لیستی عالی از میوه ها و سبزیجات زردرنگ

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سبزیجات به خصوص انواع زردرنگ به چندین دلیل تغذیه ای باید بخش مهمی از رژیم غذایی هر فرد باشند. در اینجا لیستی از تعدادی از این سبزی ها و میوه خا به همراه حقایق تغذیه ای آن ها را داریم. بیایید نگاهی به آن بیندازیم!

لیستی عالی از میوه ها و سبزیجات زردرنگ

مترجم: آناهیتا خاقانی

منبع:راسخون

سبزیجات به خصوص انواع زردرنگ به چندین دلیل تغذیه ای باید بخش مهمی از رژیم غذایی هر فرد باشند. در اینجا لیستی از تعدادی از این سبزی ها و میوه خا به همراه حقایق تغذیه ای آن ها را داریم. بیایید نگاهی به آن بیندازیم!

آیا می دانستید؟

چغندر علاوه بر رنگ قرمز تیره، به رنگ های دیگری هم یافت می شود. چغندرهای طلائی یا زرد برای کنترل مسائل قلبی، دیابت، فشارخون و پاک سازی کلیه ها، به خصوص زمانی که عصاره آن ها استفاده می شود، خوب هستند؛ چغندر حاوی اندازه زیادی فیبر، پتاسیم، آهنو اسیدفولیک است.

همه می دانیم که میوه ها و سبزی ها بسیار مغذی هستند و یک ماده غذایی اساسی برای رشد بچه ها، زنان باردار و اهداف سلامتی دیگر افراد هستند. آن ها غنی از مواد معدنی مختلف، ویتامین ها و پروتئین ها هستند؛ در نتیجه کمک به سوخت و سازی سالم می کنند.

اما آیا تا به حال شگفت زده شده اید که چرا یک میوه یا سبزی رنگی خاص دارد و آن رنگ به هر حال برای سلامتی ما مفید است یا برآن اثر می گذارد؟ رنگ میوه یا سبزی اساسا به دلیل وجود مواد مغذی مختلف در آن ها است. اغلب سبزی ها سبز رنگ هستند اما برخی رنگ قرمز، نارنجی یا زرد دارند.

در اینجا ما اطلاعاتی در مورد برخی سبزی ها و میوه های زردرنگ محبوب همراه با منافع تغذیه ای آن ها را در اختیار قرار می دهیم.

میوه ها و سبزی های زرد رنگ

سبزی ها می توانند به شکل برگ ها، گل ها یا ریشه های یک گیاه خاص باشند. این بخش های قابل خوردن گیاه به دلیل وجود رنگدانه های خاص در آن ها، یک رنگ خاص دارند. رایج ترین رنگدانه های موجود در گیاهان کلروفیل مسئول رنگ سبز و کاروتنوئیدها همانند فلاوونوئیدها هستند که مسئول رنگ های قرمز، زرد و نارنجی می باشند.

سیب زمینی زرد

در برخی بخش های جهان، سیب زمینی زرد به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان است به نوع سفید ارجحیت دارد و مردم مصرف آن را ترجیح می دهند. این سیب زمینی ها شیرین تر هستند و منبعی غنی از ویتامین C، کاروتنوئیدها و فیبرهای رژیمی هستند. آن ها همچنین کم کالری هستند و بافت کره ای و نرم آن ها این امکان را فراهم می سازد تا آ ن ها را به شکل پخته، برشته یا پوره مصرف کرد.

کدو تنبل

کدو تنبل ها متعلق به دسته کوکوربیتا هستند که در خانواده کوکوربیتاسه قرار می گیرند. دسته آن ها همچنین شامل چهار نوع کدوهای مسما و کدوهای قلیایی می شود. بسکمک از افراد نمی دانند که کدو تنبل ها میوه هستند و جز سبزیجات نیستند. آن ها غنی از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و مهم تر از همه لوتئین هستند. اندازه زیادی از هر دو کاروتن آلفا و بتا در آن ها وجود دارد که باعث رنگ زرد متمایز آن ها می شود.

شلغم زرد

مورد بعدی در این لیست کلم سوئدی است که شلغم زرد یا ناپوبراسیکا براسیکا هم نامیده می شود. این سبزی اساسا یک سبزی ریشه ای است که دورگه ای حاصل پیوند بین یک کلم و یک شلغم است. برگ های آن هم می تواند مصرف شود. این سبزی یک ریشه مدور است که پوستی بنفش رنگ دارد اما قسمت گوشتی آن ضخیم و زرد رنگ است. این سبزی شامل یک میکروگرم بتاکاروتن است که مسئول رنگ زرد قسمت گوشتی آن است و همراه دیگر مواد مغذی مانند ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین A،D،E وK می باشد.

گوجه های زرد

مانند دیگر میوه ها و سبزی ها، گوجه ها هم شکل، اندازه و رنگ های مختلفی دارند. گرچه آن ها ویتامین C و لیکوپن کمتری دارند، گوجه های زرد می توانند دقیقا شبیه گوجه های قرمز باشند. مهم ترین فاکتور این است که گوجه های زرد کمتر اسیدی هستند و شیرین تر نوع قرمز هستند، در نتیجه انتخاب محبوبی در بین افرادی هستند که از نمی توانند مواد اسیدی را تحمل کنند. گوجه های زرد همچنین حاوی مقادیر زیادی نیاسین و فولات هستند.

فلفل زرد

فلفل دلمه ای زرد منبعی عالی از کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضدالتهاب است. آن ها غنی از ویتامین C و بتاکاروتن هستند. آن ها همچنین غنی از فیبر هستند و به کاهش سطوح کلسترول کمک می کنند. آن ها به ارتقا سیستم ایمنی و کاهش خطر دیابت، بیماری قلبی، التهاب مفاصل و سایر موارد کمک می کنند.آن ها همچنین کم کالری هستند که باعث می شود بسکمک از افراد آن ها را در رژیم روزانه خود بگنجانند. برای مصرف تمامی مواد مغذی موجود در آن ها بهتر است که به جای پختن، آن ها را خام مصرف کرد.

سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی های شیرین بسیار مغذی هستند و منبعی غنی از ویتامین A، ویتامین B5، B6، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و کاروتنوئیدها هستند که مسئول رنگ زرد/نارنجی آن ها است. آن ها فاقد چربی و کم سدیم هستند. آن ها کمک به کاهش استرس و افزایش ایمنی می کنند. آن ها همچنین از ما در برابر خطرات سرطان و اثرات افزایش سن محافظت می کنند. فیبر رژیمی در سیب زمینی های شیرین به واسطه سالم نگه داشتن جهت گوارشی، به تنظیم هضم کمک می کند.

کدوهای مسما

منظور از کدو مسما، مجموعه ای از چهار گونه از دسته کوکوربیتا می باشد. چهار نوع از کدو مسما به دلیل وجود رنگدانه لیکوپن که یک کارتنوئید مسئول ایجاد رنگ قرمز تا زرد برای سبزی ها است، زرد و نارنجی می باشند. انواع کدوهای مسما، کدو آکرون، کدو قهوه ای تیره هستند. دیگر کدوهای مسما، کدو تابستانی، کدو سبز و سایر موارد هستند.

لیمو

این میوه یکی از مرکبات است که متعلق به انواع لیمو C است. وجود کارتینوئیدهای خاصی باعث رنگ زرد این میوه می شود. آن ها غنی از ویتامین C هستند و متعلق به خانواده مرکبات هستند. به غیر از ویتامین C، مقادیر قابل توجهی از ویتامین های B1، B2، B3، B5، B6، B9 و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، مهمیوم، فسفر و دیگر موارد هستند.

گنجاندن روزانه یک لیمو در غذایتان بهترین راه دور ماندن از همه بیماری ها است، زیرا که این میوه به تقویت سیستم ایمنی تان کمک می کند. گفته می شود که شروع روز با ترکیب یک لیمو و عسل در آب برای بدن بسیار مفید است.

سیب زرد

سیب های زرد حاوی قند طبیعی و فیبر هستند که آن ها را تبدیل به میان وعده ای محبوب می سازد. آن ها فاقد چربی و سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر و ویتامین C هستند. آن ها سرشار از فیبری به نام پکتین هستند. آن ها در کاهش کلسترول، کنترل دیابت و سم زدایی بدن بسیار کمک کننده هستند.

انجیرهای زرد

انجیرها منبعی غنی از پتاسیم که در کنترل فشار خون ضروری است، می باشند. آن ها همچنین اندازه خوبی از فیبر رژیمی را تامین می کنند، بنابراین انتخاب مناسبی در برنامه کاهش وزن هستند. آن ها همچنین در کاهش سطوح کلسترول و کنترل دیابت و دیگر عوامل مرتبط قلبی مفید هستند.

هندوانه زرد

این نوع هندوانه شیرین تر از نوع قرمز است و اندازه کمی کالری، چربی های اشباع، کلسترول وسدیم دارد که باعث می شود برای کاهش وزن مفید باشد. این میوه غنی از پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C است.

انبه

این پادشاه میوه ها، انتخابی دیگر از میوه های محبوب است؛ زیرا که از ما در برابر خطرات مربوط به سرطان محافظت می کند. این میوه غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر رژیمی است. این میوه منبع خوب از پتاسیم و آنتی اکسیدان ها است.

آناناس

آناناس، کم کالری و غنی از دیگر مواد معدنی و ویتامین ها است. این میوه به هضم غذا کمک می کند و همچنین خواص ضدالتهاب و ضدسرطان دارد. آناناس همچنین اندازه زیادی آنتی اکسیدان دارد و به بهبود ایمنی کمک می کند.

گلابی زرد

این میوه ترد سرشار از مواد مغذی مانند فیبر رژیمی، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. گلابی همچنین به تنظیم سطوح کلسترول، کنترل دیابت و درمان سنگ کلیه کمک می کند.

اکنون شما فواید سبزی های زرد رنگ را می دانید، آن ها را در رژیم غذایی روزانه تان برای سلامتی بیشتر بگنجانید! سالم بخورید، سالم بمانید!

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65529

به "لیستی عالی از میوه ها و سبزیجات زردرنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیستی عالی از میوه ها و سبزیجات زردرنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید