نیروگاه ها و قطار ها با افزودنی های نانوسیال ایرانی خنک می شوند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک شرکت ایرانی افزودنی خنک کننده آب رادیاتور (کولانت DZ) فراوری می نماید که موجب بهبود عملکرد سامانه های نیروگاهی و قطار ها شده است.

نیروگاه ها و قطار ها با افزودنی های نانوسیال ایرانی خنک می شوند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، امروزه با توجه به احتیاج به کاهش ابعاد سیستم های انتقال حرارت در وسایل نقلیه از یک سو و همچنین احتیاج به افزایش نرخ انتقال حرارت در تجهیزات نیروگاهی از سوی دیگر، سیستم های انتقال حرارت با راندمان بالا موردتوجه ویژه ای قرار دارند. ضریب راهنمایی حرارتی پایین سیالات رایج انتقال حرارت مانند آب در مقایسه با فلزات، مانع اصلی در کوچک سازی مبدل های حرارتی است. نانوسیال ها از پراکنده شدن ذرات نانویی در یک سیال پایه به وجود می آیند. به واسطه این ذرات، ضریب انتقال حرارت سیال پایه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در مصرف انرژی صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

در این راستا شرکت تامین نانوساختار آویژه افزودنی خنک نماینده آب رادیاتور (کولانت DZ) را فراوری نموده و از آن در پروژه های مختلفی استفاده نموده است.

مسعود امیری، مدیر فروش این شرکت می گوید: این محصول در نیروگاه طرشت تهران برای خنک کردن سیستم های نیروگاهی استفاده شده است. همچنین شرکت رجا برای خنک کردن موتور های دیزل لوکوموتیو و نیروگاه کهنوج برای خنک کردن تجهیزات فراوری برق از این نانوسیال استفاده نموده است. در این محصول از نانوذرات مس و نقره استفاده شده است. این نانوسیال به صورت افزودنی به آب افزوده می گردد که موجب افزایش انتقال حرارت در سامانه ها می گردد.

امیری می افزاید: در فصل های گرم سال به دلیل بالا رفتن دمای هوا، سیستم های نیروگاهی داغ می شوند از این رو باید میزان فراوری برق را چند مگاوات کاهش داد تا دمای دستگاه ها از حد مشخصی بالاتر نروند. استفاده از این نانوسیال موجب شده تا بتوان بدون کاهش فراوری برق، دمای تجهیزات را در حد بهینه تثبیت کرد. نتایج نشان داده که این نانوسیال ها چهار برابر هزینه خود، ارزش در فرآیند ایجاد می نمایند.

وی می گوید: با توجه به این که نانوسیال ها تنها در سیکل های بسته کار می نمایند و قابلیت استفاده در سیکل های باز را ندارند، ما به سراغ فناوری دیگری رفتیم و در حال حاضر از نانوپوشش نیز برای بهبود انتقال حرارت استفاده می کنیم. این نانوپوشش ها به شدت موردتوجه پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشور قرار گرفته است.

گفتنی است که این نانوسیال در مبدل های خنک نماینده، ژنراتور دیزل، نیروگاه ها، ماشین آلات معدن و کشاورزی، سیستم های سرمایش و چیلرهای، موتور های دیزل (کامیون و اتوبوس) و انواع خودرو های سواری قابل استفاده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 18463

به "نیروگاه ها و قطار ها با افزودنی های نانوسیال ایرانی خنک می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروگاه ها و قطار ها با افزودنی های نانوسیال ایرانی خنک می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید