بیماری و عفونت لثه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بیماری لثه اغلب به وسیله افراد نادیده گرفته شده و به حال خود رها می گردد تا به خودی خود درمان شده و یا با راه چاره سریع و نه دائمی داروی بدون نسخه تحت درمان قرار می گیرد. چنانچه عفونت لثه برای مدت طولانی بدون درمان رها

بیماری و عفونت لثه

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بیماری لثه اغلب از طریق افراد نادیده گرفته شده و به حال خود رها می شود تا به خودی خود درمان شده و یا با راهکار سریع و نه دائمی داروی بدون نسخه تحت درمان قرار می گیرد. چنانچه عفونت لثه برای مدت طولانی بدون درمان رها شود، می تواند به عوارض جدی و خطرناکی مانند پریودنتیت (التهاب لثه) و آبسه لثه تشدید شود.

لثه ها که بعلاوه جینجیوا (gingiva) نامیده می شوند، بافت فیبری یا الیافی سخت بوده که به استخوان فک متصل می باشند. هنگامی که حداقل 1 میلی متر ضخامت داشته و خون خوب در اختیار داشته باشند، به اسم لثه های سالم در نظر گرفته می شوند. همراه با افزایش سن، این لثه ها کمی تقلیل یافته و سطح بیشتری از دندان را به نمایش می گذارند. التهاب لثه را ژنژیویت (gingivitis) گویند. این شرایط به علت عفونت باکتریایی در لثه رخ می دهد. التهاب لثه در مرحله اول قرار گرفته است و ممکن است فراتر از آن به بیماری پریودنتال و یا بیماری لثه منجر شود. و چنانچه به موقع درمان نشود، ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود.

بیماری لثه

این اصطلاح دلالت بر رشد باکتریایی و ایجاد شرایطی دارد که، با گذشت زمان، بافت اطراف دندان را از بین می برد. بیماری پریودنتال اصطلاح دیگری برای این شرایط می باشد. پلاک یا لک به علت وجود باکتری به طور مداوم بر روی دندان تشکیل شده که علاوه بر این به بیماری لثه منجر می شود. چنانچه پلاک بر روی سطح دندان به مدت بیش از 24 ساعت باقی بماند، به رسوب یا جرم دندان تبدیل می شود. جرم به سختی به دندان ها متصل شده و تنها با پاکسازی حرفه می تواند از بین برود. بیماری لثه در دو مرحله رخ می دهد: ژنژیوت و پریودنتیت. به طور کلی، مورد اول یعنی ژنژیویت پیش از پریودنتیت ایجاد می شود.

ژنزیویت یا التهاب لثه

ژنژیویت در وحله نخست یک بیماری لثه به تعداد می رود. به جای مانده های مواد غذایی، مخاط و باکتری، مواد چسبنده ای را شکل می دهند که در قسمت های بدون پوشش دندان رسوب می نمایند. چنانچه این مواد از دندان پاک نشوند، ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شوند. چنانچه کنترل کافی بر روی پلاک انجام شود، ژنژیویت می تواند معکوس شود. با درمان مناسب از طریق یک دندانپزشک، همراه با زدن مسواک و استفاده از نخ دندان به قدر کفایت در خانه، ژنژیویت می تواند درمان شود.

پریودنتیت

چنانچه ژنژیویت به درستی درمان نشود، ممکن است به پریودنتیت منجر شود. واژه پریودنتیت به معنی شرایط بیمار گونه در اطراف دندان می باشد. پِری (Peri) به معنای اطراف و یا در اطراف بوده و odontos به معنای دندان می باشد. پریودنتیت میانه می تواند به اسم اولین سطح از پریودنتیت در نظر گرفته شود که در شرایط بدتر وارد سطح پیشرفته می شود.

● پریودنتیت میانه (Moderate periodontitis)

این یک عفونت لثه با درجه پایین است. مسواک درجه عالی نمی تواند این بیماری را به علت میزان زیاد رسوب، تحت کنترل در آورد. باکتری های موجود در این رسوب محصولات زاید فراوری می نمایند. این محصولات دارای سموم و ترکیبات فرار گوگرد می باشند. سموم استخوان ها و لثه های اطراف دندان ها را از بین می برند. لایه داخلی لثه و استخوان از سطح دندان به بیرون حرکت می نمایند. پاکت (pockets) یا حفره و فضایی هایی بین دندان ها و لثه شکل می گیرد. در این فضا خرده و به جای مانده غذا ذخیره می شوند. پلاک توسعه می یابد. این پلاک پایین خط لثه رشد می کند. فضای میان لثه های سالم تا 3 میلی متر عمق دارد. اگر تا 5 میلی متر افزایش یابد، آن را بیماری پریودنتال میانه می نامند. با افزایش بیماری، این پاکت ها عمیق تر می شوند. به همین علت، بافت بیشتری از لثه و استخوان تحت تأثیر قرار گرفته و آلوده می شوند. در نتیجه، دندانها به تدریج شل شده و در نهایت دندان آلوده از دست می رود.

ترکیبات فرار گوگرد ناشی از باکتری منجر به بوی بد دهان می شوند. گاهی اوقات دندان ها به نظر سالم می رسند، اما این پاکت ها ممکن است وجود داشته باشند. اینها می توانند از طریق اشعه ایکس و سوند پریودنتال شناسایی شوند. سوند پریودنتال عمق پاکت در اطراف هر دندان را مقدار گیری می کند. به طور کلی، بیماری پریودنتال به یک دندان محدود نمی شود. این بیماری به طور همزمان چند دندان را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر دندانپزشک در یابد که پس از انجام چند درمان، عمق پاکت به 3-1 میلی متر کاهش یافته است، این نتیجه حاصل می شود که پریودنتیت تحت کنترل قرار گرفته است.

● پریودنتیت پیشرفته

گفته می شود که این شرایط زمانی رخ می دهد که عمق پاکت ها بیشتر از 6 میلی متر شوند. آنگاه انجام جراحی اجتناب ناپذیر است. عمل جراحی می تواند از طریق یک دندانپزشک یا یک پریودنتیست انجام شود. در طول عمل جراحی، بافت معیوب برداشته می شود و ساختار دندان به طور کامل تمیز می شود. این کار موجب می شود پلاک و رسوب به سختی جمع شوند. در صورتی که بیماری منجر به نقصی در استخوان شده باشد، این ناحیه بایستی تغییر شکل یابد و یا یک روش پیوند استخوان ضروری خواهد بود. لثه بایستی در اطراف دندان در محل مناسب و عموماً پایین تر از قبل بخیه شود. علاوه بر آن، چنانچه به طور روزانه مسواک زده و از نخ دندان استفاده شود، این ناحیه می تواند عاری از پلاک شود.

آبسه لثه

آبسه لثه که بعلاوه به اسم آبسه پریودنتال نامیده می شود، معمولاً در میان افرادی اتفاق می افتد که دچار بیماری پریودنتال بوده که موجب از دست رفتن استخوان اطراف ریشه دندان شده است. لثه از پایه دندان جدا شده که به باکتری ها اجازه می دهد وارد عمق ریشه در جایی که پاکسازی آنها بسیار سخت است، شوند. باکتری های موجود در پاکت پریودنتال با گذشت زمان تغییر یافته و گونه های مخرب تر ممکن است جایگزین گونه های اولیه شوند. محصولات فرعی این باکتر ی ها می توانند استخوان را بیشتر حل نمایند. چنانچه چرک شکل گیرد و این چرک در زیر لثه به دام افتد، آبسه دندان می تواند بدتر شود. این عفونت می تواند به سمت گوش یا گردن یا زیر فک پایین پخش شود. حتی باز کردن دهان به علت تورم و التهاب ممکن است سخت شود.

گاهی اوقات، تورم قابل رؤیتی در اطراف دندان بوجود می آید. اگر لثه با یک انگشت فشار داده شود، درد احساس خواهد شد. چنانچه این ناحیه سوند زده شود، خون و چرک به بیرون تراوش می کند. گاهی این آبسه می تواند متلاشی شده و موجب تخلیه چرک شود. این امر موجب کمی تسکین می شود. دو نوع آبسه لثه وجود دارد. نوع شدید آن همراه با درد، تورم و تب است. نوع مزمن می تواند بدون درد بوده و شخص از شکل گیری آن در استخوان فک بی اطلاع باشد. ناحیه عفونت با یک کیسه فیبری (گرانولوم) که حاوی چرک نیست احاطه می شود، اما دارای بافت استریل غیر عفونی است. چنین آبسه ای از طریق اشعه X شناسایی می شود.

علائم بیماری لثه

هر چند بیماری لثه به مراحل مختلفی تقسیم شده است، اما علائم تمام مراحل تقریباً یکسان می باشند. در ادامه برخی از علائم و نشانه هایی که به شناسایی بهتر و سریعتر این بیماری یاری می نمایند، آورده شده است.

تغییر رنگ لثه. لثه ممکن است به رنگ قرمز یا بنفش مایل به قرمز به نظر رسد.

لثه، به طور کلی در حین خوردن چیزی سخت مانند سیب، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، و غیره خونریزی می کند.

لثه های متورم. تورم ممکن است به خودی خود فروکش کند اما مجدداً تکرار می شود

بوی بد دهان و طعم فلزی در دهان احساس می شود

پسروی لثه، که دندان را بلندتر و بزرگتر می نمایاند

وجود فضای اضافی بین دندانها

لثه ممکن است نسبت به لمس حساس شود

تشکیل پاکت های عمیق بین لثه ها و دندان (در مرحله التهاب لثه دیده نمی شود)

از دست دادن دندان ممکن است یکی از علائم اصلی یا نگرانی در مرحله پریودنتیت پیشرفته باشد

درمان بیماری لثه

درمان بیماری لثه کاملا به شدت بیماری بستگی دارد. در صورت وجود یک عفونت جزئی، درمان با آنتی بیوتیک می تواند انجام شود. این می تواند درمان غیر جراحی یا جراحی را شامل شود.

درمان غیر جراحی: بعد از انجام آزمایشاتی به منظور یافتن علت دقیق عفونت، اولین و مهمترین کار تمیز کردن دندان است. دندانپزشک پلاک را از روی دندان پاک خواهد نمود. پاکسازی عمیق ممکن است بعلاوه انجام شود که این شامل تراشیدن و صاف کردن سطح خواهد بود. این کار موجب تمیزی و صافی سطح لثه شده به گونه ای که مجدداً به دندان متصل می شود.

درمان جراحی: روش جراحی تنها در صورت عوارض جدی که در آن ریشه ها و دندان ها به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند، بکار می رود. عمل جراحی فلپ و یا تقلیل پاکت، پیوندهای بافت نرم، جراحی استخوان، پیوند استخوان، فراوری بافت راهنمایی شده و غیره برخی عمل های جراحی هستند که ممکن است بر اساس شدت شرایط توصیه به انجام آنها شود. برخی از داروها هم ممکن است همراه با عمل جراحی به منظور کاهش درد و متوقف ساختن رشد مجدد باکتری تجویز شود.

امیدوارم که این مقاله به شما در درک مراحل مختلف بیماری های لثه یاری نموده باشد. دندان های خود را با مسواک نرم، دو مرتبه در روز مسواک کنید. استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن به شما یاری خواهد تمام ذرات غذایی به جای مانده در بین دندان ها تمیز و پاک شوند. بهداشت خوب دهان و دندان و چک آپ یا معاینه مرتب دندان به شما در جلوگیری از بیماری لثه و دیگر عفونتها یاری خواهد نمود.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65642

به "بیماری و عفونت لثه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری و عفونت لثه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید