مخالفت با برخورد حذفی با رمان های عامه پسند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، طیبه گوهری می گوید: برخورد حذفی و تحقیرآمیز با رمان های عامه پسند پسندیده نیست.

مخالفت با برخورد حذفی با رمان های عامه پسند

این نویسنده در پاسخ مکتوب به پرسش های خبرنگاران درباره ویژگی های رمان های عامه پسند و پرفروش و این که آیا لزوما یکی هستند و یا گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند، اظهار کرد: در بحث افتراق این دو گونه ادبی باید به چند نکته اشاره کرد؛ نخست این که در داستان های عامه پسند معمولا روابط انسانی فاقد پیچیدگی و عمق لازم هستند. هیچ کشف و شهودی در طول روایت اتفاق نمی افتد و روابط علت و معلولی غالبا سیر منطقی خود را طی نمی کنند و حوادث در سطح اتفاق می افتد.

او در ادامه اضافه نمود: در این رمان ها ماجرامحوری حرف اول را می زند و معمولا فرم، زبان و تکنیک های روایی دغدغه ذهنی مولف نیست. تا آن جا که من می دانم نه منتقدی به نقد و بررسی این کتاب ها اشتیاق دارد و نه مولف به نقد جدی تن می دهد. اصولا وجه سرگرمی، فروش و سودآوری بیشتر در این صنعت دنیای حرف اول را می زند تا ماندگاری و تاثیرگذاری که دغدغه گونه دیگر است.

گوهری بیان کرد: ادبیات عامه پسند در دنیا چرخه اقتصادی گسترده و بسیار سودآوری دارد که در ایران از این موهبت هم برخوردار نیست، ولی به نسبت ادبیات مهجور فاخر شرایط بهتری دارد، همان طور که در سینما و موسیقی چنین است. داستان های عامه پسند غالبا با خاتمه خوش، ختم به خیر می شوند و به نوعی حامل تثبیت و تایید شرایط موجود هستند و به همین دلیل با مشکل حذف و سانسور روبه رو نمی شوند. این در صورتی است که یکی از ویژگی های ادبیات فاخر طرح سوال و ایجاد تشکیک در شرایط کنونی است که نوعی نقد اجتماعی سیاسی را در خود نهفته دارد. این ویژگی موجب چالش و کنترل از سوی حکومت ها است که خود به محدودیت های این ژانر دامن می زند.

نویسنده گلوگاه و برف سرخ سپس بیان کرد: سزاوار نیست ادبیات پرفروش و عامه پسند را یک کاسه کرده و چه بسا ادبیات فاخری که از بخت یاری فروش بالا و استقبال مخاطب هم برخوردار گردد که به خودی خود پدیده مبارکی است؛ در شرایطی که سود این فروش به جیب مولف هم برود. متاسفانه به خاطر آسیب هایی که در این چرخه هست معمولا نویسنده از سود فروش اثر خود بی نصیب یا کم نصیب می ماند.

این نویسنده درباره نگاه تجارت گونه برخی از ناشران نسبت به کتاب ها که منجر به گسترش تولید کتاب های عامه پسند می گردد و این که آیا ممکن است نویسنده ای برای تأمین معاش به این سمت برود، بیان کرد: این که ناشران به ادبیات عامه پسند اقبال بیشتری نشان می دهند به این نکته برمی گردد که نشر یک بنگاه اقتصادی و فرهنگی است و همواره ناشران برای بقا و ماندگاری منفعت اقتصادی خود را لحاظ کرده و در اولویت قرار می دهند، اما نویسنده اگر به ژانر و انتخاب شخصی اش ایمان داشته باشد، به اصول حرفه ای خودش وفادار می ماند و اصول بنیادین خود را به خاطر پول، شهرت یا رانت زیر پا نمی گذارد و هزینه انتخابش را می پردازد.

گوهری درباره موضعی که معمولا نسبت به کتاب های عامه پسند وجود دارد، گفت: برخوردهای حذفی و تحقیرآمیز شیوه معقول و پسندیده ای نیست و معمولا جواب نمی دهد. هر ژانر مخاطب خودش را دارد، چنان که سینما هم انبوه مخاطبان خود را در عامه پیدا می کند و چرخه اقتصادی خود را به حرکت درمی آورد. همزمان فیلم های هنری برای مخاطب خاص و محدود تولید و عرضه می گردد.

این نویسنده درباره این که آیا ادبیات عامه پسند پلی به ادبیات جدی است یا نه، اظهار کرد: به این فرضیه اعتقاد ندارم که مخاطب عامه پسند سیر مطالعاتی خود را به تدریج تغییر می دهد و جذب گونه دیگر می گردد. احتمال دارد در نوجوانی و برای شروع که گزیده خوانی در فرد هنوز روشمند و نهادینه نشده هر دو گونه ادبی در هم خوانده گردد، ولی اگر مخاطبی سالیان سال ادبیات عامه پسند را دنبال کرده و از آن لذت برده بعید می دانم به ناگهان تغییر رویکرد داده و به ادبیات جدی و سخت خوان روی بیاورد. با این همه بگذاریم همه باشند و البته هر چیزی سر جای خودش باشد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 39044

به "مخالفت با برخورد حذفی با رمان های عامه پسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت با برخورد حذفی با رمان های عامه پسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید