مشارکت 9 هزار متخصص مقیم خارج در زیست بوم فناوری کشور، برطرف مشکل سربازی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ارائه راهکاری برای برطرف چالش َسربازی و مسائل حقوقی متخصصان ایرانی مقیم خارج اطلاع داد و گفت: در برنامه جذب این متخصصان تا به امروز 9 هزار نفر مشارکت کردند.

مشارکت 9 هزار متخصص مقیم خارج در زیست بوم فناوری کشور، برطرف مشکل سربازی

مهدی قلعه نوی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه همکاری با کارآفرینان و متخصصان ایرانی مقیم خارج از 5 سال گذشته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروع شده است، اضافه کرد: ما تا کنون همکاری با بیش از 9 هزار نفر از متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج را به وسیله ایجاد پلتفرمی، شروع کردیم.

وی با بیان اینکه در این همکاری، چندین مدل در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: ایجاد شرکت های دانش بنیان، همکاری با دانشگاه های کشور، همکاری با محققان ایرانی در قالب ارائه سخنرانی و ارائه مشاوره و یا برگزاری کارگاه های آموزشی از جمله مدل های همکاری ما با کارآفرینان و متخصصان ایرانی مقیم خارج است و به هر نحوی که این دسته از متخصصان علاقه مند باشند که با مجموعه های داخل ایران همکاری داشته باشند، ما از آنها حمایت خواهیم کرد.

قلعه نوی خاطر نشان کرد: بر این اساس ما پلتفرمی را طراحی کردیم و در آن در کنار این محققان و کارآفرینان هستیم تا همکاری متقابل صورت گیرد.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، از راه اندازی 130 پایگاه جذب کارآفرینان و متخصصان ایرانی مقیم خارج کشور، در ایران اطلاع داد و یادآور شد: این پایگاه ها شامل دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و شرکت های دانش بنیان می شوند و این محققان می توانند پروپوزال های خود را در سایتی که تعریف شده است، بارگذاری نمایند و این پروپوزال ها پس از آنالیز در یکی از پایگاه های جذب تایید می گردد.

وی با تاکید بر اینکه فرایند تایید این پروپوزال ها در مدت زمان کمی صورت خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: در مدت کمی بعد از آنالیز پروپوزال ها این افراد پذیرش خواهند شد.

قلعه نوی با تاکید بر اینکه تمرکز این پایگاه ها بر جذب این دسته از متخصصان نیست، اظهار کرد: ما بیشتر علاقه مند هستیم که متخصصان ایرانی مقیم خارج با محققان ایرانی داخل کشور و بعلاوه شرکت ها، پژوهشگاه ها و دانشگاه های کشور ارتباط برقرار و پروژه تعریف نمایند.

وی یادآور شد: در سال های اخیر حدود 2500 نفر از متخصصان ایرانیان مقیم خارج به کشور بازگشتند و مشغول به فعالیت هستند، ضمن آنکه حدود 320 نفر از آنها در کشور شرکت دانش بنیان تاسیس کردند.

قلعه نوی با تاکید بر اینکه تعداد قابل توجهی از این افراد اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی و ارائه سخنرانی کردند، اضافه کرد: تا کنون بیش از 9 هزار نفر از متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج در پلتفرم ما جذب شدند و همکاری خود را با طرف های ایرانی شروع کردند.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی گفت: به طور کلی ما در این برنامه به ایرانیان مقیم خارج که سال ها از ایران دور بودند و با تحولات قوانین ایران آشنا نیستند، اعلام کردیم که یک سال در ایران باشند و ما در کنار آنها هستیم و از آنها حمایت خواهیم کرد و آنها هم در این مدت نوع همکاری خود را با بخش های علمی و فناوری کشور انتخاب نمایند.

وی با اشاره به نحوه برطرف مشکل خدمت نظام وظیفه متخصصان ایرانی مقیم خارج کشور، اظهار کرد: این افراد می توانند در دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان پروژه ای را اجرایی نمایند که از این طریق مشکل خدمت نظام وظیفه آنها مرتفع خواهد شد.

قلعه نوی تاکید نمود: حدود 300 نفر از متخصصان ایرانی مقیم خارج که به کشور بازگشتند، در ایران شرکت احداث کردند و همین تعداد در شرکت های دانش بنیان مشغول به فعالیت شدند و تعداد قابل توجهی از آنها ارائه سخنرانی داشتند.

وی با بیان اینکه برای جذب کارآفرینان و متخصصان ایرانی، سختگیری هایی در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: ما متخصصان ایرانی مقیم خارجی را در دانشگاه ها پذیرش می کنیم که در 200 دانشگاه برتر جهان باشند؛ چون در نظر داریم تا بهترین محققان ایرانی را وارد جریان توسعه فناوری کشور کنیم، از این رو در آینده درصدد هستیم که این فرایند تسهیل گردد تا افراد بیشتری جذب شوند.

به گزارش خبرنگاران، برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در راستای نیل به اهداف بلندمدت منظره علمی کشور و بهره گیری از ذخایر علمی و حرفه ای سرمایه انسانی خارج از کشور، به وسیله مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و با همکاری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری، شرکت های فناور و مراکز رشد و نوآوری منتخب کشور به اسم پایگاه میزبان اجرایی شده است.

استفاده از ظرفیت علمی و حرفه ای متخصصان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی، فناوری و صنعتی کشور، ارتقای سطح علمی و حرفه ای پایگاه های میزبان، فراهم کردن شرایط مناسب جهت توسعه فناوری های نوظهور و پیشرفته در کشور، فراهم کردن شرایط انتقال مهارت ها، روش ها و قابلیت های خدماتی نوین به وسیله متخصصان ایرانی خارج از کشور به داخل و یاری به تأسیس شرکت های فناور در حوزه های فناوری پیشرفته از اهداف این برنامه به تعداد می رود.

افرادی که در این برنامه جذب می شوند به این توضیح است:

دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد: فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد یا دوره های معادل آن همانند دکتری حرفه ای

دانش آموختگان دوره دکتری: فارغ التحصیلان دوره دکتری تخصصی یا دوره های معادل آن همانند تخصص بالینی، تخصص پزشکی و فوق تخصص

اساتید: ‬ اساتید ایرانی شاغل در یکی از دانشگاه ها یا مؤسسات تحقیقاتی خارج از کشور با مرتبه علمی استاد تمام، دانشیار یا استادیار

کارآفرینان: متخصصان ایرانی خارج از کشور دارای حداقل دو سال سابقه فعالیت در شرکت های فناور خارج از کشور با سمت کارشناس، مشاور، محقق بخش تحقیق و توسعه (R & D) یا مدیر در یکی از مؤسسات یا شرکت های شاخص علمی، فناوری، پژوهشی و صنعتی خارج از کشور و افراد دارای تجربه راه اندازی کسب و کار.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 63929

به "مشارکت 9 هزار متخصص مقیم خارج در زیست بوم فناوری کشور، برطرف مشکل سربازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت 9 هزار متخصص مقیم خارج در زیست بوم فناوری کشور، برطرف مشکل سربازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید