خبرنگاران ضرورت مهارت آموزی بر اساس استانداردهای طبقه بندی شغلی

به گزارش مجله کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تاکید نمود: دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف براساس برداشت خود و یا کارشناسان محدود برنامه درسی مهارت آموزی را طراحی می نمایند در حالیکه مهارت آموزی باید براساس استانداردهای طبقه بندی شغلی باشد.

خبرنگاران ضرورت مهارت آموزی بر اساس استانداردهای طبقه بندی شغلی

علیرضا حاتم زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، اظهارداشت: در سال های اخیر شاهد اتفاق خوبی در بحث مهارت آموزی بودیم و آن این است که مسوولین از مرحله توصیه به مهارت آموزی عبور نموده و وارد مرحله اجرا شدند و یکی از دلایل اصلی این امر بن بستی است که در مدل توسعه آموزش های دانشگاهی داشتیم.

وی اضافه نمود: در این مدل بیشتر به دنبال تربیت افراد دانش مدار بودیم و توجهی به احتیاج بازار کار نداشتیم. زمانی که خاستگاه برنامه درسی نگاه به بازار کار، اشتغال و شرایط جامعه نباشد نباید انتظار داشته باشیم که خروجی دانشگاه ها در بازار کار جذب گردد.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه ای با بیان اینکه در وزارت علوم، برنامه های درسی براساس علم و دانش و حرکت در لبه های دانش طراحی می شد، گفت: اما وزارت علوم هم اکنون به این نتیجه رسیده که مقوله مهارت آموزی باید در برنامه های درسی گنجانده گردد، بنابراین در قانون برنامه ششم توسعه هم به آموزش و پرورش تکلیف شد که سهم آموزش فنی و حرفه ای را به 50 درصد برساند و وزارت علوم مکلف شد که سهم آموزش های مهارتی را در برنامه های خود افزایش دهد و در نتیجه همه دستگاه ها وارد شدند.

وی درباره چالش اصلی پیش روی کشور و متقاضیان مهارت آموزی گفت: پس از اعلام آمادگی همه بخش ها در مقوله مهارت آموزی، با مشکل جدیدی روبه رو شدیم و آن این است که هر کدام از دستگاه ها براساس برداشت خود و یا کارشناسان محدودی که در اختیار دارند برنامه درسی را طراحی می نمایند، در حالیکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای مرجع تدوین استانداردهای شغلی است.

حاتم زاده اضافه نمود: سازمان فنی و حرفه ای مخالفتی با توسعه مهارت آموزی ندارد و براین اساس درخواست دادیم که همه مراجع آموزشی طبق یک استاندارد در کشور آموزش های لازم ارائه دهند و اینگونه نباشد که افرادی که در یک رشته مشابه آموزش های لازم را دریافت کردند توانایی و مهارت یکسانی داشته باشند.

وی تاکید نمود: انتظار داریم یک مرجع برای تدوین استانداردهای آموزشی با مجریان مختلف داشته باشیم و انسجام لازم در این زمینه رعایت گردد.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه ای بیان نمود: تنها سازمانی که برنامه درسی خود را براساس سیستم طبقه بندی مشاغل ایسکو (سازمان طبقه بندی استاندارد بین المللی مشاغل) انجام می دهد سازمان فنی و حرفه ای است و گواهی نامه این سازمان در هر نقطه جهان قابل شناسایی است و براساس این کد، توانایی افراد محرز می گردد.

وی با تاکید براینکه برنامه های درسی و مهارت آموزی باید براساس استانداردهای طبقه بندی شغلی باشد، اضافه نمود: در حالی که همه دستگاه های ذیربط به مهارت آموزی روی آوردند، نگران هستیم که دوباره به صورت سطحی از مهارت آموزی عبور کنیم و افراد در حالیکه گواهی نامه آموزشی دارند، فاقد مهارت و توانایی لازم باشند و کارفرما اعتماد خود را به مهارت آموزی از دست بدهد.

حاتم زاده تاکید نمود: توسعه هوشمندانه و مبتنی بر احتیاج واقعی بازار کار در تدوین برنامه های درسی و استانداردهای آموزشی مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در کشور دو مدل مجری آموزشی داریم که موازی با سازمان فنی و حرفه ای فعالیت می نمایند، گفت: دسته ای از این مجریان مجوز قانونی از شواری عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شواری اسلامی دارند و نکته جالب توجه این است که وزیر تعاون، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست.

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای اضافه نمود: تعدد مراجع صدور مجوز باعث شده بعضی از دستگاه ها به صورت مستقل مجوز آموزشی دریافت نمایند و منافعی هم از این امر برای کارکنان خود قائل شدند، در نتیجه تعدد مراجع تصمیم گیری و عدم تنقیح قوانین یکی از چالش ها در بخش مهارت آموزی است.

وی درخصوص برطرف مشکل تعدد مراکز مهارت آموزی با مجوز رسمی گفت: در سازمان فنی و حرفه ای بخشی از قوانین احصا و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده و درخواست کردیم لایحه ای تهیه و به مجلس تقدیم گردد. همچنین پیشنهاد دادیم مراکز تخصصی مهارت آموزی موارد سرفصل های آموزشی خود را تهیه و به سازمان فنی و حرفه ای ارجاع دهند و این سازمان مرجع لازم برای این آموزش ها باشد.

حاتم زاده بیان نمود: مدل دیگر آموزشی مربوط به آکادمی های غیرمجاز است و طبق قانون می توان با آنها برخورد کرد. اما باید توجه داشته باشیم که سازمان فنی و حرفه ای ضابط قضایی نیست و قدرت برخورد قانونی با آکادمی های مذکور را ندارد و سازمان فنی و حرفه ای همیشه درصدد است این اقدام در هیات نظارت های استان رصد گردد اما باید بگوییم محدودیت هایی در این بخش است.

کرونا؛ تجربه ای برای آموزش مجازی و دوگانه

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای درباره اقدامات این سازمان درسال 99، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا آموزش های مجازی را در دستور کار قرار دادیم و به سمت آموزش های تلفیقی حرکت کردیم به این صورت که بخش نظری را به وسیله آموزش در فضای مجازی و بخش عملی را با کاهش ظرفیت کارگاه ها انجام دادیم.

وی مهمترین دستاورد سازمان فنی و حرفه ای در سال 99 را اجرای آموزش های دوگانه عنوان نمود و گفت: این آموزش ها که برگرفته از آلمان است به این شکل که بخشی از آموزش ها در مراکز و بخشی در محل کار واقعی ارائه می گردد.

حاتم زاده اضافه نمود: مدل آموزش دوگانه از سال 99 آغاز شد و با توجه به اینکه بنگاه های مالی در دوران شیوع بیماری کرونا فعالیت می کردند، این مدل نه تنها متوقف نشد بلکه گسترش یافت و در این راستا تفاهم نامه ای میان اتاق بازرگانی، مجموعه شرکت آلمانی و سازمان فنی و حرفه ای امضا شد و در بنگاه ها و حتی در پادگان های آموزشی تسری یافت.

وی ادامه داد: ویژگی متمایز آموزش دوگانه این است که به افراد در محیط کار واقعی آموزش ارائه می گردد و کارفرما از نزدیک در جریان امور است و امکان جذب افراد افزایش می یابد برای نمونه اتحادیه اتومکانیک اصفهان 250 نفر معرفی گردید و نزدیک به 200 نفر جذب بنگاه ها شدند.

آموزش مهارت نرم در کنار مهارت های فنی

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای گفت: در سنوات قبل سازمان آموزش و فنی و حرفه ای در مراکز تحت پوشش بر آموزش های سخت و فنی تمرکز داشت، اما مطالعات در جهان حاکی از توجه به آموزش مهارت های نرم در کنار مهارت های فنی است بنابراین سازمان فنی و حرفه ای، آموزش های کارآفرینی، کسب و کار، مهارت های پایه را نیز به سرفصل های آموزشی خود اضافه نمود.

به گفته وی مهارت های نرم شامل فنون مذاکره، مدیریت زمان، مدیریت استرس و ارتباط کلامی است.

حاتم زاده اضافه نمود: مرکز تخصصی آموزش های کسب و کار و کارآفرینی طراحی شده است. به این صورت که هر مجموعه ای که در مراکز استفاده ای نداشت را برای ایجاد مرکز تخصصی کارآفرینی در نظر گرفتیم و در نتیجه در همه استان ها حداقل یک مرکز تخصصی کسب و کار و کارآفرینی راه اندازی شد.

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای اظهارداشت: مهمترین توضیح وظایف مراکز تخصصی کسب و کار، برگزاری استارتاپ ها است و وقتی استارتاپی برگزار و طرحی وارد مرحله تجاری سازی شد، طرح کارآفرینی مهارت بنیان را اجرا می کنیم و چنانچه ایده ای قابلیت تجاری سازی داشت به مدت 4 تا 6 ماه، کارگاه آموزشی با تمام تجهیزات را در اختیار تیم قرار می دهیم.

50 درصد مهارت آموزان وارد بازار کار می شوند

وی درباره جذب مهارت آموزان در بازار کار نیز گفت: افراد پس از فراگیری آموزش های مهارتی، 6 ماه تا یک سال فرصت دارند وارد بازار کار شوند. طبق آخرین آمار در سال 98 رهگیری های دوره آموزشی نشان می دهد که بیش از 50 درصد از آموزش دیدگان وارد بازار کار شدند.

حاتم زاده اضافه نمود: نکته ای که در جذب مهارت آموختگان به بازار کار باید مورد توجه قرار گیرد این است که بعضی برای یافتن شغل، مهارت فرانگرفته اند، برای نمونه آموزش شاغلان در بنگاه های مالی، دانش آموزان کار و دانش از این دست هستند. از طرفی بعضی مشاغل در کشور غیررسمی است و ثبت نشدند و رصد آنها سخت است.

وی اظهارداشت: در چهار سال گذشته میزان ورود افراد جویای کار که دوره های مهارت آموزی را سپری کردند از 38 درصد به 52 درصد رسیده است.

50 درصد مشاغل احتیاج به تحصیلات دانشگاهی ندارد

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای گفت: حداقل 50 درصد مشاغل کشور احتیاج به تحصیلات دانشگاهی ندارد، فروشنده خوب، مونتاژ کار، اپراتور احتیاجی به آموزش های دانشگاهی ندارند.

وی اضافه نمود: آمارها نشان می دهد بیش از 45 درصد مهارت آموزان، فارغ التحصیلان دانشگاهی است بنابراین چرا باید چهار تا 6 سال فرصت افراد را صرف آموزش های غیرضروری کردیم.

حاتم زاده توضیح داد: مشکل ما مربوط به برنامه ریزی های کلان است و دانشجویان دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور کمتر از 200 هزار نفر است.

برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای سال 1400

وی درباره برنامه سازمان فنی و حرفه ای در سال 1400 گفت: در سنوات گذشته از ظرفیت بنگاه های مالی خیلی استفاده نمی کردیم طبق ماده 110 قانون کار، بنگاه ها می توانند مجوز مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی را دریافت نمایند و کارکنان خود و کارگاه های همجوار را آموزش دهد.

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای اضافه نمود: طی سنوات قبل آموزش مراکز جوارکارگاهی بین 100 تا 120 بود و با تغییرات آئین نامه و دستورالعمل، سال جاری رقم 2 برابر شد و با تفویض اختیار وزرای تعاون و صنعت در نظر داریم 1400 مرکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی در سال 1400 راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: با راه اندازی این مراکز هر بنگاه یک کارگاه می گردد و ظرفیت خوبی برای آموزش فراهم می گردد و چون این مراکز با استانداردهای واحد فعالیت می نماید در اولویت کار است.

حاتم زاده دومین اقدام سال 1400 را، بهار بخش خصوصی در مهارت آموزی بیان نمود و گفت: درصدد هستیم در سال جدید تصدی گری هایی که قابل واگذاری به بخش خصوصی است احصا و هزینه ها برآورد گردد و این تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کنیم و چنانچه افراد متقاضی مجوز آموزشی هستند توسط بخش خصوصی انجام گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54013

به "خبرنگاران ضرورت مهارت آموزی بر اساس استانداردهای طبقه بندی شغلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضرورت مهارت آموزی بر اساس استانداردهای طبقه بندی شغلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید