نمایی از صنعت و کشاورزی در ترکمنستان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اتاق ایران گزارشی درباره شرایط صنعت و کشاورزی در ترکمنستان منتشر نموده است؛ در بخشی از این گزارش آمده: ترکمنستان از نظر وسعت در رتبه پنجاه وچهارم کشورهای دنیا قرار گرفته است با آب وهوایی کویری و نیمه گرمسیری با باران کم؛ برای همین استعداد کمی برای کشاورزی دارد. کشاورزی در این کشور به آبیاری وابسته است. اما این کشور منابع طبیعی عمده نفت، گاز طبیعی، گوگرد، نمک، کلسیم و ید در اختیار دارد.

نمایی از صنعت و کشاورزی در ترکمنستان

در ادامه این گزارش آمده که ترکمنستان در زمان شوروی سابق فراوری پنبه را برعهده داشت و حالا علاوه بر فراوری پنبه به سمت فراوری محصولاتی چون علوفه، انگور، محصولات لبنی و سبزیجات رفته و پیشرفت هایی به دست آورده است.

بعلاوه در بخش دامپروری هم دولت ترکمنستان در فراوری و پرورش اسب، شتر، گوسفند، گاو و خوک فعالیت های گسترده ای را در دستور کار خود قرار داده است. از دیرباز چراندن گوسفندان ترکمنی که به قره گولمعروفند، در بخش بزرگی از دشت قره قوم ، به وسیله مردم این کشور رایج بوده و صورت گرفته است. پرورش کرم ابرایشم هم از جمله فعالیت هایی است که در ترکمنستان از رونق خوبی برخوردار است.

در این گزارش آمده است: هرچند 48 درصد از نیروی کار ترکمنستان در بخش کشاورزی فعال است، اما هنوز کشاورزان این کشور مجاز به مالکیت زمین نیستند و دولت به اسم مالک تمام زمین های کشور شناخته می گردد. دولت زمین کشاورزی را به مدت یک تا پنج سال به کشاورزان اجاره می دهد. مبه وسیله زمین های قابل اجاره به کشاورزان برای کشت حدودا دو و نیم هکتار است. در بسیاری از موارد، دولت مشخص کننده نوع کشت بر روی زمینی است که به کشاورزان اجاره داده می گردد.

بعلاوه دولت ترکمنستان به وسیله انجمن های کشاورزی، زمین های زراعی را به کشاورزان این کشور اجاره می دهد. این انجمن ها دارای قدرت فراوانی بوده و می توانند حق استفاده کشاورزان از زمین را براساس قانونی که به آن استفاده نامناسب از زمین گفته می گردد و یا به علت بایر گذاستن زمین، از کشاورزان سلب کند. گاه ممکن است به علت دیدگاه های شخصی افراد حاضر در این انجمن ها هم ، زمینی را از کشاورز گرفته و به فرد دیگری واگذار کند.

پس از استقلال ترکمنستان در سال 1991 خصوصی سازی تدریجی و محدود زمین های قابل کشت با نظارت و کنترل دولت شروع شد. یکی از هزینه های عمده در بخش کشاورزی ترکمنستان، هزینه آبیاری است که باعث شده در کنار شرایط آب و هوایی نه چندان مناسب این کشور برای فراوری محصولات کشاورزی، هزینه عمده ای را بر کشاورزان ترکمنی و بعلاوه دولت این کشور وارد سازد.

بعضی از فعالان مالی و کارشناسان کشاورزی بر این باورند که دولت ترکمنستان به جای تنو ساختار اقتصاد کشاورزی در این کشور، سیاست جایگزینی فراوری به جای واردات را مورد توجه قرار داده و به همین علت ، ترکمنستان شاهد خصوصی سازی اندکی در بخش کشاورزی است. عدم توسعه راه ها و حمل و نقل در بخش کشاورزی نشان می دهد دولت در کوشش است تا با افزایش دستوری فراوری و ارائه محرک های تشویقی همانند اعطای وام و دادن نهاده های کشاورزی با کاهش واردات خصوصا در بخش غلات، به نوعی خودکفایی در این بخش نایل آیند که به نظر می رسد تا رسیدن به این هدف ، راه درازی را در پیش دارد.

بسته شدن مرزهای ترکمنستان در اسفند سال 1398 بر روی تمام کشورهای دنیا ، در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا که باعث عدم امکان ورود مواد غذایی به این کشور شده و سبب افزایش چندین برابری محصولاتی همانند سی زمینی ، پیاز ، انواع میوه ، گندم ، آرد و ... شد، نشان داد که دولت ترکمنستان تا رسیدن به اهداف خود در بخش کشاورزی برای ایجاد امینت غذایی ، راه دشواری را در پیش رو دارد. پرورش اسب در ترکمنستان دارای اهمیت بسیاری است و ترکمن ها توجه خاصی به حفظ نژاد اسب ترکمنی آخال تکهدارند و آن را نوعی رحمت الهی برای قوم خود می دانند.

ترکمن ها خصوصا پس به قدرت رسیدن رئیس جمهور فعلی این کشور ، نوعی خاصی از سگ را که به آن سگ آلابای گفته می گردد ، به اسم سگ نژاد ترکمنی معرفی کرده و مقامات دولتی بر لزوم حفظ و پرورش نژاد آن تاکید دارند. این امر تا آن حد مورد توجه مقامات ترکمنی است که اخیرا مجسمه بزرگی از سگ آلابای در یکی از میادین نو شهر عشق آباد ، مرکز ترکمنستان نصب شده و ساختمان نوی هم در عشق آباد تحت اسماتحادیه بین المللی سگ های آلابای افتتاح شده است.

متن کامل گزارش را از اینجا بخوانید.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60423

به "نمایی از صنعت و کشاورزی در ترکمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایی از صنعت و کشاورزی در ترکمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید