نامزد های نهایی جایزه ادبی بوکر 2019

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: خانم آتوود با رمان وصیت ها که دنباله ای بر رمان معروف این نویسنده، سرگذشت ندیمه است جزو نامزد های نهایی بوکر قرار گرفته و سلمان رشدی با کتاب کیشوت. برناردین اواریستو، چیگوزی اوبیوما، الیک شافاک و لوسی المن، نویسنده آمریکایی، دیگر نامزد های دریافت این جایزه هستند.

نامزد های نهایی جایزه ادبی بوکر 2019

مارگارت آتوود در سال 2000 برای کتاب آدمکش کور و سلمان رشدی در سال 1981 برای کتاب بچه های نیمه شب برنده این جایزه شدند. خانم آتوود همچنین در سال 1986 برای کتاب سرگذشت ندیمه به جمع نامزد های نهایی دریافت این جایزه راه پیدا کرد.

وصیت ها که داستانش 15 سال پس از آخرین صحنه سرگذشت ندیمه شروع می گردد، به طور رسمی از هفته آینده منتشر خواهد شد.

فهرست نامزد های نهایی بوکر:

مارگارت آتوود:

وصیت ها

لوسی المن:

اردک ها، نیوبریپورت

برناردین اواریستو:

دختر، زن، دیگر

چیگوزی اوبیوما:

ارکستر اقلیت ها

سلمان رشدی:

کیشوت

الیف شافاک:

10 دقیقه و 38 ثانیه در این دنیای عجیب

از میان 151 اثر ابتدا 13 عنوان برگزیده شده اند و حالا برنده نهایی روز 14 اکتبر (22 مهرماه) در لندن اعلام خواهد شد.

نام 6 نامزد نهایی این جایزه امروز در یک نشست مطبوعاتی در کتابخانه ملی بریتانیا اعلام شد. پیتر فلورنس، رئیس هیات داوران این دوره گفت: مانند تمام آثار ادبی بزرگ، این کتاب ها مملو از زندگی با نگاهی ژرف و بزرگداشت انسانیت هستند.

جایزه بوکر یکی از مهم ترین جوایز ادبی دنیاست که هر سال به بهترین رمان جدید انگلیسی زبان اعطا می گردد. این جایزه تا سال 2014 تنها به نویسندگان کشور های مشترک المنافع، انگلیسی ها و ایرلندی ها تعلق می گرفت، اما از سال 2014 تمام آثار نوشته شده به زبان انگلیسی حق شرکت در آن را پیدا نموده اند. این جایزه در سال 1969 تاسیس شد. ارزش نقدی این جایزه 50000 پوند است.

این جایزه سالانه در دو بخش بوکر و بوکر بین المللی با داوران جداگانه برگزار می گردد. چند ماه پیش جوخه الحارثی به اولین نویسنده عرب تبدیل شد که جایزه ادبی بوکر بین المللی را با کتاب اجرام آسمانی به دست آورد. این کتاب در باره تغییرات دوران پسااستعماری عمان است. او اولین نویسنده عمانی است که آثارش به انگلیسی ترجمه می گردد.

کتاب اجرام آسمانی با نام عربی (سیدات القمر) که از زمان انتشار مورد تحسین قرار گرفته، در باره زندگی سه خواهر و خانواده هایشان و تغییرات اجتماعی در عمان است. پارسال آنا برنز، نویسنده ایرلندی برنده این جایزه شد.

نگاهی به نامزدها

مارگارت آتوود: وصیت ها

آتوود 79 ساله علاوه بر جایزه ای که سال 2000 برد، در سال های 1986، 1989، 1996 و 2003 به فهرست نامزد های نهایی من بوکر راه پیدا کرد. وصیت ها قرار است نیمه شب 10 سپتامبر چاپ گردد. روز بعد قرار است که آتوود راجع به این کتاب صحبت کند.

لوسی المن: اردک ها، نیوبریپورت

المن که سال 1956 در ایلینویز متولد شده و حالا در ادینبورگ اقامت دارد، تنها نویسنده آمریکایی راه یافته به فهرست نهایی سال جاری است. کتاب او که 999 صفحه دارد، یک تک گویی طولانی به شیوه جریان سیال ذهن است. کتاب از زبان یک خانه دار اهل اوهایو است که در خصوص گذشته، خانواده و کشورش صحبت می نماید. به گفته بنگاه های شرط بندی احتمال برنده شدن کتاب دو به یک است و اگر این اتفاق بیافتد این طولانی ترین رمان برنده جایزه در شش سال اخیر خواهد بود.

برناردین اواریستو: دختر، زن، دیگر

این نویسنده انگلیسی-نیجریه ای که متولد 1959 در لندن است، با هشتمین کتابش توانسته برای اولین بار وارد فهرست نهایی نامزد های دریافت من بوکر گردد. کتاب او در خصوص زندگی 12 شخصیت است که بیشتر آن ها سیاه پوست، بریتانیایی و زن هستند.

چیگوزی اوبیوما: ارکستر اقلیت ها

چیگوزی اوبیوما سال 1986 در نیجریه متولد شده، الان ساکن لندن است و دو کتاب نوشته که هر دو به فهرست نهایی من بوکر راه یافته اند. ارکستر اقلیت ها داستان یک جوان نیجریه ای است که در مرغداری کار می نماید و عشق یک زن او را تبدیل به یک آفریقایی مهاجر در اروپا می نماید.

سلمان رشدی: کیشوت

سلمان رشدی از چهره های آشنای این جایزه است، او سال 1981 برنده شده و سال های 1983، 1988 و 1995 به جمع نامزد های نهایی راه پیدا نموده. کتاب بچه های نیمه شب را سال 1993 بوکر بوکرها و سال 2008 بهترین بوکر نامیدند.

این کتاب که از دن کیشوت، شاهکار سروانتس الهام گرفته شده داستان یک فروشنده دوره گرد است که در سراسر آمریکا سفر می نماید. این دوازدهمین کتاب آقای رشدی است.

سلمان رشدی که سال 1947 در هند متولد شده الان ساکن نیویورک آمریکا است. او بیشتر به خاطر رمان آیه های شیطانی که سال 1988 منتشر شد معروف است. کتابی که موجب شد امام خمینی (ره)، طی فتوایی حکم ارتداد او را بدهد.

الیف شافاک: 10 دقیقه و 38 ثانیه در این دنیای عجیب

الیف شافاک (شفق)، نویسنده بریتانیایی-ترکیه ای سال 1971 در فرانسه متولد شده. میان 17 کتابی که او منتشر نموده 11 رمان به چشم می خورد.

داستان کتاب 10 دقیقه و 38 ثانیه در این دنیای عجیب، در استانبول اتفاق می افتد و در خصوص خاطرات یک کارگر جنسی است که داخل یک سطل آشغال انداخته می گردد تا بمیرد.

منبع: bbc

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: برترین ها
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13595

به "نامزد های نهایی جایزه ادبی بوکر 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامزد های نهایی جایزه ادبی بوکر 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید