گاردین: انتخاب نخست وزیر جدید انگلیس هم مانند برگزیت چالش برانگیز می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، روزنامه گاردین به نقل از کارشناسان گزارش داد، روند انتخاب نخست وزیر می تواند مانند برگزیت به یک چالش طولانی برای بریتانیا تبدیل گردد.

گاردین: انتخاب نخست وزیر جدید انگلیس هم مانند برگزیت چالش برانگیز می گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بوریس جانسون وزیر امور خارجه سابق انگلیس و کاندیدای تصاحب پست نخست وزیری این کشور ممکن است حتی پس از انتخاب شدن از سوی هم حزبی هایش به عنوان رهبر حزب محافظه کار، نتواند به نخست وزیری برسد.

به نوشته روزنامه گاردین، رابرت هازل و مِگ راسل از واحد قانون اساسی دانشگاه یو سی ال لندن، روز یکشنبه گفتند در صورتی که تعداد قابل ملاحظه ای از نمایندگان مجلس اعلام نمایند نمی توانند از دولتی به رهبری جانسون حمایت نمایند، مشروعیت وی با چالشی جدی روبرو می گردد.

جانسون پیش تر گفت اگر نخست وزیر گردد چه با توافق و چه بدون توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا، در تاریخ 31 اکتبر امسال میلادی (9 آبان 1398) برگزیت را اجرایی می نماید.

دومینیک گریو و کن کلارک دو نماینده هم حزبی جانسون در مجلس اعلام نموده اند به خاطر اتخاذ این موضع توسط جانسون، از دولت آینده او حمایت نخواهند کرد.

عدم حمایت محافظه کاران از جانسون می تواند ملکه الیزابت را برخلاف روال معمول، وارد دخالت مستقیم در امور سیاسی کند. در این صورت ملکه، ماندن ترزا می نخست وزیر مستعفی در پستش را تمدید می نماید و او را به عنصری کلیدی در پیشنهاد رئیس دولت بعدی انگلیس مبدل می سازد.

جمع بندی رابرت هازل این است که جانسون لزوماً نخست وزیر نخواهد شد. او و راسل معتقدند: امتحان کلیدی این است که آیا رهبر جدید حزب محافظه کار قادر خواهد بود رأی اعتماد مجلس عوام را بدست آورد یا خیر.

آن ها به گاردین گفتند: اگر هم رهبر جدید حزب محافظه کار بتواند رأی اعتماد مجلس را جلب کند، به طور روشنی شبهاتی از سوی بعضی محافظه کاران درخصوص توانایی در حمایت از دولت جدید وجود دارد. دولت تنها از اکثریتی سه حزبی نظیر DUP بهره مند است و تعداد اندکی از نمایندگان مخالف، برای برهم زدن این اکثریت کافی خواهند بود.

یک نماینده محافظه کار پیش تر گفته بود با مشکل روبرو شدن جانسون برای تشکیل دولت، امری است که مانند روز روشن است. به گفته او، به احتمال زیاد هنگامی که نمایندگان مجلس عوام از تعطیلات تابستانی برگردند، به کابینه جانسون رأی اعتماد ندهند.

در صورتی که جانسون رأی اعتماد نیاورد معین نیست چه کسی کاندید جایگزین او خواهد بود. ممکن است دولتی ائتلافی با شراکت حزب رقیب کارگر تشکیل گردد. بسیار از نمایندگان هردو حزب کارگر و محافظه کار معتقدند چنین چالش پیچیده ای با یک انتخابات عمومی در پاییز و طی فراخوانی از سوی جانسون یا نمایندگان مخالف خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق با برکسل، پایان خواهد یافت.

ترزا می، سوم خرداد امسال با اعلام شکست کوشش هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را گفت و در تاریخ هفتم ژوئن (17 خرداد) رسماً از سمت خود استعفا داد.

او به مدت 3 سال، از سال 2016 و بعد از استعفای جیمز کامرون، نخست وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه کار را برعهده داشت.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال 1395 در یک همه پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل گردد، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در خصوص وضعیت رابطه سیاسی و مالی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

م

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 9360

به "گاردین: انتخاب نخست وزیر جدید انگلیس هم مانند برگزیت چالش برانگیز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: انتخاب نخست وزیر جدید انگلیس هم مانند برگزیت چالش برانگیز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید