چرا همواره خودمان را مقصر می دانیم؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایرنا زندگی: جلوی آیینه می ایستم و فکر می کنم به روزی که جوان ، باهوش و جذاب بودم. به خود می گویم دیگر روزهای اوج گذشته است و پس از این باید با یکنواختی جهان بسازم. خط خنده، چین و چروک های دور چشم، افتادگی شکم به علت زایمان و موهای وز، چون دیگر حوصله سشوار کشیدن را ندارم، همه اینها من هستم. خود واقعی ام. خود واقعی ام را هیچ گاه دوست نداشتم.وقتی نوجوان بودم و در سن بلوغ از عظیم شدن بینی و جوش های غرور نوجوانی عصبانی بودم. وقتی جوان بودم از رنگ پوست، چشم و حالت موهای خود ناراحت بودم. درست است؛ من حتی در جوانی هم خود را دوست نداشتم و حالا زنی 45 ساله که دیگر امیدی به بهتر شدن ندارد هستم. فکر می کنم بحران میان سالی که می گفتند همین است.

چرا همواره خودمان را مقصر می دانیم؟

اغلب زنان قسمتی از این دیالوگ را حداقل یک بار با خود داشته اند. همین که جلوی آیینه می ایستیم و آغاز می کنیم به ایراد دریافت و زمانی به خودمان می آییم که بسیاری از شادی های زندگی را از خود دریغ نموده ایم. از کودکی به تمام بچه ها یاد می دهند که با دیگران به احترام و مهربانی صحبت کنید (فرقی هم بین دختر و پسر ندارد) ولی چرا فراموش کردند به ما یاد دهند با خودمان نیز به احترام و مهربانی صحبت کنیم؟ نحوه صحبت با خود موضوع مهمی است که کمتر به آن توجه نموده ایم. همواره از خود انتظار داریم بهترین باشیم؛ اما بهترین نسبت به چه کسی؟بیایید یک بار هم که شده این کلیشه ها را آنالیز کنیم و بیندیشیم که آیا وجود خارجی دارند یا خیر.

خود را به خاطر مسائلی که تحت کنترل ما نیست مقصر می دانیم

وقتی جوان هستیم از خود انتظار داریم در همه چیز بهترین باشیم. در آشپزی، روابط زناشویی، خانه داری، محل کار و دیگر موارد؛ اما یک فاکتور را جا انداخته ایم، ما بی تجربه هستیم. از خودمان بابت موضوعاتی که نمی دانیم عصبانی می شویم و احساس می کنیم مقصر هستیم. خود را سرزنش می کنیم که چرا در سن 25 سالگی تجربه های یک انسان 35 ساله را نداریم. این مورد همان قدر عجیب است که از یک نوجوان 15 ساله بخواهید مانند 25 ساله ها رفتار کند. سرزنش ها بالاخره کار دست مان می دهند، در روابط محبت آمیز خود دچار خود کم بینی می شویم و دوست هایمان را از دست می دهیم. فشارهای عصبی این موضوع بر کیفیت رابطه شما و همسرتان اثر می گذارد و دیگر حوصله زندگی مشترک را ندارید. به راستی که ما معنا و مفهوم تجربه را درک ننموده ایم. نیازی نیست جلوتر بدویم، کسی پشت سر ما نیست جز سایه خودمان.

زنان میان سال جذاب تر و باهوش تر هستند زیرا تجربه دارند

به این موضوع فکر کنید که اگر در 22 سالگی جوانی را زندگی نکنید آیا می توانید در 40 سالگی آن را جایگزین کنید؟ اگر جواب شما بله است پس 40 سالگی را کی می خواهید بچشید و زندگی کنید؟ معمولا زنان در سنین 40 یا 50 دچار بحران میان سالی می شوند و فکر می نمایند که دیگر جهان به آخر رسیده است. در حالی که زنان میان سال جذاب تر، باهوش تر و با تجربه هستند. به بیان دیگر زنان در این سنین تعادل فکری و کنترل احساسات بیشتری دارند. با اعتماد به نفسی که پشتوانه تجربه دارد زندگی خود را کنترل می نمایند.

خود واقعی مان را با عکس و فیلم ها مقایسه می کنیم

چه باور بکنیم چه نه، اگر در نوجوانی و جوانی از زیبایی های خود غافل بودیم در میان سالی هم همانطور خواهیم بود. آیا دوست دارید بقیه زندگی خود را هم به همین شکل بگذرانید و به خاطر موضوعاتی که وجود خارجی ندارند خودتان را مقصر بدانید؟ بعضی از زنان عادت به تخریب شخصیت و روحیه خود دارند. خودمان را با عکس های شبکه های اجتماعی و فیلم ها می بینیم مقایسه می کنیم. چرا گونه های برجسته تری نداریم؟ چرا قد بلندتری نداریم؟ چرا موهای فر یا صاف نداریم؟

تا به حال از خود پرسیده اید: این معیارهای زیبایی را چه کسی معین نموده است؟ بدون شک خیر. ما همواره از خودمان ایراد می گیریم و حاضریم ذهن و زندگی خود را برای مسایل بی اهمیت این چنینی هدر بدهیم.

جذاب تر از چه نظر؟

امبر هرد، بازیگر زن هالیوود و همسر سابق جانی دپ، است. چهره او در سال 2019 به عنوان متقارن ترین و بی نقص ترین چهره شناخته شد. او از جانی دپ به علت آزار و اذیت خانگی (شامل ضرب و شتم) جدا شد و درخواست 50 میلیون دلار غرامت را کرد؛ اما در سال 2020، طبق شهادت یکی از دوستان امبر هرد در دادگاه، معلوم شد که او جانی دپ را مورد آزار و اذیت خانگی قرار داده است. از خاموش کردن سیگار روی گونه جانی دپ گرفته تا قطع انگشت دست او. حالا دیگر کسی در فضای مجازی از متقارن ترین چهره 2019 صحبت نمی کرد. موضوع این است، کلمه جذاب و زیبا فقط به چهره بستگی ندارد.

منبع: theguardian

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: برترین ها
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34464

به "چرا همواره خودمان را مقصر می دانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا همواره خودمان را مقصر می دانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید