عوارض جانبی عصاره هسته انگور

به گزارش مجله یک کامپیوتر، عصاره یا اکستره هسته انگور منبعی غنی از آنتی اکسیدان بوده و جزء اصلی بسیاری از داروها است. آیا این عصاره دارای عوارض جانبی است؟ این مقاله را خوانده تا به آن پی ببرید...

عوارض جانبی عصاره هسته انگور

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عصاره یا اکستره هسته انگور منبعی غنی از آنتی اکسیدان بوده و جزء اصلی بسکمک از داروها است. آیا این عصاره دارای عوارض جانبی است؟ این مقاله را خوانده تا به آن پی ببرید...

عصاره هسته انگور سرشار از پلی فنول بوده که نوعی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها موادی در بدن انسان هستند که به سرکوب نمودن عمل اکسیداسیون در سلولهای انسان کمک می نمایند. سلولهای انسانی از اکسیژن جهت انجام واکنشهای شیمیایی حامی حیات استفاده می نمایند. رادیکالهای آزاد محصولات فرعی این فرایند اکسیداسیون می باشند. تولید بیش از حد رادیکالهای آزاد می تواند دلیل بروز بیماریهای شدیدی مانند دیابت، بیماریهای قلبی و سرطان باشد. آنتی اکسیدان ها به نام جاروب و یا لاشخور برای رادیکالهای آزاد عمل می نمایند و در نتیجه از آسیبهای داخلی به بدن انسان جلوگیری کرده و یا هرگونه آسیب وارد شده را ترمیم می سازند.

عصاره یا اکستره هسته انگور از دانه یا هسته های انگور درست شده و به شکل قرص در دسترس می باشد. این عصاره به پیشگیری و درمان بسکمک از بیماریهایی مانند واریس و تصلب شرایین، دیابت و عوارض مرتبط با دیابت مانند رتینوپاتی دیابتی، بهبود بینایی در شب در صورت ابتلاء به شب کوری، سرطان، بهبود گردش خون، سیروز، افزایش تراکم استخوان، عفونت مخمر کاندیدا، و غیره کمک می کند.

عوارض جانبی عصاره هسته انگور

فوائد عصاره هسته انگور بسیار زیاد است. با این حال، چندین عارضه جانبی با مصرف آن وجود داشته که می توانند به عوارض جانبی جزئی یا خفیف و اصلی یا شدید طبقه بندی شوند. این عوارض عبارتند از:

عوارض جانبی جزئی

اگرچه عصاره هسته انگور فوائدی را به همراه دارد اما دارای چندین عارضه جانبی هم است. برخی از آنها سردرد، خشکی و خارش پوست سر، گلو درد، دل درد، تهوع، سرفه و سرگیجه را شامل می شود. این عوارض جانبی خفیف بوده و به راحتی قابل درمان می باشند، اما توصیه می شود که پیش از مصرف هرگونه مکملی که حاوی عصاره هسته انگور است، با یک پزشک مشورت نمایید.

عوارض جانبی شدید

یکی از عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف آن خونریزی است. به اثبات رسیده است که هم خونریزی داخلی و هم خارجی از عوارض جانبی عصاره هسته انگور می باشند. بریدگی و کبودی همراه با خونریزی طولانی در برخی موارد مشاهده می شود. خونریزی داخلی شامل علائمی مانند قیری رنگ شدن مدفوع، دیده شدن خون قرمز روشن در مدفوع و استفراغ خون می باشد.

خونریزی داخلی همچنین سکته هموراژیک را شامل می شود که پاره شدن عروق خونی داخل مغز می باشد. لخته خون موجب تحریک بافتهای مغز شده و منجر به تورم می شود. علائم سکته هموراژیک بیهوشی، کما، اشکال در بلع، سردرد، از دست دادن هماهنگی و حالت تهوع می باشند.

عوارض جانبی آلرژیک هم مشاهده شده و شامل کهیر، خارش، بثورات پوستی، تورم لبها و مشکل در تنفس می باشد.

زنان شیرده، بایستی پیش از مصرف مکمل های حاوی عصاره هسته انگور با یک متخصص زنان مشورت نمایند. عصاره هسته انگور می تواند برای زنان باردار و خانمهایی که قصد باردار شدن را دارند مضر باشد. در واقع، استفاده از مکمل های گیاهی از نظر پزشکی توصیه نمی شود. به این دلیل که عصاره هسته انگور یک داروی گیاهی است و داروهای گیاهی استاندار شده نیستند.

عصاره هسته انگور با داروهای دیگری مانند داروهای رقیق نماینده خون و داروهای ضد پلاکت واکنش نشان می دهد. برخی داروهای مسکن مانند آسپرین و ایبوپروفن و داروهای تجویزی مانند متوترکسات، داروهای کاهنده کلسترول و آنژیوتانسین هم با آن واکنش نشان می دهند. این عصاره با گیاهان دیگری مانند سیر و جینکو بیلوبا برهم کنش نشان می دهد.

میزان مصرف و میزان توصیه شده

بعقیده مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، عصاره دانه انگور برای بچه ها توصیه نمی شود. در عوض، بایستی به بچه ها خود انگور داده شود به این دلیل که از فوائد سلامتی بخش زیادی برخوردار است. میزان مصرف استاندارد عصاره هسته انگور از 50 میلی گرم تا 300 میلی گرم است. برای فرایند کلی آنتی اکسیدانه، میزان مصرف یا دوز 50 میلی گرم تا 150 میلی گرم توصیه می شود در حالی که برای عوارض و بیماریهای مزمن میزان مصرف بالاتر از 150 میلی گرم تجویز می شود. این مقادیر تنها میزان پیشنهادی بوده به این دلیل که دوز مصرف بسته به شرایط سلامت فرد تفاوت می کند.

به گزارش مرکز اطلاعات سم شناسی سوئیس در شهر بازل، عصاره هسته انگور حاوی بنزتونیوم کلراید با غلظت 7 تا 11% است که می تواند مسائل سلامتی مهمی را ایجاد نماید. با این حال، این مسائل سلامتی در نتیجه مصرف بیش از حد و یا اوردوز مشاهده می شوند. در نتیجه، میزان مصرف هر نوع مکملی تنها طبق تجویز پزشک خواهد بود. از قلم نیاندازید که داروهای گیاهی در صورتی که بدون توصیه و تجویز پزشکی مناسب مصرف شوند، همچنین می توانند مضر باشند.

مراقب خود باشید و سلامت بمانید!

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65562

به "عوارض جانبی عصاره هسته انگور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی عصاره هسته انگور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید