باقی خواهد ماند.

5. رکورد یوسین بولت در دوی 100 متر آقایان با زمان 9.63 ثانیه

یوسین بولت (Usain Bolt) بدون شک سریع ترین انسان تاریخ است. او به قدری رکوردهای سرعت دارد که باورکردنی نیست. تنها علتی که سایر ورزشکاران می توانند به کسب طلای مسابقات دو امید داشته باشند، این است که بولت در سال 2017 بازنشسته شد!

بولت در سال 2012 توانست رکورد المپیک تازهی برای دوی 100 متر آقایان با زمان 9.63 ثانیه به ثبت برساند. او به این عدد بسنده نکرد و در سال 2009 توانست رکورد دنیای را به 9.58 ثانیه ارتقا دهد.

به نظر نمی رسد کسی بتواند رکورد المپیک او را بشکند. حتی اگر این رویداد رخ دهد، باز هم ورزشکاران کار سختی برای شکست رکورد دنیای او در پیش دارند. او حتی رکورد دوم را هم با 9.69 ثانیه در اختیار دارد که در سال 2008 ثبت کرد. بنابراین، بعید به نظر می رسد حالا حالاها دونده تازهی را پیدا کنیم که بتواند یوسین بولت را کنار بگذارد. شاید هم هیچ وقت چنین اتفاقی رخ ندهد!

6. اجرای بی نقص نادیا کومانچی در مسابقات ژیمناستیک

بیشتر رکوردهای المپیکی اگر دور از دسترس باشند، احتمالا هیچ وقت شکسته نمی شوند. ولی آن ها معمولا امکان پذیر هستند. یعنی ممکن است فردی پیدا گردد که سریع تر بدود، مدال بیشتری بگیرد و… دست کم از دید فنی این کار ممکن است. ولی کاری که نادیا کومانچی (Nadia Comaneci) کرد، به راستی شگفت آور است و دیگر امکان ندارد کسی بتواند به آن دست پیدا کند.

کارکرد کومانچی در مسابقات ژیمناستیک کاملا بی نقص بود. او نخستین ژیمناستیک کاری بود که توانست امتیاز کامل 10 را در المپیک بگیرد. این به قدری غیرمنتظره بود که تابلوی امتیازات ابتدا عدد 1.00 را نمایش داد، زیرا انتظار نمی رفت کسی 10 بگیرد و به همین علت دستگاه عدد 10 را به اسم ورودی قبول نمی کرد!

این رکورد به دو علت هرگز شکسته نمی گردد؛ یکی اینکه 10 بالاترین امتیاز است و کسی نمی تواند بیشتر از آن بگیرد. پس در رجحانن حالت ممکن است بعضی ورزشکاران این رکورد را با کومانچی شریک شوند (که این اتفاق هم اتفاق افتاده) و با وجود این او همچنان نخستین فرد تاریخ برای دریافت این امتیاز به تعداد می رود. علت دوم هم اینکه فدراسیون بین المللی ژیمناستیک سیستم امتیازدهی خود را تغییر داده و دیگر خبری از 10 امتیاز کامل نیست. بنابراین، امکان ندارد کسی این رکورد را بشکند!

7. رکورد آمریکا با مجموع 239 مدال در المپیک 1904

کشور ایالات متحده آمریکا در تاریخ 125 ساله المپیک توانسته کارکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. برای نمونه، در المپیک تابستانی ریو 2016 توانست نخستین کشوری گردد که 1000 مدال طلا به دست آورده است. ولی این کارنامه درخشان به این جا ختم نمی گردد و آمریکا توانسته رکوردهایی هم به ثبت برساند. این کشور در حال حاضر 2522 مدال در مجموع دارد که کم وبیش 1000 مدال بیشتر از رقیب خود، یعنی روسیه و جماهیر شوروی روی هم است.

اگرچه این رجحان قابل توجه ای است، ولی نمی توان گفت این رکورد هرگز شکسته نخواهد شد. ممکن است ورزش آمریکا افت کند، یا یک کشور دیگر بالاخره این رکورد را بشکند. حتی اگر سالیان سال هم به درازا بکشد، در هر حال می توانیم چشم به راه شکسته شدن این رکورد باشیم.

آنچه که غیرممکن به نظر می رسد، شکستن رکورد آمریکا در به دست آوردن 239 مدال در یک المپیک است. آمریکا در سال 1904 توانست 239 مدال کسب کند، با وجود این، بحث هایی درباره مسابقاتی که به طور رسمی در المپیک برگزار شدند، وجود دارند. بعضی با در نظر گرفتن این ورزش ها می گویند آمریکا در واقع 248 مدال به دست آورده بود. به طور کلی، آمریکا به مقدار ای درخشان کار کرد که توانست 85 درصد از همه مدال های موجود را در اختیار بگیرد.

البته باید این را هم در نظر گرفت که در این المپیک کشورهای کمی شرکت نموده بودند. بر اساس آمار، تنها 10 کشور در این المپیک حضور داشتند. با وجود شلوغی المپیک های نوین و وجود ورزشکارهای گوناگون از بیشتر کشورها، به نظر نمی رسد هیچ کشوری بتواند این رکورد را بشکند.

8. رکورد ایان میلار با 10 بار حضور در مسابقات المپیک

در حالی که رکوردهای انفرادی بیشتر درباره ثبت تفاوت هایی در زمان و امتیاز یک مسابقه است و ممکن است بیشتر اوقات شکسته شوند، ولی به نظر می رسد خیال بعضی ورزشکاران از یک سری رکوردها آسوده باشد و هرگز نگران شکسته شدن آن ها نشوند. یکی از این رکوردها برای ایان میلار (Ian Millar)، سوارکار کانادایی است که احتمالا برای همواره دست نخورده باقی خواهد ماند. میلار در یک دوره 40 ساله توانسته 10 بار در بازی های المپیک حضور داشته باشد و این رکورد را برای خود ثبت کند.

رقابت در مسابقات المپیک بسیار سخت است. آن ها هر چهار سال یک بار برگزار می شوند؛ این بدین معنی است که ورزشکاران باید برای سال های زیادی ورزش نمایند و از آمادگی جسمانی کامل برخوردار باشند. با گذشت هر چهار سال، آن ها ممکن است با مسائل جسمی گوناگونی روبه رو شوند و در واقع پیرتر شوند! ورزشکاران بسیار کمی توانسته اند در چند المپیک شرکت نمایند و در هر حال امکان ندارد کسی بتواند 10 مسابقه المپیک را پشت سر بگذارد و نام خود را کنار نام ایلان میلار قرار دهد، چه برسد به اینکه با 11امین دوره، بتواند این رکورد را بشکند!

جالب اینجا است اگر برای اسب میلار مسئله ای پیش نمی آمد، او ممکن بود باز هم در المپیک شرکت نمایند. در نهایت، دختر او جایش را در تیم اسب سواری کانادا گرفت و ایان میلار با 10 المپیک نام خود را در لیست رکوردهای تاریخی این مسابقات قرار داد.

9. برنده شدن کوان جونگ-ریول و آریان سردینا در مسابقات بولینگ

با در نظر گرفتن شرایط کنونی، کوان جونگ-ریول (Kwon Jong-Ryul) از کره جنوبی و آریان سردینا (Arianne Cerdena) از فیلیپین رجحانن و عظیم ترین ورزشکاران بولینگ المپیک به تعداد می فرایند. به احتمال زیاد آن ها برای همواره این اسم را در اختیار خواهند داشت زیرا بعید است رشته بولینگ دوباره وارد مسابقات المپیک گردد!

برای سالیان سال، هواداران بولینگ کوشش نموده اند این ورزش را به المپیک برگردانند ولی نتیجه ای نگرفته اند. جالب اینجا است که بولینگ فقط یک بار در المپیک حضور داشت و تنها یک ورزش نمایشی به تعداد می رفت. بنابراین، هیچ مدالی برای آن در نظر گرفته نشده بود. به همین علت، اگرچه کوان و آریان رجحانن امتیاز را در بولینگ آقایان و بانوان گرفته بودند، ولی هیچ مدالی کسب نکردند.

با وجود همه این ها، احتمال نمی رود این رشته دوباره وارد المپیک گردد. پس این دو ورزشکار برای همواره به اسم رجحانن ورزشکاران بولینگ در تاریخ المپیک شناخته خواهند شد.

10. کیم یون-می؛ جوان ترین برنده مدال طلا در تاریخ

یکی از رجحانن راهکارها برای تضمین باقی ماندن یک رکورد المپیک، این است که شانس بیاورید و پس از ثبت رکورد شاهد دگرگون شدن قوانین این مسابقات باشید! به همین علت است که کیم یون-می (Kim Yun-mi) از کره جنوبی، برای همواره جوان ترین ورزشکاری خواهد بود که برنده مدال طلای المپیک شده است.

در سال 1994، کیم یون-می در حالی که تنها 13 سال و 86 روز سن داشت، توانست مدال طلای اسکیت بانوان را به دست بیاورد. حتی رقابت در این سن هم کار عجیب و غیرمعمولی است، چه برسد به اینکه بتوان پیروز و برنده مدال طلا هم شد. جالب اینجا است که کیم نه تنها توانست پیش از 14 سالگی مدال طلا بگیرد، بلکه چهار سال بعد هم بازگشت و دوباره برنده مدال طلای سال 1998 شد.

این نتیجه منجر شد اتحادیه بین المللی اسکیت حداقل سن برای شرکت در رقابت ها را 15 سال در نظر بگیرد. به همین علت، امکان ندارد کسی بتواند رکورد کیم را بشکند. جدا از این، با توجه به خطرات این ورزش، مردم زیادی در کوشش هستند حداقل سن را به 17 سال برسانند. بنابراین، کیم می تواند با اختلاف زیاد جوان ترین برنده مدال طلای مسابقات اسکیت بانوان نام بگیرد.

11. رکورد کوین یانگ در مسابقات دوی 400 متر با مانع آقایان با زمان 46.78 ثانیه

هنگامی که کوین یانگ (Kevin Young) در سال 1992 در مسابقات دوی 400 متر با مانع شرکت کرد، هیچ کس نتوانسته بود رکورد 47 ثانیه ای این ورزش را بشکند. ولی یانگ در تمرین های خود توانسته بود این رکورد را بکشند، بنابراین اطمینان داشت که می تواند نام خود را به اسم رکورددار این رشته ورزشی به ثبت برساند. در ادامه، هنگامی که در مسابقه اصلی شرکت کرد، با ثبت رکورد 46.78 ثانیه توانست همه حاضران را به وجد آورد.

با گذشت 29 سال، این رکورد همچنان پابرجا است و بعلاوه یک رکورد دیگر را هم در اختیار دارد، زیرا طولانی ترین رکورد دست نخورده در رشته های ورزشی دو و میدانی به تعداد می رود. اگرچه این رکورد چندین بار در مسابقات گوناگون شکسته شده، ولی به نظر نمی رسد ورزشکاران بتوانند این نتیجه را در مسابقات المپیک تکرار نمایند و رکورد یانگ را بشنمایند.

البته یانگ گمان می نماید این رکورد شکسته خواهد شد. ولی تا به امروز کسی نتوانسته در مسابقات المپیکی به این رکورد دست پیدا کند. شاید هم هیچ وقت این رکورد شکسته نگردد!

دیدگاه شما درباره این رکوردها چیست؟ آیا به راستی می توان آن ها را رجحانن رکوردهای تاریخ المپیک در نظر گرفت؟ آیا هیچ کس نمی تواند آن ها را بکشند؟ با وجود اینکه شکستن بعضی از آن ها مانند رکورد کومانچی در ژیمناستیک یا برنده شدن کوان جونگ-ریول و آریان سردینا در مسابقات بولینگ دیگر شدنی نیستند، ولی سایر رکوردزنی ها از دید فنی امکان پذیر هستند. ولی آیا کسی پیدا می گردد که این رکوردها را جابه جا کند؟ دیدگاه شما چیست؟

منبع: Grunge

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 61904

به "عجیب ترین رکوردهای المپیک که احتمالا هیچ وقت شکسته نمی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین رکوردهای المپیک که احتمالا هیچ وقت شکسته نمی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید